کد خبر: 209125
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

احمد فرهادی *

اخبار خودرو - قیمت خودروهای خارجی متورم شده است، می‌گفتند این تورم مربوط به انسداد ۱۶۲ روزه سایت سفارش خودرو بود ، اما بعد از باز شدن سایت سفارش خورو، قیمت‌های نه تنها تغییری نکرد که حتی در برخی از موارد افزایش نیز یافت به طوری که امروزه قیمت ۳۰۰ میلیونی برای برخی از خودروها ۲۰۱۸ نظیر: تویوتا رافو، تیگوآن فولکس، سورنتو کیا موتور، سانتافه هیوندای، کولئوس رنو، اوتلندر میتسوبیشی خارج از تصور نیست.

[caption id="attachment_208647" align="aligncenter" width="620"] واردات خودرو[/caption]

حال آنکه همین خودروها در مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان قیمت می‌خوردند.در دلایل چرایی این افزایش قیمت بی‌گمان تعرفه‌های جدید وارادت خودرو و افزایش قیمت دلار بی‌تاثیر نبوده است.

بنابر مصوبه هیات دولت در بخش خودروهای بنزینی سه ردیف تعرفه در نظر گرفته شده است؛ خودروهای تا حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی که تا پیش از دستورالعمل جدید تعرفه آنها ۴۰ درصد بود از این به بعد مشمول تعرفه ۵۵ درصدی می‌شوند؛ خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که تعرفه قبلی آنها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شده‌اند و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز که در چهار سال گذشته ۵۵ درصد بود، حالا ۹۵ درصد تعیین شده است. از سوی دیگر افزایش نرخ دلار هم در این تورم بی‌تاثیر نبوده است . به طوریکه از اوایل تابستان تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

نکته مهمی که در این میان باید در نظر گرفت اثرات روانی این افزایش قیمت است. برخی معتقدند این افزایش قیمت تاثیری بر حال و روز عمده مردم ندارد و فقط دامن قشر خاصی را می‌گیرد، که درآمد بالایی دارند.

اما در طرف مقابل عده‌ای دیگری هم می‌گویند اقشار یک جامعه به مثابه ظروف به هم مرتبط هستند؛ بنابراین هر گونه دستکاری و تغییر قیمت در خودروهای لوکس فقط محدود به همان بخش نمی‌ماند. به نظر می‌رسد که این تحلیل در جامعه ما معتبرتر است.

افزایش قیمت خودرو به هر دلیلی که باشد از نظر روانی بار زیادی را به اقشار کم درآمد وارد می‌کند. اثرات روانی این فرآیند در دو سطح قابل سنجش است.

از سویی باید دانست که هرگونه فشار افزایش قیمتی خودرو به دهک‌های بالای جامعه، در همان محدوده باقی‌نخواهد ماند و توسط همین عده به دهک‌های پایین منتقل می‌شود.

از سوی دیگر بالارفتن قیمت خودروهای خارجی به طور ضمنی و از نظر روانی مجوز افرایش قیمت خودروهای داخلی را هم صادر می‌کند. به عنوان مثال: وقتی که قیمت تویوتا رافور ۲۲۰ میلیون تومان بود، خودورهای داخلی هم A تومان بوده است، حالا که قیمت تویوتا رافور ۳۱۰ میلیون تومان شده قیمت خودروهای داخلی چقدر باید باشد؟

ناگفته پیداست که چنین معادله‌ای حتی اگر بر روی کاغذ هم انجام نشود به لحاظ ذهنی می‌تواند مجوزی باشد برای افزایش قیمت خودروهای داخلی. از هر طرف که تحلیل کنیم به نظر می‌رسد افزایش تعرفه واردات خودرو کار مفیدی برای صنعت خودروسازی نبوده و آسیب‌های بلند مدت آن بیشتر از منافع کوتاه مدت آن خواهد بود.

*کارشناس خودرو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    باعث و بانی این وضع کسی نیست جز جناب اقای ...,کسی که از قشر مرفهین بی درده نمیتونه درد ما قشر متوسط و ضعیف رو درک کنه,
  • محمد ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    افزایش دلار یعنی اینکه تعرفه باید پایین بیایذ با این تصمیم باید همین ماشینهای اوراق راتعمیر و سوار شویم.
  • فرشید مصدق ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    بسیار تحلیل درستی بود ولی متاسفانه کو گوش شنوا ؟!
  • سعید ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    اصلا این افزایش تعرفه به هیچ عنوان قابل توجیح نیست
  • amin ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    با سلام از نویسنده فهیم این یادداشت ممنون که به زبان ساده اثر افزایش قیمت خودرو وارداتی را بیان داشتند بخصوص که این افزایش را مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی دانسته اند که کاملا با ان موافقم. کاش مسئولان محترم، مجدد تعرفه ها را به همان روال قبلی برگردانند تا شاهد سو، استفاده شرکت های متقلب نباشیم.
  • پارسا ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
    هر بلایی بخوان سر ملت میارن. بگن تعرفه ها ۱۰۰۰ درصد. ملت بدبخت چکار میتوان بکنم،ای خدا خودت به داد این ملت برس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =