کد خبر: 209469
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

این کشنده فوق‌سنگین قابلیت‌های بی‌نظیری دارد که آن را برای جا به‌ جایی‌های بسیار سنگین و استفاده در شرایط خاص آماده می‌کند

به گزارش« اخبار خودرو » ، سایپادیزل به عنوان نماینده رسمی شرکت ولووتراکس در ایران، ماه گذشته از نمونه ولوو FH16 رونمایی و آن را به طور رسمی به بازار ایران وارد کرد.

شرکت سایپادیزل به منظور ساماندهی به خلاء موجود در حوزه حمل‌و‌نقل فوق‌سنگین کشور و نیاز فعالان این بخش به محصولات بوژی‌کش، برنامه تولید و عرضه کامیون ولوو FH16 را در دستور کار خود قرار داده است.

ولوو FH مدلی از کامیون‌های خودروسازی ولووتراکس بوده که از سال ۱۹۹۳ تاکنون تولید شده است. این کامیون در کلاس سنگین و فوق‌سنگین مدل‌های مختلفی دارد که با تصاحب مکرر عنوان قوی‌ترین کشنده دنیا و کامیون سال به‌عنوان محبوب‌ترین و پرتیراژترین کامیون‌های دنیا محسوب می‌شود.

[caption id="attachment_209472" align="aligncenter" width="800"]بار ۷۵۰ تنی بر دوش ولوو FH16 بار ۷۵۰ تنی بر دوش ولوو FH16[/caption]

این مدل از ولوو به‌غیر از آمریکای‌شمالی تقریبا در تمام بازارهای دیگر حضور دارد. FH در دو مدل سنگین FH و فوق‌سنگین FH16 عرضه می‌شود و از نخستین سال تولید تاکنون چهار ویرایش کلی را پشت سر گذاشته است.

به نظر می‌رسد قرارگیری FH16 در رده فوق‌سنگین‌ها به درستی انجام شده باشد. این مدل در آخرین نسخه خود، نام FH750 را هم یدک می‌کشد که نشان از قدرت موتور این هیولای ولوو دارد. FH در سری ۱۶ به منظور جابه‌جایی بارهای خاص و سنگین طراحی و تولید شده و از این رو شرکت سازنده آن را به گونه‌ای طراحی کرده که مناسب استفاده در شرایط جغرافیایی متفاوت باشد و بتواند بازه دمایی بین منفی ۴۰ تا مثبت ۶۵ را پوشش دهد.

این کشنده در آوریل ۲۰۱۶، به حمل باری معادل ۷۵۰تن پرداخت و توانست از این آزمایش موفق بیرون بیاید.

برایان ویدرلی، خودرونویسی که در زمان این تست در کابین ولوو FH16 حاضر بوده است، می‌گوید: «پیش‌از این کامیون‌های ولوو با برخورداری از دنده اتوماتیک که توانایی حمل باری معادل ۳۲۵ تن را داشت، مرا تحت‌تاثیر قرار داده بودند. اما مبارزه و تحمل باری بیش از ۷۰۰ تن با یک کامیون چیز دیگری است که هرگز شبیه آن را ندیده بودم.»

چالش یا شوخی؟

توانایی‌های کامیون‌ ولوو ۲۰ ماه پیش طی مراسمی در بندر گوتنبرگ به چالش کشیده شد. شرکت ولوو در سال‌هایی که به تولید چنین کشنده‌ای پرداخته و آن‌ را راهی بازارهای مختلف کرد، اعلام کرده است این کشنده فوق‌سنگین قابلیت‌های بی‌نظیری دارد که آن را برای جابه‌جایی‌های بسیار سنگین و استفاده در شرایط خاص آماده می‌کند.

این بار شرکت سازنده برای اثبات توانایی‌های این کشنده، بار سنگینی را با این مدل جابه‌جا کرده است تا به صورت عملی ظرفیت‌های این مدل را به دنیا نشان دهد.

محموله‌ای که با کشنده FH16 به حرکت درآمده، شامل ۴۰کانتینر بود و در مجموع وزنی معادل ۷۵۰تن داشته است. این ۴۰کانتینر در واقع مملو از قطعات یدکی ولوو بودند که روی ۲۰ تریلر حمل می‌شدند و ۳۰۰متر طول بار را تشکیل می‌دادند. در این ماموریت قرار بود نمونه ولوو FH16 این بار را تا ۱۰۰ متر به حرکت درآورد.

[caption id="attachment_209475" align="aligncenter" width="960"]بار ۷۵۰ تنی بر دوش ولوو FH16 بار ۷۵۰ تنی بر دوش ولوو FH16[/caption]

این مدل ولوو با جعبه‌دنده I-SHIFT و دنده‌های زنجیری، بار بسیار سنگین را به چالش کشیده است و عملکرد آن شبیه هیچ‌یک از کامیون‌های موجود در بازار نیست.

ولوو FH16 به‌کاررفته در این آزمایش مجهز به دنده‌های زنجیری و قوی‌ترین محورها از گستره محصولات ولوو است که تناسب جدید بین زنجیرها، حمل بار ۷۵۰ تنی را امکان‌پذیر کرد.

البته این کشنده در ماموریت خود، سرعتی بسیار پایین معادل ۰٫۵ کیلومتر در ساعت داشته است که نسبت به حجم بار طبیعی به نظر می‌رسد.

قوی‌ترین مرد جهان، پشت فرمان FH16

این آزمایش در شرایطی انجام شده که پشت فرمان این غول سنگین‌وزن، ماگنوس ساموئلسن ، برنده‌ قوی‌ترین مرد جهان در سال ۱۹۹۸ با ولوو برای این عملیات جذاب همکاری کرده است. همچنین یک روزنامه‌نگار به نام برایان ویدرلی در کابین راننده حضور داشت.

[caption id="attachment_209477" align="aligncenter" width="746"]ماگنوس ساموئلسن ماگنوس ساموئلسن[/caption]

پیتر هاردین، مدیر تولید تراک‌های ولوو در مورد این تست می‌گوید: «سیستم I-Shift با دنده‌های کرال، کششی آغازینی را ایجاد می‌کند که برخلاف هر تراک موجود در بازار است.

تراک‌های مخصوص ساخته‌شده معمولا برای حمل محموله‌های سنگین به کار می‌روند اما در اینجا ما از ولوو FH16 استفاده کرده‌ایم که مستقیما از کارخانه آورده شده و تغییر خاصی در آن رخ نداده است.»

ساموئلسون که وظیفه هدایت این کشنده فوق‌سنگین را در چنین ماموریت نفس‌گیری برعهده داشت، گفت: «چیزهای کمی می‌توانند با احساس چالش و پیروزی بر محدودیت‌های فیزیکی برابری کنند. من با چالش‌های زیادی در زندگی مواجه شده‌ام اما این عملیات، سنگین‌ترین اتفاق زندگی‌ام بوده است.»

ویدرلی، روزنامه‌نگار حاضر در کابین نیز در این مورد می‌گوید: «پیش از این کامیون ولوو با برخورداری از دنده اتوماتیک که توانایی حمل باری معادل ۳۲۵تن را داشت، مرا تحت‌تاثیر قرار داد. اما مبارزه و تحمل باری بیش از ۷۰۰تن با یک کامیون چیز دیگری است که هرگز شبیه آن را ندیده بودم.»

آماده‌سازی ولوو برای آزمایشی طاقت‌فرسا

طبیعی است قبل از شروع به‌کار برای انجام چنین ماموریتی، باید چند اقدام ایمنی انجام می‌شد، به‌عنوان مثال برای آغاز این ماموریت کوپلینگ‌های بین ۲۰تریلر کاملا بررسی و باد ۲۰۴ لاستیک تریلر تنظیم شده بود.

همچنین پیش از آن‌که کار یدک‌کشی کشنده آغاز شود، کانتینرها روی تریلرها بارگیری شده و به‌صورت زوج روی یکدیگر سوار شده بودند. ولوو FH16 دارای موتوری با ۷۵۰ اسب‌بخار، مجهز به قوی‌ترین محورهاست.

[aparat]IksH7[/aparat]

ولوو FH16 در نگاه کلی

این محصول مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر با قدرت ۷۵۰اسب‌بخار و استاندارد آلایندگی یورو۵ است. برخورداری از چنین ویژگی‌هایی این کشنده را به قوی‌ترین نمونه موجود در ایران تبدیل می‌کند.

این کشنده همچنین از قوی‌ترین گیربکس اتوماتیک I-Shift بهره می‌برد که تحمل گشتاور ۳۵۰۰ نیوتون‌متر را دارد و دارای هر دو حالت تعویض دنده به صورت دستی و تعویض دنده به‌صورت هوشمند است.

ولوو FH16 به دو دنده کرال سنگین (CRAWL) و فوق‌سنگین (ULTRA CRAWL) تجهیز شده که این طراحی به منظور سهولت عبور از جاده‌های آفرود روی خودرو در نظر گرفته شده است.

این محصول پرقدرت، با وجود آن‌که در زمره محصولات آفرود به شمار می‌آید، به دلیل تجهیز به تمام آپشن‌های رفاهی و امکان ارائه به‌صورت اتاق سقف کوتاه و سقف بلند، مناسب برای تردد در مسافت‌های طولانی و ترانزیت به دو صورت آفرود و آنرود و حمل سازه‌ها و محموله‌های بزرگ است.

محورهای عقب کامیون ولوو FH16 دارای سیستم کاهنده دوبل است. از دیگر ویژگی‌های این محصول سیستم قدرت و انتقال قدرت متناسب دمای کارکرد و شرایط جوی ۴۰- تا ۶۵+ درجه سانتیگراد طراحی شده که در این محدوده، محصول از بهره‌وری بهینه برخوردار است. در محدوده‌های پایین‌تر و بالاتر دمایی نیز، این کامیون دارای عملکرد مناسب و مورد انتظار خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =