کد خبر: 210106
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

در برنامه‌ تلویزیونی شامگاه روز دوشنبه مورخ ۲بهمن‌ماه ۹۶ ریاست محترم جمهوری در پاسخ به سوال مجری در ارتباط با علت افزایش تعرفه خودروهای هیبرید، پاسخی به این مضمون دادند که خودروهای معرفی‌شده جزو انواع خودروهای هیبرید نبوده‌اند.

به گزارش« اخبار خودرو » ، به‌‌رغم اینکه این پاسخ برای کارشناسان صنعت خودرو درخور و قانع‌کننده‌ نیست، می‌تواند سوالات بی‌شماری را به‌دنبال داشته باشد. به‌طور مثال اگر خودروهای عرضه‌شده به خلاف از نوع خودروهای هیبرید منظور شده‌اند، لازم است طبقه‌بندی این‌گونه خودروها به خودروهای معمولی تغییر یابد و نه اینکه تعرفه کل خودروهای هیبرید دستخوش تغییر شود.

[caption id="attachment_208760" align="aligncenter" width="443"]هیبرید هیبرید[/caption]

جناب آقای دکتر روحانی در تعریف خودروهای هیبرید عنوان داشتند خودروی هیبرید خودرویی است که از دو نوع انرژی برقی و سوخت فسیلی برای به حرکت درآمدن استفاده می‌کند. اگر چه این تعریف، دقیق و کارشناسانه‌ محسوب نمی‌شود اما می‌توان با نگاه عام این تعریف را قابل قبول دانست. در ادامه این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروهای عرضه شده تحت عنوان خودروهای هیبرید فاقد این مشخصات بوده‌اند؟

لازم است قبل از ورود به هرگونه اظهارنظر کارشناسانه، برای خودروهای هیبرید تعریف مجددی ارائه شود و سپس سازمان‌های مرتبط به بازنگری تعرفه‌های خود بپردازند.

خودروی هیبرید در خودروسازی به خودرویی می‌گویند که از دو یا چند منبع انرژی برای حرکت خود استفاده می‌کند. به‌طور مثال ترکیب هر یک از منابع انرژی با یکدیگر مانند هیدروژن، خورشید، سوخت‌های فسیلی، برق و حتی انرژی انسان (پدال زدن) می‌تواند تداعی‌کننده محصول هیبرید باشد. اگرچه امروزه با توسعه تکنولوژی برقی در صنعت خودرویی، این اصطلاح منطبق بر تعریف ریاست جمهور محترم به خودروهای ترکیبی برقی - فسیلی اطلاق می‌شود، اما الزاما فقط به این نوع خودروها اشاره نخواهد داشت.

به این ترتیب بنابه ظرفیت باتری‌های استفاده‌شده و تکنولوژی موجود در خودرو، درصد استفاده از موتورهای احتراق داخلی تغییر می‌کند. خودرویی وجود دارد که می‌تواند تماما از برق استفاده کرده و درمواقع خاص به موتور فسیلی خود سوییچ کند و برعکس خودرویی وجود دارد که در شرایط ایده‌ال فقط از انرژی برقی خود استفاده می‌کند.

لذا تعمیم دادن این موضوع که اینگونه خودروهای عرضه‌شده در بازار ایران از نوع خودروهای هیبرید نیستند، از مواردی است که نیاز به بازنگری مجدد در تعاریف و استانداردهای وزارت صنایع دارد.

در دنیایی که همه صنایع به‌دنبال کاهش مصرف سوخت‌های بنزینی و گازوییلی هستند و به توسعه خودروهای هیبرید و برقی خود کمک می‌کنند و در جوامعی که کاهش اثرات زیست‌محیطی محصولات خود را هدف می‌دانند، اعمال افزایش تعرفه برای این‌گونه خودروها در داخل کشور فقط یک پیام را منتقل می‌کند و آن چیزی نیست جز جلوگیری از واردات خودرو به هر قیمت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    دمت گرم خوب جواب رئیس جمهور دادی
    • قاسمی ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      فقط ب فکر افزایش درامد هستن,یکی نیس بگه بابا چیزای دیگه,مثل الودگیه هوا,جون ادما هم مهمه
  • کریم ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
    با سلام.دولت با اینکار خود فقط به فکر افزایش درآمد است و مواردی از جمله آلودگی هوا و غیره را اصلا در نظر نگرفته.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =