رویکرد خودروسازان و وزارت صنعت درخصوص همکاری با خارجی‌ها و اینکه بازار را به‌راحتی و بدون دریافت هیچ امتیازی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند، بسیار ستودنی است. اما در مرحله اجرا، هم وزارت صنعت و هم خودروسازان باید با جدیت عمل کنند و شروط سه‌گانه را به بهترین شکل اجرا کنند

به گزارش « اخبار خودرو » ، قراردادهای خودرویی بعد برجام یکی پس‌از دیگری منعقد شد. در این بین بسیاری از خودروسازان خارجی که در گذشته با خودروسازان کشورمان همکاری داشتند، به‌دلیل برخی مسائل از ادامه همکاری بازماندند یا همکاری‌ها به‌صورت محدود ادامه پیدا کرد. به دلیل تحریم‌ها بسیاری از خودروسازان خارجی مجبور به کوچ از ایران شدند یا همانگونه که گفته شد همکاری‌ها به صورت بسیار جزئی و در تولید مدل‌های قدیمی یک مدل خودرو ادامه پیدا کرد.

[caption id="attachment_209117" align="aligncenter" width="449"]مارکت تو مارکت مارکت تو مارکت[/caption]

این ادامه تولید خودروها به دلیل طولانی بودن مدت قراردادهای قبلی بود و پس از برجام و با باز شدن درهای تجارت ایران‌ به‌روی جهانیان، برخی از خودروسازان که تمایل به ادامه همکاری به شکل سابق را داشتند، نتوانستند رضایت مدیران شرکت‌های خودروساز داخلی را جلب کنند.

همچنین به‌نظر می‌رسد خودروسازانی که از ادامه همکاری با کشورمان بازماندند نمی‌توانستند با شروط وزارت صنعت‌، معدن و تجارت برای داخلی‌سازی تا سقف ۷۰درصد محصولات، انتقال تکنولوژی ساخت و صادرات ۳۰درصدی محصولات تولید شده در کشورمان، کنار بیایند.

خودروسازانی که از همکاری با خودروسازان داخلی بازمانده‌اند، بازار داخلی را بدون هرگونه داخلی‌سازی یا تمایل برای صادرات از ایران می‌خواهند که با مقاومت وزارت صنعت و البته مدیران خودروسازی کشورمان مواجه شده‌اند.

انتقادات بسیاری به همکاری صرف با خودروسازان فرانسوی می‌شود اما به‌نظر می‌رسد فرانسوی‌ها تنها خودروسازان خارجی هستند که این سه شرط را برای همکاری و سرمایه‌گذاری در کشورمان قبول کرده‌اند. البته در کنار فرانسوی‌ها که سال‌هاست در صنعت خودروی ایران حضور دارند، باید شرکت فولکس‌واگن را که قرار است چند مدل از خودروهایش را در کشورمان تولید کند نیز افزود.

گفته می‌شود فولکس‌واگن در همکاری با شرکت ماموت‌خودرو حتی خط تولید محصولاتش را هم در کشورمان راه‌اندازی کرده است. به احتمال بسیار زیاد پس‌از تولید خودرو توسط فولکس‌واگن شاهد حضور یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت بزرگ آلمانی یعنی شرکت سئات، در کشورمان خواهیم بود.

اما در کنار این خودروسازان هنوز نام دوشرکت خارجی که سابقه طولانی در همکاری با سایپا، به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در کشورمان دارند، جا مانده است. کیا و نیسان دوخودروسازی هستند که سابقه همکاری طولانی مدت با گروه خودروسازی سایپا دارند که بعد ازبرجام بارها نامشان برای همکاری مجدد و حضور در کشورمان آمده است اما این امر محقق نشده است.

بارها از مدیرعامل پیشین سایپا در خصوص همکاری با این دوشرکت سوال پرسیده شد که هر بار مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا از ادامه مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن در آینده نزدیک خبرداده بود. به‌نظر می‌رسد علت عدم همکاری با این دوشرکت مطرح کره‌ای که محصولاتشان همواره با استقبال از سوی مشتریان ایرانی همراه بوده است، عدم پذیرش شروط وزارت صنعت باشد.

در آخرین اظهارنظر درخصوص همکاری با کیا و نیسان، مدیرعامل جدید سایپا نیز از انجام و ادامه مذاکره با این دوشرکت با یک بازتعریف مجدد خبر داد و اظهار کرد: «این‌گونه نیست که ما به هر نوعی درگیر شرایط طرف خارجی شویم.»

محسن جهرودی در ادامه می‌افزاید: «ما با هر شرکتی که با شرایط و نگاه امروز سایپا به‌عنوان شریک همراه باشد همکاری خواهیم کرد. اگر قرار است یک بازار ۸۵میلیون‌ نفری را دراختیار شرکت‌‌های خارجی قرار دهیم، باید بتوانیم از آن‌ها بازار دریافت کنیم.»

وی با تاکید بر عبارت « مارکت تو مارکت » درخصوص استراتژی سایپا برای همکاری با خودروسازان خارجی گفت: «بخشی از استراتژی ما استفاده از شبکه جهانی این خودروسازان برای صادارت است.»

مدیرعامل سایپا با اشاره به شرکت پارس‌خودرو به‌عنوان نخستین خودروساز در خاورمیانه اظهار کرد: «ما باید روی ارزش‌هایمان تمرکز کنیم. اولین خودروساز خاورمیانه، زمانی که در این منطقه کسی معنی تولید خودرو را درک نمی‌کرد، پارس‌خودرو بوده است. هر شرکتی که بتواند شرایط ما را قبول کند، می‌تواند به‌عنوان همکار در کنار ما باشد.»

به این تاکیدات مدیرعامل سایپا، باید اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو را نیز اضافه کرد. هاشم‌ یکه‌زارع نیز بارها از همکاری سودمند با خودروسازان خارجی صحبت کرده و تاکید داشته است، ایران‌خودرو حاضر نیست به‌راحتی بازار خودش را دراختیار خودروسازان خارجی قراردهد.

رویکرد خودروسازان و وزارت صنعت درخصوص همکاری با خارجی‌ها و اینکه بازار را به‌راحتی و بدون دریافت هیچ امتیازی در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند، بسیار ستودنی است. اما در مرحله اجرا، هم وزارت صنعت و هم خودروسازان باید با جدیت عمل کنند و شروط سه‌گانه را به بهترین شکل اجرا کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند ایرانی ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    این مارکت تو مارکت بلا نسبت همون شیر تو شیر یا همون حیون سر بزیر و باری خودمون یا هر کی به هرکی نیست
  • رضا ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    سلام...مگه خیلی کار سختیه خودرو ساز های مثلا بزرگ ایران مردم را از دست این لگن های قرن بوق خلاص کنن..مگه کره جنوبی بهترین طراح بی ام دبیلو به کره نیاورد و رئیس شرکت کیا و هیواندای نکرد چرا کشور ما اینکار انجام نمیده دیدن که انقلابی در خودرو سازی کره انجام داد تا کی باید مثل کشورهای عقب مونده خودرو تولید کنیم که این ظلم به ملت شریف و غیرتمند نیست زمانیکه ما خورو تولید میکردیم کره اصلا اسمی ازش در دنیای خودرو بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =