کد خبر: 209209
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۴

این ون دارای شش تا هفت صندلی با قابلیت حرکت در امتداد ریل به سمت جلو یا عقب به‌منظور قرارگیری در هر وضعیتی است

به گزارش « اخبار خودرو » ، فولکس‌واگن ازجمله شرکت‌های قوی خودروسازی است که تمام جوانب این صنعت را در نظر گرفته و توانسته‌ در این بازار جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد.

این شرکت کار خود را از سال ۱۹۳۰ آغاز کرد و امروزه از ۱۰خودروی پرفروش تمام دوران صنعت خودروی جهان، سه خودرو به شرکت فولکس‌واگن تعلق دارند.

این موضوع باعث عقب‌نشینی فولکس‌واگن از تولید خودروهای تجاری نشد بلکه این شرکت سعی کرد در سال‌های فعالیتش، محصولات تجاری سبک‌و‌سنگین خود را گسترش دهد.

بنابراین از سال‌های ابتدایی فعالیت خود به تولید ون‌های مسافری و باری پرداخت و آن‌ها را به‌عنوان خودروهای تجاری در سبد محصولات خود قرار داد.

ازجمله ون‌های این خودروسازی می‌توان به ون‌ترنسپورتر اشاره کرد که توانست بازار گسترده‌ای را در اختیار بگیرد. این امر موجب شد فولکس‌واگن به گسترش این مدل پرطرفدار بپردازد. از مدل‌هایی که روی این خودرو سوار شد و مشتریان بسیاری را به آن جلب کرد، مدل T5 بود که در بسیاری‌از بازارها با نام مولتی‌ون فولکس‌واگن شناخته می‌شود.

[caption id="attachment_209210" align="aligncenter" width="800"]فولکس‌واگن ترانسپورتر T5 فولکس‌واگن ترانسپورتر T5[/caption]

جایگاه مولتی‌ون در بازارهای جهانی

سری خودروهای فولکس‌واگن ترانسپورتر T5 پنجمین نسل از خودروهای سبک و تجاری سایز متوسط فولکس‌واگن است که به‌منظور استفاده در جابه‌جای مسافر به شکل ون و کاروان موجود هستند.

این خودرو در ششم اکتبر سال ۲۰۰۲ رونمایی و از آوریل سال ۲۰۰۳ وارد فاز تولید انبوه شد و به این شکل توانست جایگزین سری خودروهای فولکس‌واگن ترانسپورتر T4 شود. پنج بازار مصرف اصلی این محصول عبارتند از آلمان، بریتانیا، روسیه، فرانسه، ترکیه و سنگاپور.

هنگامی‌که فروش ون‌های مسافری در سال ۲۰۰۳ در بدترین شرایط خود قرار داشت شرکت فولکس‌واگن آمریکایی‌شمالی آخرین نسخه یورو ون خود را در ایالات متحده آمریکا به فروش رساند. این محصول در آمریکا، کانادا و مکزیک جایگزین ون ساخته شرکت کرایسلر با نام روتن شد.

مدل T5 در بیش از ۱۰۰ شکل مختلف موجود است که عبارتند از خودروهای با فاصله کم (SWB) یا با فاصله محوری زیاد (LWB). همچنین برخی ویژگی‌های این خودرو مانند ارتفاع کوتاه، متوسط یا بلند سقف باعث می‌شود این خودرو در اشکال مختلفی همچون ون، مینی‌بوس، تک‌کابین، دو‌کابین، وانت و حتی یک شاسی خالی مشاهده شود.

علاوه بر انواع ون‌های کارخانه‌ساز، بسیاری دیگر از انواع تغییر شکل‌داده‌شده مولتی‌ون نیز موجود هستند که توسط اداره امور مشتریان وسایل نقلیه تجاری فولکس‌واگن و همچنین شرکت فولکس‌واگن آمریکایی شمالی ارائه می‌شوند. این گروه شامل ون‌های یخچال‌دار، ون آمبولانس، ون‌پلیس، ون آتش‌نشان، وانت دارای نردبان و نمونه‌های بسیار دیگر می‌شود.

مولتی ون؛ شاخه‌ای از ترانسپورتر

ظرفیت کامل حمل بار ترانسپورترها بین ۸۰۰کیلوگرم تا ۱٫۴ تن است و میزان مساحت فضای بار نیز بین ۵٫۸ تا ۹٫۳مربع‌متر متغیر است. در مکزیک مانند اروپا سری T5 را تحت نام ترانسپورتر به بازار عرضه کرده‌اند.

T5 با ۶ تا ۱۱ صندلی تحت اشکال و گوناگون و عناوینی چون شاتل، کامبی، کروال، ون چندمنظوره (مولتی ون) موجود هستند. مولتی‌ون‌ها برترین خودروی حمل‌و‌نقل مسافر در قالب خودروهای T5 است که دارای ۶‌تا۷ صندلی با قابلیت منحصربه‌فرد حرکت در امتداد ریل به سمت جلو یا عقب به‌منظور قرارگیری در هر وضعیتی هستند.

طیف وسیعی از تجهیزات جانبی برای این نسخه در دسترس است؛ مانند میزها و یخچال‌هایی که به صورت کشویی مخفی شده یا در صورت نیاز استفاده می‌شوند.

ون‌های چندمنظوره دارای تمامی امکانات ایمنی همچون ترمز ضدقفل، سیستم ضدلغزش، سیستم حفظ پایداری و کیسه‌های هوای جلویی، کناری و پرده‌ای هستند. ون چندمنظوره تحت نام کروال در بریتانیا به فروش می‌رسد.

مولتی‌ون آل‌تراک؛ ونی برای هر کار و هر مسیر

فولکس واگن در هشتاد‌و‌چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی ژنو، مدل مفهومی از خودروی مولتی‌ون خود را تحت‌عنوان آل‌تراک (Multivan Alltrack) به نمایش گذاشت که آن را با شعار «ونی برای هر کار و هر مسیر» معرفی کرد.

این مدل از فولکس‌واگن مولتی‌ون همراه با سیستم چهارچرخ متحرک تولید خواهد شد که روی چهار رینگ ۱۹اینچی با رنگ نقره‌ای‌مات براق سوار شده است.

برای تزیین و شکل‌گیری فضای داخلی هم فولکس به دامان طبعیت رفته و چرم برای روکش‌های صندلی‌ها و فرمان و چوب برای ساختار کف خودرو و قسمتی از داشبورد و... آورده است اما نباید این را هم فراموش کنیم که بخش اعظمی از داشبورد با پلاستیک و بدون هیچگونه روکشی ساخته شده بود.

وسط کنسول مرکزی هم یک صفحه نمایشگر ۸ اینچی لمسی مستقر شده که به سیستم صوتی انحصاری «Dynaudio» با صدایی فراگیر مجهز شده است.

زیر بدنه سخت و چهره جدی خودرو هم یک پیشرانه آرام ۲٫۰ لیتری BiTDI قرار گرفته که به‌راحتی می‌تواند ۱۸۰اسب‌بخار (۱۳۲کیلووات) قدرت و ۴۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند که با ادغام آن با سیستم چهارچرخ محرک چند صفحه‌ای HALPEX دوبل می‌تواند بهترین عملکرد را در هر نوع شرایطی از خود نشان دهد.

[gallery link="file" ids="209213,209214,209215,209216,209217"]

طراحیِ خاص برای مولتی ون

کمپانی طراحی معتبر کارلکس‌دیزاین در سال ۲۰۱۲ دستی‌بر سر و گوش مولتی‌ون فولکس واگن یا همان T5 معروف کشید که به‌جرات می‌توان گفت این خودرو را به نمونه‌ای لوکس و تشریفاتی تبدیل کرد.

فولکس‌واگن نیز درواقع مولتی‌ون را به‌عنوان محصولی نیمه‌تشریفاتی به بازار عرضه کرده بود اما این طراحی از سوی شرکت کارلکس، قابلیت‌های هرچه بیشتری تشریفاتی‌شدن این ون را به نمایش می‌گذاشت.

شرکت کارلکس‌دیزاین تمام سعی خود را در بازطراحی داخلی این خودرو به کار گرفته بود و به لطف استفاده از آلکانترا و چرم طبیعی با دوخت درشت و در تودوزی شده، داخل این ون تجاری بیشتر شبیه لیموزین‌های لوکس و مجلل شده بود.

حتی قسمت‌هایی از داشبورد و غربیلک فرمان هم که در زیر آن کیسه‌های هوا قرار گرفته بود، از پوشش چرم و آلکانترا بی‌نصیب نماند. تم رنگ‌بندی تودوزی قهوه‌ای با نام Criollo به چشم‌نواز‌تر شدن فضای داخلی کمک شایانی کرده است.

به ادعای Carlex Design این ون مناسب ماهی‌گیری است. شرکت طراح این مولتی‌ون کاربردی یک چاقوی زیبا با روکش چرم به عنوان هدیه این تیونر در داخل خودرو قرار داده بود.

آخرین بازبینی برای ورود به بازار

تمام طیف مدل‌های فولکس‌واگن مولتی‌ون با درهای کناری کشویی برقی و در صندوق عقب برقی عرضه می‌شوند و قیمت آن‌ها تا ۳هزار دلار افزایش یافته است.

فولکس‌واگن اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که تقریبا تمام خریداران این خودرو خواهان آپشن درهای برقی برای نسخه‌های پایه مولتی‌ون ‌ Comfortline بوده‌اند اما ارائه این گزینه در کارخانه برای تمام مدل‌ها می‌تواند زمان تحویل را کاهش دهد. این تغییر چهار ماه پس از عرضه طیف مدل‌های به‌روز‌شده ۲۰۱۷ این خودرو در ماه اوت سال گذشته اعمال شد.

مدیر خودروهای تجاری فولکس‌واگن استرالیا در این زمینه گفت: «درهای کشویی برقی در طیف مدل‌های این خودرو ویژگی است که نمی‌توان در مرسدس‌بنز Valente، کیا‌کارنیوال و هیوندای iMax یافت.»

وی افزود: «خریداران ما از نظر قیمتی مشکلی با این گزینه ندارند. همه آن‌ها خواهان درهای کشویی برقی بودند و حاضر بودند قیمت مازاد آن را نیز بپردازند اما برای تحویل سفارش خود صبر نداشتند. ما نیز این مشکل را حل کردیم و زمان انتظار برای تحویل مولتی‌ون را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دادیم.»

با استفاده از این آپشن قیمت مدل‌های پایه مولتی‌ون Comfortline با افزایش ۳هزاردلاری به ۵۲هزارو۹۹۰دلار برای مدل TDI340 DSG و ۵۷هزارو۹۹۰دلار برای مدل TDI340 DSG افزایش یافت.

بیتل؛ طلایه‌دار ون‌های فولکس‌واگن

پن‌پون فردی هلندی بود که در زمینه واردات خودروهای فولکس‌واگن به هلند فعالیت می‌کرد. این شخص در بازدیدی در سال ۱۹۴۶ از کارخانه فولکس‌واگن در آلمان داشت، با خودروهای جالبی در کارخانه روبه‌رو می‌شود که به کار جابه‌جایی قطعات می‌پرداختند.

این خودروها که بیتل نام داشتند توجه پون را جلب می‌کنند و او تصمیم می‌گیرد خودرویی را طراحی کند که براساس بیتل‌ها ساخته شود.

وی بعد از کشیدن طرح ذهنی خود، این ایده را با هیات‌مدیره فولکس‌واگن مطرح کرد که این طرح مورد قبول آن‌ها واقع شد و پس از ساخت پروتوتایپ‌های فراوان، نخستین مدل این خودرو با نام تایپ۲ در سال ۱۹۵۰ معرفی شد.

بعدها نام این ون‌ها به سری ترنسپورتر تغییر یافت و امروزه انواع مختلف آن با نام‌های گوناگون کومبی، میکروباس، مولتی‌ون و... تولید و شناخته می‌شوند. به این ترتیب تولید این ون معروف آلمانی که بر اساس بیتل ساخته شده بود و خودرویی موتورعقب بود آغاز شد.

مدل‌های بیتل به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که موتور آن‌ها در قسمت جلوی خودرو قرار داشت اما این مساله از نسل چهارم این خودرو تغییر یافت و موتور ترنسپورتر به قسمت انتهای خودرو انتقال پیدا کرد.

فولکس‌واگن تایپ۲ و سیتروئنHون، اولین خودروهایی هستند که در آن‌ها راننده روی چرخ‌های جلو قرار می‌گیرد. این خودروها آغازگر روندی بودند که بعدها در اروپا و ایالات‌متحده متداول شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ردیاب خودرو ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
    1
    ای ول به این می گند خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =