کد خبر: 208889
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳

با فرسوده شدن کپسول‏های گاز سی‏ان‏جی و عدم بازرسی‏های دوره‏ ای و به‏ موقع، بیش از ۱۵۰ هزار خودروی دوگانه‌سوز، خطر انفجار برخی از آنها در کشور وجود دارد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، بر اساس آمارها بیش از ۵۰۰هزار دستگاه خودروی دوگانه‏ سوز در تهران در حال تردد هستند که حداقل ۱۵۰هزار دستگاه از آنها عمری بیش از ۵سال داشته و به بررسی فوری مخزن سوخت نیاز دارند.

خودروهای دو‌گانه‌سوزی که اولین و البته مهم‌ترین دلیل تولیدشان کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها بود،‏ حالا نه‌تنها به‌دلیل عدم تصفیه کامل گاز طبیعی و میزان گوگرد بالا در آن نتوانستند از عهده رسالت اصلی خود برآیند و نقشی پر‌رنگ در کاهش آلودگی هوا داشته باشند بلکه با گذشت زمان و مستهلک شدن کپسول‌هایشان به وسایل خطرناک متحرک شهری تبدیل شده‌اند که هر روز بر احتمال نقص‌فنی کپسول‌هایشان اضافه می‏شود.

[caption id="attachment_208890" align="aligncenter" width="620"]خودرو‌های دوگانه ‏سوز خودرو‌های دوگانه ‏سوز[/caption]

اگرچه بارها مسئولان و کارشناسان این حوزه بر عمر مفید ۲۰ساله این کپسول‏ها و ساختشان مطابق استاندارد‏های بین‌المللی تاکید کرده‌اند، اما کیفیت پایین گاز سی‏ان‏جی و بالا بودن میزان گوگرد در آن باعث شده است میزان خوردگی کپسول در خودروها به‌شدت بالا برود و عمر مفید را بر‌اساس تجربه سال‏های گذشته، به ۵سال کاهش دهد.

این درحالی است که خودروسازان نیز در سرویس‏های دوره ‏ای بلند‌مدت خود، بازدید رایگان برای سیستم سوخت‌رسانی سی‌ان‌جی به‌ویژه برای تاکسی‏ها در نظر نگرفته‌اند و هزینه‏ های سنگین بازدید،‏ باعث شده است برخی رانندگان تمایلی به انجام سرویس‏ های دوره ‏ای تعیین‌شده توسط خودروساز نداشته باشند.

این درحالی است که در کلانشهر تهران با بیش از ۵۰۰هزار خودروی دو‌گانه‌سوز، تنها چهار مرکز تست هیدرواستاتیک مخزن سی‌ان‌جی وجود دارد و دیگر مراکز معاینه فنی امکان ارائه چنین خدمتی را به دارندگان خودروهای دوگانه‏ سوز ندارند.

فارغ از کمبود تعداد مراکز‌، ‏بالا بودن هزینه انجام این تست‏ها نیز باعث شده است مالکان این خودروها تمایل چندانی به تست وسیله نقلیه خود نشان ندهند.

گفتنی است پیش از این، سعید قیصر، مدیر امور اجرایی معاینه فنی کشور حداکثر هزینه معاینه فنی خودروهای دوگانه ‏سوز را ۱۸۱‌هزار‌تومان اعلام کرده بود که برای قشر کم‌درآمدی چون رانندگان تاکسی رقم قابل توجهی است.

نکته قابل توجه در مورد خودروهای گازسوز،‏ آلایندگی بالای آنهاست که برخلاف تصورات عمومی نتوانسته‌اند نقشی در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند. گوگرد بالای گاز سی‌ان‌جی دو آسیب به‌همراه دارد؛ افزایش آلاینده ‏های خروجی از اگزوز و بالا بردن سرعت پوسیدگی مخزن.

در این بین اگرچه خودروسازان بر انجام به‌موقع سرویس‏ های دوره ‏ای و بازدیدهای به‌موقع توسط نمایندگی‏های مجاز تاکید کرده‌اند،‏ اما نبود تبلیغات مناسب و فراگیر باعث شده است رانندگان توصیه‏ های فنی را جدی نگیرند و در نهایت خودروهای دوگانه ‏سوز را به خطر بالقوه متحرک در سطح شهر تبدیل کنند؛ خطری که اگر به‌درستی درباره آن اطلاع‌رسانی شود، رانندگان بیشتری برای بررسی فنی خودروهای خود به نمایندگی‏ها مراجعه خواهند کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    1 1
    سلام من یک کپسول نیسانی برروی خودروام نصب کرده ام وفروشنده مرکزی مجاز است و آن رابعنوان نو به من داده است چگونه متوجه شوم واقعا کپسول نو است و چقدر برای من کارمیکند؟،درهنگام گاز زدن اصلا آرامش ندارم !!
    • . IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      0 0
      سلام رو کپسول سال تولیداش هست و از اون تاریخ تا 15 سال تاریخ داره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =