کد خبر: 208645
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

فارغ از جهت‌گیری درمورد نظرات مطروحه، به‌نظر می‌رسد مفهوم عدالت خصوصا در بحث صنعتی و بازارگسترده‌ای مانند خودرو، می‌تواندبا قرائن بسیاری خوانده شود.

به گزارش اخبار خودرو ، علی طجوزی در سرمقاله امروز (چهارشنبه -۱۳ دی ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « اعمال تعرفه‌های جدید واردات خودرو » پرداخت.

دبیر گروه خبر روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت :

یکی از مفاهیمی که طی ماه های اخیر پس از مسدودشدن سایت ثبت سفارش مطرح شده، بحث عدالت است.برخی که موافق سخت‌ترشدن راه واردات هستند، این مساله را عادلانه وبرخی که مخالف هستند آن را بی‌عدالتی تلقی می‌کنند.

[caption id="attachment_208647" align="aligncenter" width="620"] واردات خودرو[/caption]

فارغ از جهت‌گیری درمورد نظرات مطروحه، به‌نظر می‌رسد مفهوم عدالت خصوصا در بحث صنعتی و بازارگسترده‌ای مانند خودرو، می‌تواندبا قرائن بسیاری خوانده شود.

به بیان دیگر نمی‌توان به این مفهوم گسترده به‌صورت بخشی نگاه کرد؛ البته می‌توان آن را به صورت مصداقی موردنظر قرار داد .در وهله اول افزایش تعرفه واردات خودرو کسب‌وکار بخشی از فعالان این عرصه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که دولت بی‌تردید مقاصد زیادی از این نوع تصمیم‌گیری ها دارد و درپی احقاق آن است.

اما این یک روی سکه است وروی دیگر آن دور شدن خودروهای باکیفیت وهمراه با ایمنی بالا از سبد خرید اقشار بیشتری از جامعه است.

حال در این میان گذشته از اینکه بسیاری از دلالان از این امر منتفع شده‌اند،این تصمیم موجب شده است بازهم اقشار کم‌درآمد آسیب بیشتری را متحمل شوند وآن آسیبی روانی است که از این محل به بسیاری وارد خواهد شد.چراکه پیش‌از این با واردات برخی برندهای مطرح وصاحب نام و ارائه تسهیلات مناسب خرید ازسوی نمایندگی‌های آن‌ها در کشور، تعداد بیشتری از افراد جامعه توانایی استفاده از این گونه خودروها را داشتند.

حال با این گونه تصمیم‌ها ولو اینکه نیتی خیر هم پشت آن‌ها باشد، بازهم عدالت رعایت نشده است.از یک سو برای فعالان این عرصه بدون مشورت ونظرخواهی فضا را محدودتر کرده‌اند.

از سوی دیگر در شرایطی که صنعت خودروی کشور نیاز به عاملی محرک برای افزایش سرعت ارتقای این صنعت دارد، انگیزه را از بین می‌برند و از طرفی خودروهای وارداتی پس از اعمال تعرفه‌های جدید طبیعتا با افزایش شدید بالای قیمت همراه خواهند شد.

همچنین این وسیله که قرار است تسهیل‌کننده امور مصرف‌کنندگان باشد، باز هم نشانه‌ای از تفاخر خواهد شد. به بیان دیگر برای بسط و گسترش عدالت اجتماعی نمی‌توان به مسائل به‌صورت موردی و سطحی نگاه کرد. واردات خودرو و استفاده از خودروهای باکیفیت و ایمن حق مردم است و باید به آن احترام گذاشت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منوچهر اتصاری ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    ۶ ماه ثبت سفارش را بستند به قول خودشون به واردات خودرو سروسامان بدن، بازار را با افزایش قیمت نجومی ریختند به هم بعد جالبه الانم با این قوانین جدید افزایش تعرفه و سقف ۴۰ هزار دلار قیمتها پایین که نیامد هیچ افزایش ۴۰ یا ۵۰ میلیونی داشته!من موندم اون نخبه های وزارت صنعت و معدن،سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و الباقیشون ۶ ماه نشستن فکر کردن بنده های خدا فسفر سوزوندن این قوانین و مصوبات جدید را نوشتن که بازار را کلا بترکونن،باور کنید به بچه سوم دبستانی میتونست خیلی قانونهای واردات خردمندانه تری بنویسه به فکر مردمم بیشتر بود!الان بخوای سانتافه بخری باید بری اختلاس کنی ???
  • مهدي ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    سلام،بهترین دوستم رابه خاطرنقص فنی پژو۴۰۵ صفرکیلومترازدست دادم،خدا .. کنه اون کسی راکه طرح افزایش قیمت خودرو خارجی را داد وخدا ...کنه خودرو سازان قاتل داخلی راکه بیشترتصادفات به خاطرآنهااست،تاکی ظلم تاکی بی عدالتی تاکی ....
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    دروغه همه چیز راکت است مردم هرگز خودرو داخلی نمی خرند خودرو خارجی هم گرونه پس خودتونو خسته نکنید این روش قیمت گذاری با درآمد کم مردم فقط برای خودتون استفاده داره که پول مفت به جیب می زنید و از درد مردم آگاه نیستید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =