کد خبر: 210039
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۷

با این حساب وزارت صمت در آیین‌نامه جدید خود دو بخش از بازار خودروهای وارداتی را مورد هدف قرار داده است که در مجموع کمتر از ۲۰ درصد از حجم واردات را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش« اخبار خودرو » ، در‌حالی‌که مسئولان تصمیم‌گیر در وزارت صمت دلیل تغییر آیین‌نامه واردات خودرو را کنترل واردات و جلوگیری از خروج ارز ذکر می‌کنند اما باید دید بعد از سپری شدن شش‌ماه، تاثیر بسته‌بودن ثبت‌سفارش‌ها و تغییر آیین‌نامه جدید واردات به چشم خواهد خورد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در آیین‌نامه جدید، واردات خودروهای به‌اصطلاح لوکس با قیمت بیش از ۴۰هزار‌دلار محدود شده و این محدودیت در حالی برای این دست از خودروها وضع شده که در سال گذشته تنها حدود ۱۰درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی و به‌عبارتی یک درصد از بازار خودروی کشور به این خودروها اختصاص داشته است‌.

[caption id="attachment_209228" align="aligncenter" width="700"]اگر بازار خودرو از لحاظ وضعیت حاکم بر آن را بتوان به چهار مرحله تقسیم کرد باید گفت بازار خودروی ایران از مرحله سونامی امواج یا همان بازار ملتهب ناشی از افزایش قیمت عبور کرده و به مرحله شکافت هسته‌ای یعنی توقف خرید و فروش رسیده است. با وجود افزایش تعرفه‌های واردات و رشد نرخ ارز از آنجا که نرخ تورم و سود بانکی در کنترل و اختیار دولت است بنابراین نمی‌توان گفت التهاب بازار خودرو در سال‌های 90 و 91 تکرار شده است. احتمالا از نیمه دوم سال آینده بازار خودروی ایران وارد مرحله آرامش (عروسک) و پس از آن مرحله درخت پیر یعنی تعادل خواهد شد. واردات خودرو[/caption]

این در‌حالی است ‌که بیشترین حجم و بخش از بازار خودروهای وارداتی که بالاترین میزان ارزبری را داشته، بخش مربوط به خودروهای ۲۰ تا ۳۰ هزار‌دلار با قیمت‌های داخلی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان بوده است که در آیین‌نامه جدید با افزایش تعرفه از ۵۵ به حدود ۹۰ درصد رسیده و باعث افزایش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی قیمت رسمی آنها شده است.

این افزایش قیمت قطعا تاثیر چشمگیری بر حجم واردات این خودروها نخواهد گذاشت و در کوتاه‌مدت شوکی به بازار وارد خواهد کرد. اما در میان‌ و دراز‌مدت مشتریان به این قیمت‌های جدید عادت خواهند کرد‌.

قطعا حجم و میزان ارزبری واردات در این بخش کاهش شدیدی نخواهد داشت اما دومین بخشی که از آیین‌نامه جدید واردات بسیار متاثر شده، بخش خودروهای هیبرید است که با افزایش شدید تعرفه‌ها مواجه شده است.

این افزایش تعرفه‌ها درحالی صورت گرفته که واردات خودروهای هیبرید نیز از کل خودروهای وارداتی کمتر از ۱۰ درصد بوده است. با این حساب وزارت صمت در آیین‌نامه جدید خود دو بخش از بازار خودروهای وارداتی را مورد هدف قرار داده است که در مجموع کمتر از ۲۰ درصد از حجم واردات را به خود اختصاص می‌دهند.

این در حالی است که هدف از تصویب آیین‌نامه جدید کاهش ارزبری واردات خودرو و همچنین کنترل واردات بوده است. اما به‌نظر می‌رسد در بهترین حالت میزان واردات و ارزبری با ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار و افزایش تعرفه هیبریدی بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش نیابد زیرا با حذف لوکس‌ها از بازار، خودروهای کلاس‌متوسط جایگزین بخشی از آنها در بازار خواهند شد و همچنین به‌طور کامل جانشین خودروهای هیبرید می‌‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =