کد خبر: 209585
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

صادرات در صنعت خودرو یک امر دستوری یا در حد شعار نیست و همچنین در یک دوره کوتاه مدت نیز حاصل نمی‌شود و به‌راحتی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش اخبار خودرو ، علی طجوزی در سرمقاله امروز (چهارشنبه -۲۷ دی ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « صادرات در صنعت خودرو  » پرداخت.

دبیر گروه خبر روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت :

[caption id="attachment_206488" align="aligncenter" width="700"]قطب جدید خودروسازی با یک نگاه کلی می‌توان گفت تاکنون اقدامات خوبی در صنعت خودرو انجام شده است اما بدون تعارف باید بگوییم هنوز در آغاز راه هستیم[/caption]

مشکلاتی اعم‌از کمبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بخش‌های مختلف صنعت خودرو وجود دارد، مسائلی که در مواردی مانع بیشتر شدن ارتباط فعالان این صنعت در کشور با تولیدکنندگان خارجی می‌شود.

این موضوع حتی در شرایطی باعث عدم‌حضور موفقیت‌آمیز محصولات خودروسازان داخل در بازارهای بین‌المللی نیز می‌شود. این در حالی است‌که با وجود برگزاری همایش‌ها، سمینارها و جلسات مختلف در این حوزه با هدف یافتن راه‌حل مناسب برای رفع این موانع و حل مشکلات موجود، مدیران و فعالان این حوزه یا حضور نمی‌یابند و یا برگزاری این برنامه‌های متعدد و مسائلی که در آن‌ها مطرح می‌شود، در عمل تغییری در عملکرد مدیران و تصمیم‌گیران به‌وجود نمی‌آورد.

در این زمینه باید توجه داشت خودرو اگرچه تا چندی قبل یک کالای سرمایه‌ای به‌شمار می‌رفت، اما امروز به‌عنوان یکی از لوازم و حتی در مواردی یکی از ضروریات زندگی محسوب می‌شود و تبدیل به یک کالای مصرفی شده است.

از موضوعات مهم دیگری که باید در صنعت خودرو به آن توجه شود، این است که مسئولیت اصلی دولت در بخش‌های اقتصادی، تصدی‌گری نیست، بلکه دولت باید زمینه رونق سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد را فراهم کند و یکی از مهم‌ترین شرایط ایجاد این زمینه در وهله اول، اصلاح و تغییر فضای کسب و کار در کشور است.

همچنین خودروسازان باید توجه جدی به کیفیت محصولات خود داشته باشند. اگرچه با یک نگاه کلی می‌توان گفت تاکنون اقدامات خوبی در صنعت خودرو انجام شده است اما بدون تعارف باید بگوییم هنوز در آغاز راه هستیم. در واقع باید دید آیا محصولات خودروسازان ما همین امروز شرایط رقابت با خودروهای خارجی را در بازارهای جهانی دارند یا خیر.

صادرات در صنعت خودرو یک امر دستوری یا در حد شعار نیست و همچنین در یک دوره کوتاه مدت نیز حاصل نمی‌شود و به‌راحتی صورت نخواهد گرفت.

درواقع باید گفت صادرات به عراق و سوریه هر چند خوب است اما کار چندان بزرگی محسوب نمی‌شود و دردی از دردهای صادرات خودروی ایران را حل نخواهد کرد.

ضمن اینکه حجم صادارت به آن کشورها به‌نحوی نیست که عدم صادرات به سایر بازارها را جبران کرده و پوشش بدهد. مانند بازار ایران برای شرکتی مثل پژو یا رنو که زیان‌بر هستند، فروش پژو در ایران عدم‌فروش در اروپا و چین را جبران و رنو نیز ایران را سومین بازار بزرگ محصولاتش کرده است.

البته خوشبختانه اکنون قراردادهای جدیدی با تمرکز بر صادرات منعقد شده است که بر این اساس امید است صنعت خودرو در آینده تغییرات مثبت، توسعه و ارتقا را تجربه کند.

بااین حال راهی طولانی در پیش است ،رقبا با گام‌های مطمئن درحال طی کردن مسیر هستند وما همچنان درحال بررسی وتعیین استراتژی هستیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    بدون وجود رقابت و خفه کردن هر گونه جرقه ای که بوی رقابت می دهد که در دولت حاضر به اوج خودش رسیده است غیر ممکن است حتی افغانستان هم لگن های داخلی را به عنوان وسیله نقلیه بپذیرد. خواهشا منابع ملی را هدر ندهید. ما ملت لگن مونتاژ داخلی نمی خواهیم. مدلهای بیست سال پیش که هر روزشون بدتر روز قبل شده اند و قطعاتشان چینی بنجول!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =