کد خبر: 210050
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹

باید درنظر داشت تجربه نشان می‌دهد بالارفتن نرخ ارز باعث افزایش هزینه تولید هم می‌شود، یعنی خودروساز می‌گوید قطعات را با قیمت بالاتری خریده است و همین موضوع شوک هزینه‌ای ایجاد می‌کند.

افزایش نرخ ارز در ماه‌ها و خصوصا روزهای گذشته، که با بالارفتن تعرفه‌های خودروهای وارداتی همزمان شد، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو درپی داشته است.

خودروهای وارداتی که با بسته‌بودن چند ماهه ثبتارش و گشایش دوباره آن و نیز بالارفتن تعرفه‌های اعلام شده ازسوی دولت، افزایش قیمت ناگهانی را در چند هفته اخیر به خود دیدند، حالا در معرض بالارفتن نرخ ارز هم قرار گرفته‌اند. در سوی دیگر ماجرا بازار خودروهای داخلی قرار دارد که آن هم به اشکال مختلف تحت‌تاثیر گرانی ارز واقع شده است.

[caption id="attachment_209199" align="aligncenter" width="700"]واردات خودرو واردات خودرو[/caption]

درباره اثرات این موضوع، فربد زاوه ، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» معتقد است: «اگر مردم آرامش خود را حفظ کنند، اتفاق خاصی نمی‌افتد اما درصورت برخورد هیجانی با بالارفتن نرخ ارز، هراتفاقی ممکن خواهد بود.»

زاوه برای جلوگیری از آنچه «تاثیر اظهارنظر درباره نوسانات نرخ ارز در ماه‌های آینده بر بازار» خواند، از اعلام‌نظر درباره ادامه رشد قیمت ارز و تاثیر آن بر بازار خودرو امتناع کرد.

اما آلبرت بغزیان ، دیگر کارشناس خودرو با بیان اینکه بالارفتن نرخ ارز باعث گران‌ترشدن خودروهای وارداتی می‌شود، به «دنیای خودرو» گفت: «این موضوع می‌تواند رونق در بازار خودروی داخلی را به‌دنبال داشته باشد و تقاضا را بالا ببرد. یعنی افزاش قیمت در بازار خودروهای وارداتی با فرض اینکه قیمت در خودروی داخلی بالا نرود، باعث رونق بازار داخلی‌ها می‌شود.»

وی اضافه کرد: «باید درنظر داشت تجربه نشان می‌دهد بالارفتن نرخ ارز باعث افزایش هزینه تولید هم می‌شود، یعنی خودروساز می‌گوید قطعات را با قیمت بالاتری خریده است و همین موضوع شوک هزینه‌ای ایجاد می‌کند.»

بغزیان اضافه کرد: «پس درواقع رشد نرخ ارز، از یک جهت با فرض ثابت‌بودن قیمت خودرو تقاضا را بالا می‌برد و از سوی دیگر با گران‌شدن مواد اولیه و قطعات، قیمت نهایی و عرضه را هم گران می‌کند.»

وی عنوان کرد: «برای اظهارنظر درباره بازار خودرو در ماه‌های آینده باید ببینیم برآیند عرضه و تقاضا چه می‌شود؛ یعنی بیشترشدن فروش خودروی داخلی به این موضوع بستگی دارد که گرانی خودروی وارداتی بیشتر خواهد بود یا افزایش هزینه تمام‌شده قیمت خودروی داخلی. ممکن است این دو، همدیگر را در بحث فروش خنثی کنند، اما درمجموع قیمت خودرو افزایش خواهد داشت.»

وی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر تولید خودروی داخلی گفت: «این رشد، خبر از افزایش هزینه تولید می‌دهد. درحالی‌که قبلا تحریم‌ها و محدودیت‌ها باعث می‌شد تولید خودرو کم شود، الان با افزایش هزینه‌های تولید این اتفاق می‌افتد، مگر اینکه خودرو کاملا ملی باشد که گرانی مواد اولیه و قطعات در اثر افزایش نرخ ارز رخ ندهد.» وی خاطرنشان کرد: «مسئولان در گذشته در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفتند که روی ملی‌سازی خودرو کار می‌کنند که اگر اتفاقی افتاد، صنعت کشور دچار شوک نشود، اما گویا این موضوع چندان جدی گرفته نشده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    اصلا چرا باید تعرفه گرفت پس مطمئنا به فکر سلامتی مردم نیستید فقط به فکر کسب درآمد از این طریق هستید مثل فروش طرح ترافیک و مثل کسب درآمد به عنوان معاینه فنی خودرو مثل کسب درآمداز طریق تعویض شناسنامه و کارت ملی مثل کسب درآمد از طریق اعمال توقف ممنوع در کلیه خیابان ها و مراکز فروش و................. مردم می فهمند و این روش موجب بی اعتمادی مردم به مسئولین خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =