کد خبر: 209039
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

ادغام قطعه‌سازان راهکاری است که بسیاری از فعالان این بخش نیز در گفت‌وگوی خود با «دنیای خودرو»، بر تاثیر مثبت آن در عملکرد تولیدکنندگان باور دارند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، ضرورت تجمیع قطعه‌سازان برای رسیدن به استانداردهای جهانی موضوعی است که رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور حدود دو ماه‌قبل در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی قطعات، ‌لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران به آن اشاره کرد.

منصور معظمی پس از آن هم بارها بر این مساله تاکید کرد که قطعه‌سازان برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری و صادرات باید تجمیع شوند و وزارتخانه نیز طرحی را در این زمینه شروع کرده است که در مرحله ابتدایی قرار دارد.

[caption id="attachment_204004" align="aligncenter" width="700"]تولیدات قطعه‌سازان وقتی قابل‌قبول و رقابتی خواهد شد که در کنار فعالیت و تلاش بسیار از حمایت‌های مالی و معنوی برخوردار باشد قطعه‌سازان[/caption]

پیگیری‌های مدیرعامل ایدرو تا آنجا ادامه یافته است که در گزارش اخیر ۱۰۰‌روز عملکرد این سازمان در دولت دوازدهم، بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و اظهار کرد: «قطعه‌سازان ایرانی اگر بخواهند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، چاره‌ای جز تجمیع ندارند، زیرا مقیاس و اندازه آن‌ها در حد صادراتی شدن نیست و باید با هم ادغام شوند تا قدرت رقابتشان افزایش یابد.»

وی با تاکید مجدد بر قدرتمند شدن قطعه‌سازان از‌طریق ادغام، این موضوع را نیز مد‌نظر قرار داد که قطعه‌سازان در سال‌های اخیر به دلایل تحریم و کمبود نقدینگی، در زمینه ارتقای تکنولوژی و نیروی انسانی سرمایه‌گذاری لازم را نداشته‌اند و به همین دلیل هم ضرورت دارد ارتقا پیدا کنند تا بتوانند به قدرت رقابت دست یابند.»

ادغام قطعه‌سازان راهکاری است که بسیاری از فعالان این بخش نیز در گفت‌وگوی خود با «دنیای خودرو»، بر تاثیر مثبت آن در عملکرد تولیدکنندگان باور دارند.

بهرام شهریاری ، یکی از این فعالان است که معتقد است: «قطعه‌سازان کوچک و متوسط باید با یکدیگر ادغام شوند و شرکت‌های بزرگتر را تشکیل دهند. این ادغام باعث می‌شود هزینه‌های بالای قطعه‌سازان کاهش یابد و به‌دنبال آن هزینه تولید قطعه نیز کم شود. بر این اساس هزینه تحقیق و توسعه برای افزایش کیفیت و بازاریابی میان اعضای شرکت بزرگ‌تر تقسیم می‌شود و این موضوع به‌نفع قطعه‌سازان تمام خواهد شد.»

همچنین ابوالقاسم آروند، از دیگر فعالان این حوزه نیز می‌گوید: «قطعه‌سازان کوچک باید ادغام شده و تشکیل مجموعه‌های بزرگ قطعه‌سازی دهند. مسلما ادغام قطعه‌سازان کوچک، ضمن کاهش هزینه تولید، ورود به بازارهای رقابتی را برای قطعه‌سازان، سهل‌الوصول می‌سازد.»

اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان و فعالان این صنعت، اگرچه تجمیع و ادغام را راه‌حل مناسبی برای قدرت یافتن و ارتقای واحدهای کوچک و متوسط قطعه‌ساز می‌دانند، اما به موانعی که در مسیر تحقق این امر وجود دارد نیز اشاره می‌کنند.

بر این اساس آرش محبی‌نژاد به‌عنوان دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور با اشاره به اینکه در کشور ما هنوز فرهنگ اینگونه مشارکت‌های درونی وجود ندارد، بر این مساله تاکید دارد: «غیر از این مساله، وقتی حرف از ادغام، مشارکت یا تجمیع در میان قطعه‌سازان به میان می‌آید، باید توجه داشت اگر سازوکار قانونی و جلوگیری از انحصار وجود نداشته باشد، کم‌کم شاهد این خواهیم بود که یک تعداد قطعه‌ساز مشخص و بزرگ، فعالیت سایر قطعه‌سازان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند که به این ترتیب منافع جمع زیادی فدای تامین منافع جامعه محدودی می‌شود و در این شرایط ممکن است حتی مساله اشتغال نیز به مخاطره بیفتد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =