کد خبر: 210032
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۹

به‌رغم حجم انبوه موتور‌سواران در تهران، پلیس راهور در دو‌ماه اخیر توانسته نزدیک‌به ۱۰‌هزار موتورسوار را آموزش دهد

به گزارش« اخبار خودرو » ، حدود ۵۰درصد تصادفات، منجر به فوت و حجم بالایی از تصادفات منجربه جرح و خسارت در شهر تهران مرتبط با موتورسواران است. به همین دلیل پلیس راهنمایی‌ و رانندگی تهران بزرگ در راستای ارتقای فرهنگ عبور و مرور و کاهش تصادفات و سوانح مرتبط با موتورسیکلت‌سواران شهر تهران از ابتدای آذرماه سال جاری طرح بازآموزی موتورسواران را اجرا کرد.

در این طرح موتورسوارانی که مرتکب تخلف شدند و همچنین موتورسوارانی که در شرکت‌ها مشغول به‌کار هستند، تحت بازآموزی قرار می‌گیرند. پس از گذشت دو ماه از اجرای این طرح تاکنون حدود ۱۰هزار موتورسوار تحت بازآموزی قرارگرفته‌اند اما این رقم هنوز کافی نیست و پلیس قصد دارد طرح را ادامه دهد. همچنین پلیس برای دستیابی به وضعیت بهتر ترافیکی از کاشناسان این حوزه دعوت به همکاری کرده است.

[caption id="attachment_210033" align="aligncenter" width="460"]طرح بازآموزی موتورسواران طرح بازآموزی موتورسواران[/caption]

سهم قابل‌توجه موتورسواران در سوانح

سرگرد سیدمسلم موسوی‌پناه، مسئول آموزش همگانی پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با  «دنیای‌خودرو» درباره اهداف اجرای این طرح توضیح داد: «پلیس راهور تصمیم گرفت با هماهنگی با رده‌های هم‌تراز و متناظر خود در معاونت اجتماعی پلیس فرمانده تهران بزرگ و شهرک آزمایش، اقدام به بازآموزی موتورسواران کند. به‌همین‌دلیل در میادین و تقاطع‌های اصلی شهر چادرهایی نصب شد تا موتورسیکلت‌سوارانی که مرتکب تخلف می‌شوند، با احترام به سمت چادرها راهنمایی شده و قواعد و مفاهیم ترافیکی مرتبط با موتور‌سواری دوباره به آنها آموزش داده شود، با این امید که سوانح کمتری اتفاق بیفتد. هرچند در رفتارهای ترافیکی همه موتورسواران و رانندگان؛ شرایط محیطی، وضعیت اقتصادی و سایر موارد تاثیرگذار هستند.»

بازآموزی حدود ۱۰هزار موتورسوار

با آن که دو ماه از اجرای طرح بازآموزی موتورسواران می‌گذرد اما هنوز تغییری در وضعیت آن‌ها دیده نمی‌شود. سرگرد موسوی‌پناه با اشاره به این که پلیس راهور و شهرداری با همکاری خود به‌دنبال آن هستند تا یک موتورسوار بدون خطر و حادثه تردد کند و مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد، درباره دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد:‏ «امروز از هر سه وسیله‌نقلیه‌ شماره‌گذاری‌شده، یکی وارد تهران می‌شود. بیش‌از سه‌میلیون خودرو تردد می‌کنند در تهران تردد می‌کنند و تعداد موتورسوارن نیز بسیار زیاد است. به‌رغم حجم انبوه موتور‌سواران در تهران، پلیس راهور در دو‌ماه اخیر توانسته است نزدیک‌به ۱۰‌هزار موتورسوار را آموزش دهد. نظم‌دهی به این تعداد بسیار پیچیده و دشوار است. همچنین در گذر زمان بسیاری از ارگان‌هایی که وظیفه آموزش، نظم‌دهی، مراقبت، بهبود وضعیت ترافیکی و فرهنگ ترافیکی را برعهده داشتند، شاید خوب عمل نکردند و مجموعه‌ این عوامل سبب شده‌اند شاهد وضعیت کنونی و شرایط ترافیکی باشیم و به‌رغم اجرای این طرح در دوماه اخیر هنوز نتوانستیم شاهد تغییرات مثبت و روند رو به بهبود موتورسواران باشیم.»

بازآموزی تمام موتورسوارن

در این طرح موتور‌سواران به دو شیوه مورد باز‌آموزی قرار می‌گیرند. سرگرد موسوی‌پناه اظهار کرد:‏ «قسمتی از کلاس‌ها طبق هماهنگی با اتحادیه وانت‌بارها و پیک‌های موتوری انجام می‌شود و موتورسواران مورد بازآموزی قوانین و مقررات قرار می‌گیرند. همچنین مشوق‌هایی برای موتورسواران تعیین شده است تا آنها در کلاس‌های آموزشی حضور یابند. پلیس در کلاس‌ها نکات حادثه‌آفرین و خطرساز را به آنها گوشزد و نکات و مقررات ایمنی را آموزش می‌دهد. بخش دیگری که به آن اشاره شد، موتورسوارانی هستند که زیرمجموعه ارگان‌ها و اتحادیه‌ها نیستند، بلکه خودشان برای تردد روزمره به محل کار از این وسیله استفاده کرده یا به‌صورت شخصی با موتور کار می‌کنند. پلیس درصورت مشاهده تخلف این افراد، جریمه صادر می‌کند و به آنها تذکر می‌دهد رفتار اشتباه آن‌ها نظم ترافیکی را برهم می‌زند و سپس آنها را تحت بازآموزی قرار می‌دهد. در این میان برخی موتورسوارن گواهینامه نداشتند که با‌توجه به خطرهای احتمالی، موتور آنها به پارکینگ منتقل شد و خود افراد تحت آموزش قرار گرفتند.»

جمع‌آوری اطلاعات افراد تحت آموزش

مدت زمان آموزش حدود یک‌ساعت است و پس از آموزش، گواهی شرکت در طرح برای افراد صادر شده و اطلاعات موتورسوار و وسیله‌نقلیه او در سامانه ثبت می‌شود.

به‌گفته سرگرد موسوی‌پناه پلیس به دنبال همکاری با یک مجموعه دانشگاهی است که روی اطلاعات کار تحقیقاتی انجام دهد تا میزان اثربخشی این طرح را در کاهش تصادفات و تخلفات افراد تحت آموزش متوجه شویم.

همچنین پرسشنامه‌ای تهیه شده است که رده سنی افراد حاضر در کلاس، تحصیلات، وضعیت تاهل و نوع شغلی که دارند و ۶ آیتم دیگر گنجانده شده است که براساس آن‌ها می‌توان کارهای تحقیقاتی انجام داد.

براساس این تحقیقات رده سنی متخلفان از ۱۸سال تا بیشتر از ۵۰ سال بوده اما ارائه اطلاعات دقیق‌تر منوط به انجام تحلیل و بررسی است.

۲۴ چادر بازآموزی در تهران

موسوی‌پناه درباره تعداد پایگاه‌های بازآموزی گفت: «۶ ستاد ترخیص در تهران وجود دارند که هرکدام از موتورسوارانی که موتور آنها توقیف شده و به ستادها مراجعه می‌کنند، کلاس آموزشی یک‌ساعته برای آنها برگزار می‌شود علاوه‌بر آن ۲۴ چادر در میادین و محورهای اصلی تقاطع‌ها که نزدیک‌ترین محل به اجرای طرح بازآموزش موتورسوان هستند، برپا شده است. برای کلاس‌ها فایل‏ آموزشی با محتوای مناسب از‌پیش تهیه شده است و کلاس‌های آموزشی توسط یک افسر آموزش که حداقل تحصیلات فوق‌لیسانس، قدرت بیان و اطلاعات خوبی دارد، برگزار می‌شود.»

درخواست همکاری با پلیس

مسئول آموزش همگانی پلیس راهور تهران بزرگ از تمام کسانی که ایده و تجربه مناسب برای ساماندهی موتورسوارن دارند، درخواست همکاری و اذعان کرد: «پلیس از تمام افرادی که در زمینه ترافیکی، مقایسه تطبیقی با سایر کشورها و شهرها در تحقیقاتی انجام‌داده‌اند با افتخار دعوت می‌کند تا برای بهبود شرایط ترافیکی همکاری کنند. پلیس می‌تواند ایده‌های کاربردی را در کارگروه بررسی و اجرایی کند تا شهروندان بتوانند با آرامش بیشتری در معابر شهر تردد کنند.»

نقش پرنگ «همه» در ترافیک

سرگرد موسوی‌پناه گفت: «شهر مجموعه ای از ماست مانند یک خانواده. رفتار ما روی هم تاثیر می‌گذارد مانند رفتار یک پدر بر کودکان و برعکس آن. هرکدام از ما جزئی از این خانواده و سیستم هستیم بنابراین رفتارهای اشتباه ترافیکی ما می‌تواند بر این سیستم تاثیر بگذارد. پلیس از همه شهروندان درخواست می‌کند تا وظایف شهروندی خود را به‌درستی انجام دهند چراکه رفتار تک‌تک ما منجر به رفتار کلی سیستم می‌شود. هرچند پلیس راهور، شهرداری و سایر ارگان‌های تاثیرگذار در رفتارهای ترافیکی، باید وظایف خود را بهتر انجام دهند تا شهروندان شرایط بهتری را تجربه کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =