کد خبر: 209626
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

چهارمین نمایشگاه بین ‏المللی ایران رایدکس با شعار « حرکت‌به سوی هوای پاک » در تهران آغاز به‏ کار کرد.

به گزارش« اخبار خودرو » ، نمایشگاهی از موتورسیکلت‌های مختلف،‏ دوچرخه، ‏قطعات، ‏لوازم یدکی، ‏وسایل‌نقلیه برقی و ‏هیبرید و همچنین تجهیزات وابسته به‌آن برای چهارمین‌بار با حضور ۹۶شرکت داخلی و خارجی برگزار شده است.

نکته جالب در این نمایشگاه حضور ۸۰شرکت ایرانی است که خود را نمایندگان انحصاری کشورهایی همچون ایتالیا، ‏اتریش، کانادا، ‏آلمان، ‏فرانسه، ‏چین، ‏هندوستان، ‏ژاپن و تایوان معرفی می‌کنند و البته از آن به‌عنوان نقطه قوت خود نام می‌برند.

[caption id="attachment_209637" align="aligncenter" width="392"]چهارمین نمایشگاه بین ‏المللی ایران رایدکس چهارمین نمایشگاه بین ‏المللی ایران رایدکس[/caption]

تولیدکنندگانی که مونتاژ‌کارند!

با گشت‌و‌گذاری کوتاه در سالن‌های نمایشگاه تنها نکته‌ای که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند، مونتاژکار بودن صنعت موتورسیکلت ایران است.

شرکت‌ها و غرفه‌های پر‌رنگ‌و‌لعابی که حرفی در صنعت موتورسیکلت ندارند و تنها به مونتاژکارانی ساده برای کمپانی‌های خارجی تبدیل شده‌اند.

حتی تنها تولیدکننده دولتی موتورسیکلت یعنی نیرومحرکه نیز بیش‌از آنکه به توسعه‌و‌تولیدملی اندیشیده باشد، مونتاژ محصولات چینی را انجام می‌دهد و با هدف توسعه بازار، مدل‌های مختلفی از موتورسیکلت‌های برقی ساخت چین و موتورهای طرح سی‌جی و ویو را به نمایشگاه آورده است.

در تایید این موضوع شاید حضور بسیار کمرنگ قطعه‌سازان باشد و این امر بیانگر وارداتی بودن عمده قطعات اصلی موتورسیکلت و مونتاژ آن در داخل کشور است.

آینده نه ‏چندان مطلوب در انتظار صنعت موتورسیکلت

حتی معاون وزیر صنعت، معدن‌وتجارت نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، آینده این صنعت را مطلوب پیش‌بینی نکرد و گفت: «با وضعیت موجود در تولید، در آینده‏ نه‌چندان دور قطعا دچار مشکلات خواهیم شد.»

دکتر علی‌محمد گودرزی آینده نامناسبی را از صنعت مونتاژکار موتورسیکلت ترسیم کرد و با تاکید بر ضرورت طراحی و تولید داخلی در این صنعت گفت: «به‌منظور کاهش خروج ارز از کشور، پرداختن به این امر یکی از برنامه‏هایی است که باید به آن توجه ویژه‏ای داشته باشیم. تا کی باید صنعت موتورسیکلت با این فرآیند مواجه باشد؟ صنعتی که سهم حداقلی آن در آلودگی هوا ۱۰درصد برآورد شده است.»

موتورهای برقی و انحصار چینی‌ها در بازار ایران

صحبت از برقی‌سازی موتورها بسیار است اما خبری از تکنولوژی روز دنیا و برندهای معتبر اروپایی و ژاپنی در این نمایشگاه نیست. البته نباید از کبیر‌موتور که توانسته است نمایندگی انحصاری یکی از بهترین موتورسیکلت‌سازان برقی دنیا را دریافت کند، غافل شد.

تراموتورز شاید تنها برقی‌ساز این صنعت باشد که از ژاپن پا به نمایشگاه گذاشته و قرار است بهترین تکنولوژی را در اختیار مردم بگذارد.

اما مابقی شرکت‌ها باید برای تولید موتورسیکلت‌های برقی باکیفیت بکوشند زیرا با تولید موتورهای چینی نمی‌توان امید به رشد این صنعت در این زمینه داشت.

ژاپنی‌هایی که با لباس مبدل آمده‌اند

با ورود به اولین سالن نمایشگاه رایدکس‏، موتورسیکلت‌های خوش‌آب‌و‌رنگ ژاپنی توجه هر بیننده‌ای را به‌سوی خود جلب می‌کنند. اما در اینجا نیز خبری از سوزوکی تولید ژاپن نیست زیرا قطعات از هندوستان برای مونتاژ به ایران می‌رسد.

البته تکتازموتور که خود را نماینده موتورسیکلت‌های سوزوکی در ایران معرفی می‌کند،‏ تنها با ارائه نمونه‌های لوکس و هندی سوزوکی در این نمایشگاه فرصت خوبی را برای لوکس‌سوارها فراهم کرده و نماینده این شرکت خوشنام باید طرح و برنامه‌ای برای حرکت به سوی هوای پاک ارائه دهد.

زیرا از موتورسیکلت‌های حجم‌ پایین و ویژه کار سوزوکی و نمونه‌های برقی آن هنوز خبری نیست. نمایشگاه رایدکس تا روز جمعه در محل مصلی تهران ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان ایرانی پیش‌از آنکه فکری برای حل مشکلات این صنعت ازجمله خروج موتورسیکلت‌های فرسوده، نجات این صنعت از رکود و بیکاری کارگران، بومی‌سازی تکنولوژی و فراهم کردن امکان ساخت موتورهای یورو۴ داشته باشند،‏ فرصت را غنیمت شمرده‌اند تا با مونتاژ قطعات چینی و هندی ادامه حیات دهند و شاید در آینده گامی به سوی هوای پاک بردارند!

[gallery link="file" ids="209638,209637,209636,209635,209634,209632,209631,209630,209629"]

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =