کد خبر: 209195
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶

تا زمانی که بازار انحصاری در اختیار خودروسازان است، شاهد تلاشی در حوزه کیفیت و قیمت ازسوی شرکت‌ها نخواهیم بود.

به گزارش «اخبار خودرو» ، بارها گفته شده است صنعت خودرو در ایران انحصاری است. رفع انحصار و ایجاد رقابت، شرط لازم برای پویایی اقتصاد است. از آنجا که با وجود رقابت، کارایی بازار بالا رفته و تولیدکنندگان سعی در بالا بردن کیفیت محصولات خود می‌کنند، بخش عمده کارشناسان و صاحب‌نظران درمورد شکستن انحصار در صنعت خودروی کشور و ورود خودروسازان برتر جهان جهت ارتقای کیفیت خودروهای داخلی سخن می‌گویند.

طبق‌نظر این گروه، با باز کردن صنعت و بازار خودروی داخلی و ورود خودروهای باکیفیت خارجی، خودروسازان داخلی مجبور خواهند شد بر کیفیت خودروهای تولیدی خود افزوده و محصولی در سطح جهانی تولید و عرضه کنند.

[caption id="attachment_208657" align="aligncenter" width="700"]صنعت خودرو صنعت خودرو[/caption]

در همین زمینه با رضا علیزاده، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.

از نظر شما آیا انحصار در صنعت خودروی داخلی وجود دارد؟

تا زمانی که بازار انحصاری در اختیار خودروسازان است، شاهد تلاشی در حوزه کیفیت و قیمت ازسوی شرکت‌ها نخواهیم بود.

برای حل انحصار در بازار خودروی داخلی‌ از نظر شما باید چه اقداماتی انجام داد؟

مشارکت با برندهای معتبر خارجی به خودروسازان در حوزه تولید، تکنولوژی و رقابتی کردن قیمت کمک زیادی خواهد کرد. از این رو مشارکت‌هایی که در ماه‌های اخیر با خودروسازان معتبر خارجی صورت می‌گیرد، می‌تواند گام مثبتی در راستای تحول صنعت خودروی ایران باشد.

فکر می‌کنید دلیل این پدید آمدن انحصار در بازار خودرو چیست؟

متولیان صنعت خودروی کشور با توهم و ترس لطمه دیدن صنعت و تحت‌الشعاع قرارگرفتن بازار اشتغال کشور، دهه‌هاست به اشتباه امتیازات و انحصارات بی‌شماری را به شرکت‌های خودروسازی داده‌اند. به همین دلیل متولیان و مدیران این صنعت ضرورتی ندیدند رفتار خود را برای تولید خودروی به‌روز، کیفی و ایمن اصلاح کنند.

نقش دولت را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه حمایت‌های دولت در این سال‌ها از خودروسازان به‌جای ورود صنعت خودرو به چرخه رقابت و پیشرفت ، موجب سستی در مسیر توسعه شده و خروجی آن هم به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =