کد خبر: 208782
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

حوادث عمدتا ناشی از دو دلیل است. علت اول دستکاری در مخزن سوخت خودرو است. علت دوم فرسودگی و پوسیدگی مخزن به‌علت شرایط نامساعد نگهداری و افزایش طول عمر است

به گزارش « اخبار خودرو » ، در نیمه اول سال جاری مخزن سوخت هشت خودروی دوگانه‌سوز در جایگاه‏های سوخت سی‌ان‌جی منفجر شد و در آخرین انفجار دو نفر کشته و پنج‌نفر مجروح شدند. هر سال تعداد انفجارها بیشتر می‏شوند، زیرا به تعداد مخازن سوخت فرسوده افزوده می‏شود.

همچنین خودروهایی که به‌شکل غیررسمی و در کارگاه‏های غیراستاندارد دوگانه‌سوز شده ‏اند، نیاز به بررسی و معاینه‌فنی دقیق دارند اما به‌دلیل راه‌اندازی سامانه سیمفا و هوشمند شدن معاینه‌فنی فعلا امکان تست مخازن این دسته از خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد.

موضوعی که اجرایی شدن آن توسط انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور مطرح شد اما زمانی برای اجرای آن مشخص نشده است.

[caption id="attachment_208783" align="aligncenter" width="700"]در نیمه اول سال جاری مخزن سوخت هشت خودروی دوگانه‌سوز در جایگاه‏های سوخت سی‌ان‌جی منفجر شد در نیمه اول سال جاری مخزن سوخت هشت خودروی دوگانه‌سوز در جایگاه‏های سوخت سی‌ان‌جی منفجر شد[/caption]

هشت انفجار در ۶ ماه نخست سال

در فروردین‌ماه امسال یک دستگاه خودرو وانت‌پیکان در جایگاه شهرداری مسجدسلیمان، یک دستگاه خودرو پژو در جایگاه پاک‌گهر ایرانشهر، یک دستگاه خودرو وانت پیکان در جایگاه اخلاص اهواز، یک دستگاه خودرو نیسان زامیاد در جایگاه طالقانی تهران و یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ در جایگاه جنت شیراز، در اردیبهشت ماه یک دستگاه خودرو نیسان زامیاد در جایگاه بسیج ساوه و یک دستگاه خودرو نیسان زامیاد در جایگاه نیایش تبریز و در تیرماه یک دستگاه خودرو نیسان زامیاد در جایگاه مهرابی کوشکی اهواز خودروهایی بودند که مخزن سوخت سی‌ان‌جی آنها منفجر شد و به جز خسارت به خودرو و ابنیه جایگاه‏ها، خسارات مالی هم درپی داشتند.

مرتضی ابراهیمی‌مقدم، دبیر انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور در گفت‏وگو با «دنیای خودرو» به انواع خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت: «بخشی از خودروهای دوگانه‌سوز توسط کارخانه یا همان شرکت‏های خودروساز تولید شده‏اند.

در کارت خودروی آنها عبارت دوگانه‌سوز ذکر شده و پلیس راهور از آمار این دسته از خودروها مطلع است. بخش دیگری از خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی هستند که از دو دسته تشکیل می‏شوند.

دسته اول خودروهایی هستند که در شرکت‏های موردتایید وزارت نفت دوگانه‌سوز شده‏اند و تعداد دقیق آنها ۹۱۴هزار خودرو است، هرچند در کارت خودرویشان دوگانه‌سوز درج نشده اما وزارت نفت از آمار آنها مطلع است.

دسته دیگر خودروهایی هستند که به‌صورت غیررسمی دوگانه‌سوز شده‏اند و آماری از آنها در هیچ کجا ثبت نشده است.»

کدام خودروها منفجر می‏شود

انفجار هنگام سوخت‌گیری برای تمام انواع خودروهای دوگانه‌سوز امکان‌پذیر است. ابراهیمی درباره دلایل انفجار مخزن سی‌ان‌جی خودروهای دوگانه‌سوز عنوان کرد: «حوادث عمدتا ناشی از دو دلیل است. علت اول دستکاری در مخزن سوخت خودرو است. یعنی خودروهایی که مخزن سوخت آنها به دلایل مختلف برش داده شده و دوباره برش جوش داده می‏شود. اما پس از جوش دادن، مخزن خودرو در اولین سوخت‌گیری دچار سانحه می‏شود چون جوش توان تحمل فشار سی‌ان‌جی داخل مخزن را ندارد. علت دوم، فرسودگی و پوسیدگی مخزن به‌علت شرایط نامساعد نگهداری و افزایش طول عمر است که در نتیجه آن مخزن استاندارد خود را از دست داده و فرسوده می‏شود.»

دبیر انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور در بخشی از صحبت‏هایش به انفجار مخزن سوخت یکی از انواع خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌ای اشاره کرد و عنوان کرد: «خودروهای نیسان مدل ۸۳،۸۴ و ۸۵ که مخزن دوم سوخت‌شان بدون هیچ حفاظی زیر خودرو نصب شده است، حوادث بیشتری را رقم می‌زنند. مخزن دوم سوخت این خودروها در معرض انواع صدمات قرار می‏گیرند، مانند برخورد انواع سنگ‌های ریز و درشت و همچنین ایجاد فضاهای اسیدی و خوردگی مخزن به‌دلیل تجمع نمک‌هایی که زمستان‏ها روی معابر پاشیده می‏شوند و روی مخازن می‏چسبند.»

راهی برای کاهش سوانح

انفجارها به جز آسیب به سایبان و ابنیه جایگاه‏ها، صدمات جانی نیز به بار می‏آورد. ابراهیمی با تاکید بر آن که آمار سوانح هرسال نسبت‌به سال قبل افزایش پیدا می‏کند چون هرسال سن مخازن خودروها بیشتر شده و تعداد بیشتری از خودروها مخزن‌شان فرسوده می‏شود، اظهار کرد: ‏«در نتیجه این روند احتمال خطر بیشتر و لزوم انجام تست بیشتر می‏شود.

قبل از راه‌اندازی سیستم سیمفا، معاینه‌فنی قائم‌به‌فرد بود و امکان دریافت معاینه‌فنی برای تمام انواع خودروهایی دوگانه‌سوز وجود داشت اما پس از آن با راه‌اندازی بستر آی‌تی امکان صدور معاینه‌فنی تنها برای خودروهایی که در کارت آنها عبارت دوگانه‌سوز قید شده است، وجود دارد. بهترین راه برای انجام معاینه‌فنی صحیح تمام خودروهای دوگانه‌سوز، انجام تست مخزن در مراکز تست مخزن سی‌ان‌جی و سپس دریافت معاینه‌فنی است.»

وی در ادامه افزود: «خودروهایی که در کارت خودروشان دوگانه‌سوز درج شده است، در زمان مراجعه به مراکز معاینه‌فنی، ابتدا باید تاییدیه سلامت مخزن سوخت را از مراکز تست مخزن سی‌ان‌جی تهیه و سپس معاینه‌فنی دریافت کنند. خودروهایی که عبارت دوگانه‌سوز در کارتشان درج نشده، معمولا قبل از مراجعه به مراکز تجهیزات نصب‌شده را باز می‏کنند، معاینه‌فنی را دریافت و پس از آن مجددا تجهیزات را نصب می‏کنند. بنابراین چون سیستم سیمفا این خودروها را به‌عنوان دوگانه‌سوز نمی‏شناسد، مراکز معاینه‌‌فنی می‏توانند معاینه‌فنی را بدون تست مخزن سی‌ان‌جی صادر کند.»

اقدامات تکمیلی در سامانه سیمفا در حال انجام است. ابراهیمی درباره احتمال بررسی و تست مخازن خودروهایی که در مراکز غیررسمی دوگانه‌سوز شده‏اند، گفت: «در مرحله اول راه‌اندازی سامانه سیمفا، ورودی مراکز معاینه‌فنی به دوربین‏های پلاک خوان مجهز شد و خودرو ملزم بود حتما به مراکز مراجعه کند تا دوربین پلاک‌خوان، پلاک را بخواند و سپس مراحل معاینه‌فنی را طی کند. در مرحله دوم تمام مراحل آزمون به سیستم سیمفا متصل می‌شود که در نتیجه آن تایید یا عدم تایید نتایج آزمون‏های تعلیق و آلایندگی بعد از بررسی در سامانه اعلام و ثبت خواهد شد. در مرحله سوم دوربین روی خط‌های معاینه‌فنی نصب می‏شود. در این میان پیشنهاد دادیم دوربین‏ها به‌گونه‌ای تنظیم شوند اگر خودرویی دو باک دارد، مشخص شود حتما دوگانه‌سوز است و از همان بستر مراکز معاینه‌فنی و مراکز تست مخزن سی‌ان‌جی برای بررسی و تست مخزن تمام خودروهای دوگانه‌سوز استفاده شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =