کد خبر: 209111
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

یک قطعه‌ساز حتی اگر مساله تامین منابع مالی برای توسعه و به‌روزکردن خط تولید خود را نداشته باشد، نیازمند این است که برای سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن یک آینده روشن متصور باشد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، برخی فعالان صنعت قطعه‌سازی به دلایل مختلف و به‌خاطر وجود بعضی موانع، ناچار به واردات برخی از قطعات موردنیاز تولید خودرو می‌شوند و آن‌ها را بسته‌بندی کرده و در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند. این موضوعی است که ازطرفی برخی قطعه‌سازان آن را تایید می‌کنند و از سوی دیگر قطعه‌سازانی به طور کلی آن را رد می‌کنند.

[caption id="attachment_200551" align="aligncenter" width="635"]بلاتکلیفی قطعه‌سازان در توسعه خودروسازی طی چند سال اخیر وضعیت تامین مواد اولیه برای قطعه‌سازان نسبت‌به گذشته بهبود یافته است[/caption]

یکی از فعالان این صنعت با بیان اینکه این موضوع تا حدی درست است، در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» گفت: «اگر تولیدکنندگان ماشین‌آلات لازم برای تولید قطعات را دراختیار داشته باشند و شرایط مساعد تولید هم مهیا باشد، بی‌شک ترجیح می‌دهند خودشان تولید کنند. این فرایند درمورد قطعات ریخته‌گری معمولا روند تولید داخل را طی می‌کند. در مقابل، قطعات تکنولوژیک هستند که متاسفانه دانش، فن‌آوری و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.»

سعید علیزاده ضمن توضیح این مطلب که برای تولید چنین قطعاتی به سرمایه‌گذاری‌های چندصدمیلیاردی نیاز است، اظهار کرد: «این درحالی است که اکثر قطعه‌سازان در شرایط فعلی توان چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را ندارند. اکثر آن‌ها مطالبات پرداخت‌نشده دارند. البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که در سال جاری خودروسازان اقدامات قابل‌توجهی در زمینه پرداخت بدهی قطعه‌سازان داشته‌اند. با این وجود قطعه‌سازان برای بهبود شرایط خود نیاز به حمایت‌های مالی و در عین حال برنامه‌ریزی‌های مدون و دقیق دارند.»

وی در ادامه در رابطه با عوامل و موانع موجود در این صنعت مانند نبود تکنولوژی و فناوری تولید مناسب ضمن نبود منابع مالی کافی برای توسعه این تکنولوژی، افزود: «باید توجه داشت که همه این مباحث زنجیروار به یکدیگر متصل هستند. یک قطعه‌ساز حتی اگر مساله تامین منابع مالی برای توسعه و به‌روزکردن خط تولید خود را نداشته باشد، نیازمند این است که برای سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه و سود حاصل از آن یک آینده روشن متصور باشد.»

علیزاده با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه موردنیاز تولید در این صنعت، بیان کرد: «در این زمینه باید گفت طی چند سال اخیر وضعیت تامین مواد اولیه برای قطعه‌سازان نسبت‌به گذشته بهبود یافته است. در شرایط فعلی حتی کیفیت موادی که به دست تولیدکنندگان می‌رسد نیز نسبت به زمان تحریم، بهتر شده است. بر همین اساس کیفیت قطعات تولید داخل که مواد اولیه آن‌ها وارداتی است نیز بالا رفته است.»

این فعال صنعت خودرو همچنین در رابطه با کیفیت محصولات تولید داخل با بیان اینکه وقتی تولیدکننده به تکنولوژی روز و جدید دسترسی نداشته باشد، نباید انتظار تولید با کیفیت بالا داشت، تاکید کرد: «یکی از مشکلات قطعه‌سازان این است که توان خرید تکنولوژی روز را ندارند، اگر هم توان خرید وجود داشته باشد، این فن‌آوری و تکنولوژی بسیار سخت به ایران منتقل می‌شود.»

به گفته سعید علیزاده، بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید قطعه‌سازان غیر از همه این موارد، به دلیل پایین بودن سرعت تولید است که این عامل به کوچک شدن حجم کارخانه‌ها منجر می‌شود. کم شدن تعداد ماشین‌آلات تولید باعث می‌شود قطعه‌سازان به جای ابزار روز تولید، ناچار از نیروی انسانی در تولید بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =