کد خبر: 209048
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با توجه به سهمی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا داشته باشند با ارائه توضیحاتی گفت این خودروها اثر چندانی در کاهش آلودگی هوا در شهرها نداشته و پایین ماندن تعرفه موجب ایجاد رانت می‌شد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا ،امروز (سه‌شنبه) سازمان برنامه و بودجه نشست خبری با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان برگزار کرد. در چند روز اخیر این دومین نشست خبری در سازمان برنامه و بودجه است که با محور تبیین برنامه‌های اشتغال بودجه ١٣٩٧ برگزار می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد که پیش بینی دولت ایجاد یک میلیون و ٣٣ هزار شغل در سال آینده است که حدود ٣٢٧ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را دربرمی‌گیرد. از این مبلغ بیش از ٧٣ هزار میلیارد تومان در طرح تولید و اشتغال و ٢۵۴ هزار میلیارد تومان در بودجه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می شود. ‏‎چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟ در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل و نقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از پنج به ۴۵ درصد افزایش داده در حالی که می تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ نوبخت در این باره گفت که آنچه در عمل می تواند وارد کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از بنزین استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابرین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم. تغییر قیمت حامل‌های انرژی منوط به تصمیم مجلس اما در جریان بررسی تبصره(١٨) لایحه بودجه سال آینده که در آن درآمد ١٧ هزارو ۴٠٠ میلیاردی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی شده بود، با توجه به انجام مخالفت هایی در مجلس برای افزایش قیمت بنزین که نرخ ١۵٠٠ تومانی آن مطرح بود، اخیرا نرخ ١١۵٠ تومانی در مجلس مطرح شد. نوبخت درباره تایید و یا رد این پیشنهاد گفت که مجلس مبلغ ١٧.۴ هزار میلیارد تومانی را به ١٠ هزار میلیارد تومان کاهش داده و محل تامین آن را به فروش املاک تملیکی تغییر داده است. از این رو برای هر تغییر در قیمت حامل‌ها منتظر نظر و مصوبه مجلس هستیم. وی در این باره که عملکرد نشان داده که فروش املاک قاچاق و سایر املاک تملیکی در سال به ١٠٠٠ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بنابراین چرا این پیشنهاد تصویب شده است، گفت که این پیشنهاد دولت نبوده و باید استدلال مجلس را درباره این اقدام پرسید. ادامه دارد..

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amirrahim ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    برام جالبه نمیدونم این اشتباه تایپی هست یا واقعا جناب نوبخت انقدر اطلاعاتشون غلط است چرا که اتفاقا خودروهای هیبریدی معمولا در سرعتهای پایین معمولا تا ۳۵-۴۰ کیلومتر از موتور برقی بصورت کامل و در سرعتهای بالا در اتوبان موتور احتراقی وارد مدار شده و باتریها شارژ میشوند . بابا خیلی سادست میانگین مصرف کدوم کمتره پس الایندگیشم کمتره بعدم جدیدا همه رو اوردن به واردات موتورهای توربو درصورتی که این موتورها اصلا با این سوخت کیفیت پاین ما سازگار نیستند مخصوصا خودروهای چینی
    • shahriar ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
      خیلی سادست کشور به ماشین های هیبریدی احتیاج داره(برای هوای پاک) چه به صورت شخصی چه ارگان های دولتی، این موضوع منبع جدیدی برای سود بعضی از‌ آقایان هستش برای همین گرون کردن، ،وگرنه هیبریدی تا ۶۰ کیلومتر برق هستش تا ۱۱۰ برق بنزین و بالاتر بنزین، آیا مشکل آلودگی هوا تهران داخل شهر هست یا بیرون شهر؟ چند بار برای شما پیش آمده داخل تهران بیشتر از ۱۱۰ تا سرعت بروید؟
  • ازرپاد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    شما راست میگویید ........ماشین صفر تولیدشما ۱۸لیتر بنزین تولید میکنه اشکال نداره ولی ماشین استکبار جهانی ۵لیتر مصرف میکنه اشکال داره ؟ ....
  • رضا ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    با سلام جناب اقای نوبخت اساس کارهیبرید رو اشتباه گفتند: حالت الکتریکی خالص این تکنولوژی به خودرو این اجازه را می‌دهد تا در هنگام حرکت تنها از موتورهای الکتریکی جهت تولید انرژی پیشران استفاده کند. با این ویژگی درجه هیبریداسیون به full ارتقاء پیدا می‌کند مانند تویوتا پریوس و فورد اسکیپ. شاید متعجب شدن خریداران این گونه خودروها بدون دلیل نباشد، چون در هنگامی که خودرو روشن است هیچ‌گونه نویز یا صدایی تولید نمی‌شود. در این حالت از انرژی موجود در باتری استفاده می‌شود و موتور احتراق داخلی کاملاً خاموش می‌شود. در سرعت‌های پایین و شروع حرکت، موتورهای الکتریکی وارد عمل می‌شوند و در سرعت‌های خیلی بالا موتور احتراق داخلی نیز وارد مدار می‌شود.
  • حر ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    استاد ماستمالیزاسیون!!!!!!!
  • علی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    آقای نوبخت اگر کار کرد خودروهای هایبریدی را نمیدونی مجبور نیستی توضیح بدی این خودروها در شهر تا یک سرعتی با برق کار میکند اگر نیاز به سرعتی بیشتر داشته باشی موتور بنزینی به کمک موتور برقی میاد داری اشتباه میگی نوبخ
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    خوب برادر عزیز پس تو چکاره ای اون بالا مگه انتخاب نشدی جلورانت رو بگیری ،چنتا رانت خوار مهمن یا سالم ماندن زندگی مردم،
  • وحید ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    بیسوادی تا چه حد! با نیشخند همه چیو ماستمالی میکنه
  • کیان ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    کی گفته هرچه نوبخت بگه درسته ... بگذریم . اصل موضوع اینه که پس مردم چی پس این مردم چه زمانی باید ماشین خوب سوار بشن تعداد مصرف کننده ها بیشتر یا تعداد شاغلین صنعت خودرو چرا به بهانه این صنعت اشغال ساز خودرو مردم را از حق خود دور میکنید.
  • حسن ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    با با از یکی میپرسیدی یه بهانه دیگه ای میاوردی پس معلوم میشه بودجه مملکت را چه دانشمندانی بستن که اسا س کار ماشین هیبریدو برعکس میدونه
  • محسن ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    خدایا ببینید کیا دارن روی سر مردم فلک زده حکومت میکنن. اقای پروفسور خودروهای هیبریدی برعکس خودروهای معمولی کمترین مصرف سوختشون توی شهر هستش و بیشترین مصرف سوخت در جاده با سرعت بالا. در صورتی که خودروهای معمولی بیشترین مصرف سوختشون در شهر و کمترین در جاده. ببینید کیا نشستن برا خودرو تعرفه گذاشتن همونهایی که اینقدر مخ هستن که تشخیص خودروی لوکس از غیر لوکس را حجم موتور میدونن. این مملکت درست بشه نیست که نیست.
  • shahriar ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    چند تا نکته ساده که مارو خز فزض کردن ، باشه ماشین تمام برقی وارد کنیم ولی چندتا مانع هست که شما خوب ازش متلع هستین، ۱ بهترین تولید کننده تسلا هست آیا تسلا به ایران نمایندگی میده ؟ خیر چون آمریکایی هست و ورود ماشین های آمیریکایی به ایران ممنوع هست. ۲ ماشین های برقی اروپایی اصولا از ۴۰ هزار دلار بیشتر هست ۳ آیا ما امکانات شارژ ماشین های برقی در سطح شهر داریم ؟ شاید جواب همه این سوال ها این است که ایران خدرو و سایپا ماشین های هیبریدی و الکترونیکی خورشون تا سال دیگه به بازار عرضه میکنن و ما باید از آنها بخریم
  • ناشناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    چقدر ملت ما با قحطی مدیر مواجه شدندکه این آدم بعنوان رییس سازمان بودجه منصوب شده ولی زحمت به خودش وکارمندانش نداده که اطلاعتی درخصوص خودرو هیبریدی از نت بدست بیاره که اینجوری سوتی نده .افسوس.................
  • ناصر محمدی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    اقای نوبخت وقتی نسبت به عملکرد موتورهای هیبرید ندارید بهتر است اضهار نظر نفرمایید.من خودرو سوناتا هیبرید دارم و مصرف ان درشهر حداکثر۶/۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتراست اما اتومبیل همسر من با حجم موتور۱۳۶۰ ۹/۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر مصرف دارد{I20} مونتاژ کرمان موتور .وای به حال خودروهای تولید داخل.بهتر با مردم روراست باشید و بگویید از هرچه می شود می خواهید درامد کسب کنید وبه فکر الودگی هوا نیستید.
  • Kasra ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    سوپر مارکت سر کوچتون بیشتر از هیبریدی میدونه گاهی بیاین بیرون با مردم صحبت کنین سوادتون بره بالاتر
  • عیسی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    این گفته خود آقای نوبخت هست "خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از بنزین استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است،" یعنی توی شهر این خودروها بیشتر با برق کار می کنند و آلودگی خیلی کمی دارند. رانت زمانی ایجاد میشه که قیمت ها افزایش پیدا کنند نه اینکه ثابت باشند.
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    بی سوادی تا چه حد!!!!!
  • هراتی نژاد ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    وای بر ما که ایشان بر رکن اصلی کشور مدیریت دارند.
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    ابوالعلم ابن نوبخت
  • حافظ ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    نوبخت با خنده بیچاره میکنه ...
  • مجيد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    مسئولان ما باید خود را لایق آن بدانند که مردمی که بر آنها حکومت میکنند در رفاه و آسایش باشند و همچنین اجازه بدهند مردم کشورشون از خودرو با کیفیت و ایمنی بالا که آلایندگی بسیار پائین تری دارد با قیمت مناسب استفاده کنند . خودرو سازان داخلی هر روز تنها بر آبشن ها اضافه میکنند ولی سری به تعمیرگاه ها و نمایندگان داخلی بزنید و مقداری واقع بین باشید و از استفاده کنندگان نظر بگیرید ترمزهای ای بی اس روی ماشین های داخل اصلا ترمز نیستند تصادفات این ماشین ها را ببینید این چیزی است که در نمایندگی های داخلی دیده ام دائم باید در خدمت ماشین ساخت داخل باشیم کیفیت قطعات مصرفی بسیار بد است از تیغه برف پاک کن و قفل درب گرفته تا موتور و گیربکس در حالیکه ماشین های وارداتی حداقل ٧ سال با بهترین وضع و خیال آسوده بهترین کارایی را دارد. با اینگونه رانت دادن به خودرو ساز داخلی(بردن تعرفه بالا) کیفیت اضافه نشده و دائم مردم را بد بین میکنید چرا؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =