کد خبر: 210310
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۷

حدود ۲۴۰هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که برنامه‌ای سه‌ساله برای نوسازی آن‌ها درنظرگرفته شده است

یکی از خودروسازانی که بعد از سخنان رئیس‌جمهوری در خصوص برنامه سه‌ساله نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای واکنش نشان داد، گروه سایپا بود.

به گزارش« اخبار خودرو » ، عضو هیات‌مدیره شرکت رایان‌سایپا به عنوان لیزینگ زیرمجموعه این گروه گفت: رئیس‌جمهور انتقادات جدی را از فرسوده بودن شبکه حمل‌و‌نقل ابراز داشت و از نوسازی این ناوگان از سال آینده و پایان نوسازی کل این کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و کامیونت‌های فرسوده در سه سال آینده خبر داد.

محسن علی‌حسینی افزود: شرکت رایان‌سایپا برای نوسازی ناوگان شبکه حمل‌و‌نقل جاده‌ای تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به‌زودی اعلام می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شرکت رایان‌سایپا از مدتی پیش با انجام بحث‌های کارشناسی برنامه و تدابیر جدیدی برای انجام نوسازی ناوگان شبکه حمل‌و‌نقل جاده‌ای اتخاذ کرده است.

وی اضافه کرد: آن‌چه رئیس‌جمهور در خصوص مدت زمان این نوسازی (سه سال) اعلام کرده، کاملا مبتنی‌بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خودروسازی در داخل کشور و در عین حال کاری جهادی است که با همت همه متخصصان صنعتی کشور محقق خواهد شد.

سرمایه‌گذاری یک‌هزارمیلیاردی رایان‌سایپا

عضو هیات‌مدیره شرکت رایان‌سایپا با اشاره به سرمایه‌گذاری یک‌هزارمیلیاردی رایان‌سایپا برای لیزینگ خودرویی کشور گفت: بر این اساس، لیزینگ ۱۰۰هزار دستگاه که پیش‌بینی سال ۹۶ ما بود، به ۱۲۰هزار دستگاه افزایش یافته است و همین موضوع می‌تواند نشان دهد قابلیت‌های بالایی وجود دارند تا وعده رئیس‌جمهور برای نوسازی این ناوگان محقق شود.

وی افزود: در عین حال تلاش کردیم سود سهام رایان‌سایپا افزایش یابد تا علاقه‌مندی بالاتری در سرمایه‌گذاران برای سهام شرکت فراهم آید.

علی‌حسینی اضافه کرد: سودآوری این شرکت در شش‌ماهه اول سال جاری روندی صعودی داشته و به نظر با یک آرامش و دقت بالایی نوسازی انجام خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: شرکت در سال جاری با حفظ سهم موجود در بازار در راستای توسعه و تنوع در لیزینگ محصولات مختلف و بهبود و ارتقای سیستم‌های نرم افزاری و بهبود وضعیت وصول مطالبات و همچنین افزایش سطح کیفیت ارائه خدمات به مشتریان گام برداشته است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: شرکت لیزینگ رایان‌سایپا در کنار افزایش تعداد فروش همگن و میزان تسهیلات اعطایی توانسته است مقادیر هزینه تامین منابع مالی و سایر هزینه‌ها را به ترتیب به ۱۱و ۲۷ درصد کاهش دهد.

ورود رئیس‌جمهور به بحث نوسازی ناوگان باری

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه‌شب این هفته، بخش مهمی از سخنان خود را به بحث نوسازی ناوگان خودروهای سنگین اعم از مسافری و باری اختصاص داد.

به نظر می‌رسد ورود رئیس‌جمهور به این بحث، نویدبخش تسریع روند نوسازی ناوگان است که درحال‌حاضر بسیار کُند پیش می‌رود. روخانی تاکید کرد که باید وسایل نقلیه عمومی را افزایش دهیم تا مردم در روزهای آلودگی هوا ماشین‌هایشان را بیرون نیاورند.

وی وعده کمک به نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی در شهرهای بزرگ را داد. رئیس‌جمهور توضیح داد: برای این مقصود طرحی برای خودروهای فرسوده داریم که برای این طرح، خودم در روزهای اخیر چند جلسه با بخش خصوصی و وزرا داشته‌ام.

روحانی اذعان داشت: با روند فعلی، ما همیشه عقب هستیم یعنی هر سال به همان مقداری که به ناوگان نو تبدیل می‌شود، دوباره فرسوده می‌شود بنابراین تلاش می‌کنیم در سال آینده جایگزین کردن خودروی جدید به‌جای خودروهای فرسوده را شتاب دهیم.

نوسازی سه‌ساله کامیون‌ها و اتوبوس‌ها

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امید ما این است که از سال آینده و در سه سال آینده کل این کامیون‌ها و اتوبوس‌ها و کامیونت‌های فرسوده را با تسهیلاتی که در اختیار رانندگان یا مالکان این خودروها قرار می‌گیرد، در کشور جمع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال رضا رشیدپور که آیا این کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را با محصولات داخلی جایگزین می‌کنید؟ گفت: کارخانه‌های داخلی همه در این راستا تلاش خواهند کرد و ما نیز از همه شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی خواسته‌ایم که تلا‌ش‌شان را مضاعف کنند تا بتوانیم در سال ۷۰هزار کامیون را جایگزین کنیم.

تقریبا چیزی حدود ۲۳۰هزارتا۲۴۰هزار کامیون فرسوده در کشور داریم و حدودا باید ۳سال تلاش کنیم تا این هدف محقق شود.

واردات موتور کامیون افزایش می‌یابد

روحانی درخصوص میزان داخلی‌سازی کامیون‌های تولیدی گفت: موتورهای این کامیون‌ها از خارج وارد می‌شود. اتاق و بدنه معمولا در داخل تولید می‌شد.

هم باید تولید داخل را افزایش دهیم و هم باید واردات موتور را افزایش دهیم، برای اینکه جایگزین کنیم. همچنین هم باید تسهیلات را با قیمت ارزان بدهیم تا مالکان بتوانند و خودشان داوطلب شوند.

وی افزود: بر‌اساس طرحی که داریم، به اعتقاد من، مردم داوطلب خواهند شد تا خودروی فرسوده خود را تحویل دهند. اجرای طرح به شکل کلید به کلید هم است.

یعنی وقتی کامیون را تحویل می‌دهد، کامیون نو را تحویل خواهد گرفت. وزارت نفت ما متعهد خواهد بود که بخش ارزی این طرح را به عهده بگیرد، به خاطر پولی که در سایه صرفه‌جویی ایجاد شود.

تامین بخش ارزی نوسازی توسط وزارت نفت

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یک کامیون فرسوده ممکن است در ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۵۰ تا۶۰ لیتر گازوئیل مصرف کند. اگر این کامیون به یک کامیون نو با استاندارد امروز جهانی تبدیل شود، مصرفش نصف می‌شود به ۳۰لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. بنابراین ۳۰ لیتر را می‌توانیم صادر کنیم. بنابراین وزارت نفت ما از محل صرفه‌جویی با قانونی که در اختیار دارد، بخش ارزی آن را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی ما یک برنامه‌ریزی سه‌ساله است، برای اینکه بتوانیم در این زمینه موفق شویم و امیدوارم این کار را بتوانیم انجام دهیم.

روحانی ادامه داد: هر قدمی که در این زمینه بتوانیم برداریم، مردم مطلع خواهند شد و این هم اشتغال ایجاد می‌کند. هم نوسازی بافت فرسوده و هم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، اشتغال را در سال آینده اضافه خواهد کرد.

تفاهم‌نامه راهداری و بهینه‌سازی

امضای تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان راهداری و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در روزهای پایانی سال۹۴ این امید را به وجود آورد که سرانجام وضعیت ناوگان فرسوده جاد‌ه‌ای بهبود نسبی را تجربه خواهد کرد اما باز هم اتفاق چشمگیری در این حوزه نیفتاد.

افزایش قابل توجه میانگین سنی ناوگان جاده‌ای کشور باعث شده است درصد قابل‌توجهی از خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی در صف فرسوده‌ها قرار گیرند.

برنامه‌ریزی برای نوسازی ۱۲۰تا۱۳۵هزار کامیون فرسوده در حالی آغاز شد که قرار بود از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تامین مالی شود و از سوی وزارت نفت به نهادهای ذیربط اختصاص یابد.

با تمام این فرازونشیب‌ها طرح نوسازی کار خود را آغاز کرد و برخی رانندگان به سمت جایگزینی خودروهای خود روی آوردند. این روند اما با تسهیلات گران‌قیمت بانک‌ها روند نزولی به خود گرفت و سرعت آن کاهش یافت. درحالی‌که با گذشت زمان روزبه‌روز بر تعداد خودروهای فرسوده افزوده می‌شود.

کندی جایگزینی خودروهای فرسوده تا آن‌جا پیش‌ رفته است که بنا بر اشارات مذکور، مورد اذعان رئیس‌جمهوری هم قرار گرفت.

به‌گفته روحانی، در‌حال‌حاضر نزدیک به ۲۵۰هزار خودروی فرسوده در سطح بین‌شهری ایران فعالیت می‌کنند که دولت برای نوسازی آن‌ها برنامه‌ریزی جدی دارد.

کلید به کلید

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در بحث نوسازی ناوگان، فاصله میان قیمت خودروهای فرسوده و نرخ خودروهای نو است. چنان‌که اشاره شد، رئیس‌جمهوری گفته است که طرح سه‌ساله دولت به‌صورت کلیدبه‌کلید خواهد بود. این موضوع پیش از این نیز از سوی رئیس سازمان راهداری کشور مطرح شده بود.

داوود کشاورزیان مسائلی مانند افزایش قیمت سوخت و بهبود نسبی تسهیلات ارائه‌شده به صاحبان خودروهای فرسوده را از جمله اصلی‌ترین عواملی اعلام کرده بود که باید برای نوسازی گسترده بر آن‌ها تکیه زد.

هرچند برای مشخص شدن جزئیات اجرایی این طرح باید سازمان‌های ذیربط برنامه‌ریزی خود را اعلام کنند اما روحانی پیش‌بینی کرده است ظرف سه تا حداکثر چهار سال آینده تمام این خودروها نوسازی شوند تا به این ترتیب کامیون‌های دودزایی که در جاده‌های ایران فعالیت می‌کنند، به کارشان پایان دهند.

دولت در اجرای این طرح کاهش مصرف سوخت و امکان استفاده از این صرفه‌جویی در حوزه‌های مختلف اقتصادی را نیز زیر نظر دارد و به نظر می‌رسد از محل منابع حاصل از این صرفه‌جویی همان‌طور که در قوانین و بودجه سال‌های گذشته آمده، می‌توان به ارائه تسهیلات جدید در این زمینه امید داشت.

نوسازی ناوگان؛ ره صدساله

اگر قرار باشد وعده‌های رئیس‌جمهور محقق شود و تمام خودروهای فرسوده کشور در سه سال آینده نوسازی شوند، به نظر می‌رسد همان‌گونه که او گفته است باید حداقل سالی ۷۰هزار دستگاه از این خودروها اسقاط شده و نمونه‌های نو جایگزین آن‌ها شوند.

باید در نظر داشت درحال‌حاضر میزان تولید مدل‌های باری سنگین در کشور به حدود ۱۰هزار دستگاه در سال تقلیل یافته است. این موضوع نشان‌دهنده آن است برای رسیدن به نوسازی ۷۰هزار دستگاهی در سال باید ظرفیت تمام خودروسازان به‌کار گرفته شود.

به‌طور قطع به‌کارگیری این ظرفیت راهی برای افزایش تولید آن‌ها باز خواهد کرد؛ به شرط آن‌که دولت برای سفارش‌گذاری این تعداد خودرو برنامه داشته باشد و ناچار به واردات به‌صورت CBU نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =