کد خبر: 208651
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

قطعا در دی‌ماه شاهد بازار بسیار سردی خواهیم بود اما در دو ماه پایانی سال نسبت‌به شرایط موجود می‌توان انتظار داشت رونقی در بازار خودرو ایجاد شود.

به گزارش « اخبار خودرو » ، پس از مدت‌ها کشمکش، سرانجام دولت آیین‌نامه جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد که براساس آن تعرفه خودروهای وارداتی با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

از سوی دیگر، در بازه زمانی بسته بودن ثبت‌سفارش، قیمت خودروهای وارداتی با افزایش چشمگیری همراه شد. درباره نوسانات قیمتی خودروهای وارداتی و میزان تقاضا نظرات مختلفی وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند مادامی‌که قیمت‌های جدید از سوی شرکت‌های واردکننده در بازار تثبیت شود، از تقاضا کاسته خواهد شد.

بدین‌منظور برای تحلیل بازار آینده خودروهای وارداتی و همچنین وضعیت قیمتی خودروها، سراغ امیرحسن‌امیری ، عضو هیات‌مدیره و معاون‌فروش و خدمات پس‌از فروش شرکت جهان‌نوین‌آریا، نماینده رسمی نیسان رفته‌ایم تا نظرات او را در این رابطه جویا شویم.

[caption id="attachment_208652" align="aligncenter" width="600"]امیرحسن‌امیری امیرحسن‌امیری[/caption]

آیا احتمال دارد تا زمانی که عرضه‌های جدید انجام شده و خودرو‌های تازه‌ثبت‌سفارش‌شده وارد بازار شوند، مشتریان از خرید منصرف شوند و تا مدتی شاهد کاهش تقاضا باشیم؟

قاعدتا با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو از سوی دولت، بازار خودروهای وارداتی با تحولات جدی در قیمت و تنوع روبه‌رو خواهد بود. در‌حال‌حاضر تعادل بین عرضه و تقاضا به هم خورده است و در مدتی که ثبت‌سفارش متوقف شده بود، خودروهای وارداتی افزایش‌قیمت پیدا کردند و بخشی از قیمت‌های بازار، حبابی بود.

البته بخشی از افزایش قیمت به‌دلیل نبود عرضه و بخشی دیگر به‌خاطر افزایش نرخ ارز و افزایش تعداد گواهی اسقاط بوده است و طبعا با بازگشایی مجدد ثبت‌سفارش، قیمت‌ها متعادل خواهند شد و شرکت‌های وارد‌کننده نیز اقدام به قیمت‌گذاری جدید خواهند کرد.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد برخی متقاضیان خرید خودرو که قبلا در طرح‌های پیش‌فروش شرکت‌ها ثبت‌نام کرده بودند، در ابتدای بازگشایی سایت ثبت‌سفارش، از خرید خودرو منصرف شوند.

همچنین باتوجه به دستورالعمل جدید، برندهای لوکس در بازار حذف شده‌اند، بنابراین کف قیمتی در بازار تغییر پیدا می‌کند و این موضوع اثر جدی بر قدرت خرید برخی مشتریان دارد، به‌همین‌دلیل تقاضا در بازار خودروهای وارداتی به‌طور حتم کاهش خواهد یافت.

 

به نظر شما قیمت‌ها در بخش‌ تقاضا باتوجه به تعرفه‌های جدید دستخوش چه تغییراتی خواهند شد؟

آمارها نشان می‌دهند خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی بیشترین میزان واردات را به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از آن خودروهایی با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی قرار دارند و در‌نهایت خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی کمترین سهم خودروهای وارداتی کشور را از آن خود کرد‌ه‌اند.

بنابراین با افزایش تعرفه و تعیین سقف دلاری برای واردات، قیمت‌ها به‌طور حتم صعودی خواهند بود و این امر باعث می‌شود سهم برندها نیز با ایجاد محدودیت، تغییر کند. پیش‌بینی من این است واردات به سمت خودروهای متعادل‌تر با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی سوق خواهد یافت.

در گذشته ۵‌درصد از بازار خودروها در اختیار شرکت‌های واردکننده بود و بیشتر شرکت‌ها در سگمنت قیمتی ۱۰۰تا ۲۵۰ میلیون‌تومان به فعالیت می‌پرداختند اما با افزایش تعرفه، تنوع خودرو در سگمنت قیمتی ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون‌تومان کاهش یافته است و به همین دلیل نمی‌تواند نیاز این حوزه را به‌طور کامل پوشش دهد.

البته هدف دولت نیز این است که بازار وارداتی‌ها بیش از ۵درصد نباشد و بسیاری از بندهای مصوبه هیات‌وزیران نیز به‌نوعی برای واردات و ایجاد تنوع در بازار محدودیت ایجاد کرده است.

این کار می‌تواند باعث حمایت از خودروسازان داخلی شود و در مرحله بعد نیز هدف دولت جلوگیری از خروج ارز از کشور است. همچنین هیات دولت با هدف ایجاد انگیزه برای تولید داخل محصولات وارداتی، تخفیف ۲۰درصدی در نظر گرفته است تا تولیدکنندگان به جای واردات کامل خودرو، اقدام به مونتاژ خودرو در کشور کنند.

 

به نظر شما هدف‌گذاری فروش واردکنندگان در سال بعد چگونه خواهد بود؟

در چنین شرایطی شرکت‌ها در اهداف فروش خود قطعا تجدیدنظر می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود سهم برندهای وارداتی در بازار جابه‌جا شود و به این ترتیب با کاهش تنوع خودروهای وارداتی روبه‌رو خواهیم بود.

به‌صورت‌کلی احتمال دارد تارگت فروش شرکت در سال ۲۰۱۸ نسبت‌به پیش‌بینی‌های قبل از افزایش تعرفه، تا حدودی کاهش داشته باشد اما پس از تثبیت قیمت‌ها در بازار، شرکت‌ها اهداف جدیدی را برای خود ترسیم خواهند کرد.

در شرایط جدید وضعیت فروش نقدی و اقساطی نسبت‌به گذشته چه تفاوتی خواهد کرد؟

با توجه به جابه‌جایی قیمتی در سگمنت‌های مختلف، پیش‌بینی می‌شود بیش‌از نیمی از فروش در حوزه واردات به‌صورت اقساطی خواهد بود. از سوی دیگر برای اینکه شرکت‌ها بتوانند سهم خود را در بازار حفظ کنند، باید علاوه‌بر اعطای تسهیلات مناسب‌تر و بهتر، خدمات پس از فروش متمایزتری نیز ارائه دهند.

 

پیش‌بینی شما برای بازار شب عید خودروهای وارداتی چیست؟

قطعا در دی‌ماه شاهد بازار بسیار سردی خواهیم بود اما در دو ماه پایانی سال نسبت‌به شرایط موجود می‌توان انتظار داشت رونقی در بازار خودرو ایجاد شود.

اولین عامل رونق، میزان تقاضای شب عید همراه با عرضه مدل‌های ۲۰۱۸ در بازار خواهد بود. دومین عامل، تثبیت قیمت‌هاست که در این راستا شرکت‌ها باید در قیمت‌گذاری محصولات خود دقت‌نظر کنند و قیمت‌گذاری منطقی داشته باشند. سومین مورد شرایط عرضه مناسب، تبلیغات اثربخش و در آخر فروش و تحویل فوری است که می‌تواند بازار شب عید وارداتی‌ها را گرم و پررونق کند.

درحال‌حاضر بیش‌از ۵۰درصد مشتریان خودروهای وارداتی در سگمنت‌های موجود، مشتری شرایط‌فروش هستند و نه فقط مشتری خودرو، بنابراین شرکت‌ها اگر بتوانند شرایط مطرح‌شده و همچنین خدمات پس از فروش مناسبی ارائه دهند، قطعا قادر خواهند بود بازار پر‌رونقی برای خود رقم بزنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hadiazmi ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    شرایط منعطف نزارن عده زیادی از مشتری هاشون و از دست میدن ،_
  • روح ا... ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    تعرفه سنگین رانتی است که به خودروساز داخلی داده میشود و تضییع حقوق مصرف کنندگان است.بر اساس قانون تعرفه باید پلکانی کاهش می یافت ولی تصمیم گیران به مصوبات خود هم پایبند نیستند با این شرایط پیوستن به سوزمان تجارت جهانی ارزویی خام است.
  • ایرانی بدبخت ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    بیچاره همیشه مصرف کننده است که باید سالها مثلا ۲۰ سال تلاش پولها را جمع تا بلکه خودرو باکیفیت بخرید آرزویش را به گور خواهد برود
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    ... به چی می گن؟ مردم اگر با این قیمتها خرید کنند به خودشان ظلم کرده اند.
  • هراتی نژاد ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
    سلام علیکم.من چندی است دنبال خرید خودرو هستم و خیلی تحقیق کردم بهترین برند را انتخاب کنم که طبعا خودروهای ژاپنی در کشور ما بهترین است، اما نه با این قیمتهای کاذب و نجومی پس در نهایت تصمیم گرفتم کمی توقعاتم را راجب آبشن و بزک دوزک کم کنم و سراغ محصولات داخلی بروم منظورم سوزوکی ویتارا کلاس ۱۰ که همه گزینه ها را دارد یعنی در واقع سیاست هم همین رقم خورد که مارا به مرگ گرفتن تا به تب راضی شویم، هرچند ماشین خوبی است و نیاز امثال بنده را تامین میکند.
  • بی نام ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    سلام، این اقای امیری وقتی در سایپا مشغول خدمت و خدمت گذاری به مردم بودن گروه خودرو سازی سایپا رو ... !!!
  • وحید ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    چهل سال از عمر انقلاب میگذرد. چهل سال یک عمر است. مسئولان به ملت ایران بگویند که این مردم چندسال دیگر میتوانند خودرو خوب با قیمت جهانی سوار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =