کد خبر: 208794
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶

در‌حالی‌که خودروهای هیبریدی بهترین گزینه برای مبارزه با آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها به‌شمار می‌روند اما در کمال ناباوری دولت تعرفه خودروهای هیبریدی با حجم موتور ٢۵٠٠ سی‌سی را نیز تا ۶۵ درصد افزایش داده است

به گزارش « اخبار خودرو » ، با ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو در روز گذشته، دولت آب پاکی را روی دست وارد‌کنندگان خودروهای لوکس ریخت و عملا واردات کلیه خودروهای پریمیوم به بازار ایران ممنوع شد.

[caption id="attachment_208474" align="aligncenter" width="800"]واردات خودرو واردات خودرو[/caption]

این مساله باعث شده است قیمت خودروهای لوکس از برند‌های ب‌ام‌و، مرسدس، لکسوس و پورشه از بعد‌از‌ظهر دیروز تغییر کند. شاید به‌زودی شاهد قیمت‌های جدید این خودروها نسبت به شهریور سال جاری باشیم چراکه قیمت استعلامی خودرویی که در شهریور‌ماه امسال در بازار در محدوده ۴۵٠ میلیون‌تومان بوده است، اکنون ٩٠٠ میلیون‌تومان اعلام می‌شود.

اما به‌جز دلایل این تصمیم دولت، مسائل دیگری هم در‌خصوص آیین‌نامه جدید واردات قابل ذکر است. از جمله آن‌که برخلاف آیین‌نامه ابلاغی در سال قبل، مجوز واردات توسط گری‌مارکت آزاد شده است.

از ابتدای تیر‌ماه امسال واردات توسط متفرقه‌ها ممنوع شده بود و این درحالی است که علت این ممنوعیت، عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب یا عرضه خودروهای دست‌دوم به‌جای نو یا با آپشن‌های غیرفابریک توسط گری‌مارکت‌ها عنوان شده بود البته دولت در ۶ماه آیین‌نامه قبلی خود را رد و مجددا مجوز فعالیت برای گری‌مارکت‌ها را صادر کرده است.

نکته بعدی افزایش شدید تعرفه واردات خودروهای هیبریدی است. در‌حالی‌که خودروهای هیبریدی بهترین گزینه برای مبارزه با آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها به‌شمار می‌روند اما در کمال ناباوری دولت تعرفه خودروهای هیبریدی با حجم موتور ٢۵٠٠ سی‌سی را نیز تا ۶۵ درصد افزایش داده، این در حالی است که اکثر خودروهای عرضه‌شده هیبریدی در بازار ایران از حجم موتور بیش از ١۵٠٠ سی‌سی برخوردارند.

به‌نظر می‌رسد دغدغه دولت در آیین‌نامه جدید واردات، کاهش آلودگی هوا یا حقوق مشتریان خودرو و اطمینان آنها از خودرویی که آن‌را انتخاب می‌کنند، نیست و بیشتر با هدف اجبار شرکت‌های خارجی برای مونتاژ داخل ایران این قانون را تعیین کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =