کد خبر: 210114
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

ابتدا قرار بود تنها تعرفه واردات خودروهای هیبرید بازنگری شود، اما باتوجه‌به جلساتی که بین نمایندگان و معاونین وزارت صنعت، برگزار شد، نمایندگان به‌دنبال آن هستند و تا کل تعرفه‌های واردات خودرو مورداصلاح قرار بگیرد.

به گزارش« اخبار خودرو » ، درحالی‌که موضع مجلس و دولت در رابطه با وضعیت تعرفه‌های جدید خودرو یکسان نیست و این دونهاد در این باره با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند، به‌نظر می‌رسد این موضوع وارد فاز جدیدی خواهد شد.

در همین رابطه از راهروهای مجلس خبر می‌رسد قرار است تا دوهفته آینده گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با صنعت خودرو و همچنین آیین‌نامه جدید واردات خودرو که در آن تعرفه ها افزایش یافته است،منتشر شود.

[caption id="attachment_209199" align="aligncenter" width="700"]واردات خودرو واردات خودرو[/caption]

این گزارش پیش‌درآمد طرح دوفوریتی است که بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس به‌دنبال تصویب آن است تا تعرفه واردات خودرو مورد اصلاح و بازنگری قرار بگیرد.

ابتدا قرار بود تنها تعرفه واردات خودروهای هیبرید بازنگری شود، اما باتوجه‌به جلساتی که بین نمایندگان و معاونین وزارت صنعت، برگزار شد، نمایندگان به‌دنبال آن هستند و تا کل تعرفه‌های واردات خودرو مورداصلاح قرار بگیرد.

حدود یک هفته قبل از انتشار آیین‌نامه جدید، جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون اصل۹۰، واردکنندگان و معاونین وزارت صنعت در رابطه با چگونگی تعرفه‌ها در آیین‌نامه جدید برگزار شد و اما بعد از انتشار آیین‌نامه جدید هیچ‌کدام از خواسته‌های نمایندگان در این آیین‌نامه لحاظ نشد، تا دومین جلسه با حضور داودمحمدی و بهرام‌پارسایی رئیس و سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ با مجتبی خسروتاج و محسن صالحی‌نیا معاونین وزارت صنعت برگزار شود و در این جلسه نیز دوطرف به تفاهم خاصی در زمینه اصلاح تعرفه واردات دست نیافتند.

در ادامه این موضوع در هفته جاری در کمیسیون صنایع، جلسه‌ای میان ولی ملکی، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن به همراه حمید رضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع با صالحی‌نیا و خسروتاج برگزار شد و در این جلسه قرار شد دلایل افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید به مجلس اعلام شود، اما به‌نظر می‌رسد نمایندگان ازطریق دوکمیسیون اصل۹۰ و صنایع نتوانستند دولتی‌ها را برای اصلاح تعرفه‌ها قانع کنند و قرار است گزارش مرکز پژوهش‌ها در رابطه با تعرفه‌های واردات خودرو در صحن علنی مجلس قرائت شده و بعد از آن طرح دوفوریتی اصلاح تعرفه واردات خودرو ازطریق کمیسیون‌های اصل ۹۰ و صنایع و معادن به‌صورت‌مشترک به صحن علنی برده شود.

براساس برآوردها، اکثریت نمایندگان بر ضرورت کاهش و اصلاح تمام تعرفه‌های واردات خودرو تاکید دارند اما اینکه این طرح با همان دوفوریت به تصویب برسد یا اینکه تنها یک فوریت آن موردتایید نمایندگان قرار گیرد، درحال حاضر مشخص نیست و در روز رای‌گیری مشخص خواهد شد.

براساس این گزارش، باید منتظر ماند و مشاهده کرد تا دوهفته آینده که مرکز پژوهش‌ها گزارش خود در قبال صنعت خودرو را در صحن علنی مجلس قرائت خواهد کرد، واکنش دولت در این باره چه خواهد بود، زیرا درصورتی‌که تعرفه‌ها در مجلس مورداصلاح قرار بگیرند، دولت موظف است تعرفه‌های جدید را جایگزین تعرفه‌های فعلی که کمیسیون ماده یک به تصویب رسانده است، کند.

به‌نظر می‌رسد تا پایان سال بازار خودروهای وارداتی آبستن اتفاقات بسیار زیادی خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا. ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    اینقد این دست اون دست کنید تا وقت بگذره وموضع تعرفه ها کاملا منتفی و فراموش بشه تا کی مردم منتظر باشن و سرکار. اقایون نمایندگان بیکار....طرح دوفوریتی جالبه والا
  • رضا. ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    هموطنان فقط همه باهم خرید ممنوع ممنوع ممنوع
    • قاسمی ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      سلام,جناب ما پنجماهه نوشتیم,تکلیف ما اخه چی میشه,نخریدن الان پیشکش,
  • محمد ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    با تشکر ویژه از جناب آقای پارسایی و اهتمام کمیسیون اصل ۹۰ در پیگیری موضوع. انشاالله بی تدبیری دولت در بستن سایت ثبت سفارش و در ادامه افزایش بی دلیل تعرفه های خودروهای بنزینی و هیبریدی، ملحوظ نمودن بی جهت سقف ۴۰۰۰۰ دلار که مجموعاً باعث گرانی وحشتناک خودروها، ایجاد رانت و کسب سودهای میلیاردی برای وارد کنندگان خودرو و دولت گردید از سوی مجلس محترم اصلاح و نرخ تعرفه ها به شرایط قبل برگردد.
    • قاسمی ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
      انشاا...
  • قاسمی ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۶
    سلام,تو رو خدا یک کاری بکنین,تعرفه ها برگرده,بخدا ضرره ضرر,
  • sasha ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    آقای محمد حرف دل تمام مردم ایران البته بغیراز ذینفعان را زدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =