کد خبر: 208749
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸

اسپرت کردن تایرها، تاثیر مثبتی نیز بر هندلینگ خودرو دارد. اما در این بین نباید از برخی مسایل فنی و مشکلاتی که ممکن است این تایرهای پهن برای خودرو ایجاد کنند، غافل شد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، برخی رانندگان بر این باورند استفاده از تایرهای پهن به هندلینگ بهتر خودرو کمک می‌کند،‏ موضوعی که بیشتر رانندگان آن را باور دارند و حتی حاضرند هزینه بیشتری برای خرید تایرهای پهن و جا‌به‌جایی آن با تایرهای استاندارد خودروی خود بپردازند.

اسپرت کردن تایرها و استفاده از انواع پهن‌تر تایر روی خودرو، علاوه‌بر زیبا‌تر کردن ظاهر آن،‏ تاثیر مثبتی نیز بر هندلینگ خودرو دارد. اما در این بین نباید از برخی مسایل فنی و مشکلاتی که ممکن است این تایرهای پهن برای خودرو ایجاد کنند، غافل شد.

[caption id="attachment_208751" align="alignleft" width="259"]تایرهای پهن ؛ هندلینگ بهتر، ‏استهلاک بیشتر! تایرهای پهن ؛ هندلینگ بهتر، ‏استهلاک بیشتر![/caption]

هرچه تایر خودرو عریض‏تر باشد، چسبندگی آن به سطح زمین بیشتر می‌شود و در نتیجه فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو نیز افزایش می‌یابد. این امر موجب می‏شود رانندگان با اطمینان بیشتری پیچ‏ها را پشت سر بگذارند و شاهد عملکرد بی‌نقص‏تری در خودرویشان باشند.

با این وجود باید گفت هر خودرویی باتوجه به کلاس، قوای محرک و هندلینگ آن نیازمند یک لاستیک مناسب است تا پایداری خود را بهبود بخشد.

به‌همین‌دلیل برای خودروهای اسپرت و سوپراسپرت از لاستیک‏هایی با پهنای بیشتر و فاق کوتاه‏تر استفاده می‏کنند تا میزان پایداری در سر پیچ‌ها، فرمان‌پذیری و تعادل خودرو را افزایش دهند.

پهنای لاستیک سبب می‏شود با اعمال نیروی بیشتر به لاستیک، از میزان چسبندگی آن به سطح زمین کاسته نشود و در مقابل، قدرت مانور آن افزایش یابد.

البته پهن بودن بیش‌از حد لاستیک در خودروها سبب می‏شود میزان قدرت انتقالی از سیستم انتقال قدرت به سر چرخ‏ها کاهش یافته و افت توان شدیدی ایجاد شود.

اما مهم‏ترین مساله‏ای که باید به آن اشاره کرد این است که چه سایز از تایر را برای نصب روی خودرو انتخاب کنیم؟ همچنین نکته دیگر اینکه چرا شرکت‏های خودروسازی از تایرهای بزرگ‏تر استفاده نمی‏کنند؟

خودروسازان برای پهن‌تر کردن تایرهای خودرو‏، معمولا یک تا ۲ سایز بزرگ‏تر از سایز‏های استاندارد را توصیه می کنند. اما نکته اصلی این است هرچه ابعاد تایر از شرایط استاندارد بزرگ‌تر شود، لاستیک‏ سایی و مصرف سوخت می‏بیشتر خواهد شد.

ازسوی‌دیگر در صورت نصب تایرها با سایز غیراستاندارد و کوتاه بودن فاق آن‏ها، سیستم تعلیق خودروها برای خودروسازان صرفه اقتصادی نخواهد داشت و جلو‌بندی خودرو نیز به مرور زمان آسیب خواهد دید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 2
    چنانچه با تایر پهن کمباد تر از تایر باریک حرکت نکنید یعنی میزان فشردگیشون برابر باشه نه چسبندگی فرقی میکنه نه مصرف سوخت عوض میشه چرا که درسته سطح تماس بالاتره ولی نیروی محرکه یا وزن فرقی نکرده پس اصطکاک ثابته...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =