کد خبر: 210062
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، قیمت مناسب تایرهای ایرانی درمقابل تایرهای وارداتی را که با نوسانات ارز دچار تغییرات عمده‌قیمتی می‌شوند، دلیل اصلی استقبال بیشتر بازار از این تایرها دانست

به گزارش« اخبار خودرو » ، با افزایش ۱۵ درصدی تولید تایر در سال جاری، سهم بازار تولیدات داخلی با ۵درصد رشد به ۶۵درصد از مجموع نیاز بازار رسید. این درحالی است که به‌گفته محمدرضا گنجی، رئیس انجمن‌صنفی صنعت تایر، مجموع ظرفیت تولید تایرسازان داخلی، امکان تامین ۸۵درصد از نیاز بازار را دارد و سهم ۶۵درصدی تایرهای ایرانی در بازار تنها به علت واردات بی‌رویه تایر به‌ویژه در سایزهایی بوده که کشور در تولید آن‌ها به خودکفایی رسیده‌ است.

[caption id="attachment_206603" align="aligncenter" width="450"]محمدرضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر محمدرضا گنجی ، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر[/caption]

محمدرضا گنجی درحالی از افزایش ۱۵درصدی ظرفیت و تولید تایر در ۱۰ماه گذشته خبر داد که بر‌ اساس آمارها پیش‌از این، ۶۰درصد از نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شد و واردکنندگان و برندهای خارجی نیز سهم ۴۰درصدی در بازار تایر داشتند.

به‌گفته گنجی، با افزایش میزان تولید در کارخانه‌های تایرسازی کشور، امکان تامین ۸۵درصد از نیاز بازار تایر توسط تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است و در صورت عدم واردات در سایزهایی که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد، تنها ۱۵درصد از سهم بازار در اختیار برندهای وارداتی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه به‌دلیل واردات بی‌رویه تایر، تولیدکننده‌های داخلی مجبور به دپوی کالای خود یا کاهش میزان تولیداتشان شده‌اند، می‌گوید: به‌عنوان مثال کویرتایر میزان تولید خود را ۱۸درصد کاهش داده و دیگر شرکت‌ها هم درصورت ادامه تولید با روند قبلی، مجبور به انبار کالاها می‌شوند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر، قیمت مناسب تایرهای ایرانی درمقابل تایرهای وارداتی را که با نوسانات ارز دچار تغییرات عمده‌قیمتی می‌شوند، دلیل اصلی استقبال بیشتر بازار از این تایرها دانست و گفت: در شرایط فعلی و باتوجه به نوسانات شدید قیمت ارز، واردکنندگان تایر از فروش کالا در بازار امتناع می‌کنند و درنهایت تایر را با قیمتی به‌مراتب بالاتر از قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسانند.

وی از عدم افزایش قیمت تایرهای داخلی تا پایان سال جاری خبر داد و تاکید کرد: تازمانی‌که تایرسازان از مواداولیه خریداری‌شده با ارز ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند، از نظر اخلاقی قیمت خود را افزایش نخواهند داد و قیمت تایرهای داخلی تنها پس‌از شروع تولید تایر با مواد اولیه‌ای که با قیمت جدید ارز خریداری شده است، افزایش خواهد یافت.

گنجی زمان افزایش قیمت برای تایرهای تولید داخل را از سال آینده اعلام کرد و گفت: در صورت کاهش قیمت ارز و بازگشت آن به تعادل، تایر هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت و تنها زمانی شاهد افزایش قیمت خواهیم بودکه مواد اولیه تایرسازان با قیمت‌های جدید خریداری و تامین شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =