کد خبر: 210397
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱

بازهم برف و کولاک از راه رسید و کلوپ امداد و نجات طبیعت‌گردان با خودروهای دودیفرانسیل عازم جاده‌ها شدند و به خودروهای دربرف‌مانده کمک کردند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، در‌چند روز اخیر بارش برف حداقل ۲۱استان کشور را تحت‌تاثیر قرار داد و به جز متوقف کردن رفت‌وآمد قطارها و هواپیماها، در تردد خودروها نیز مشکل ایجاد کرد. درکنار پلیس راهور و گروه‌های امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر که در پایگاه‌های جاده‌ای حضور داشتند، کلوپ امداد و نجات طبیعت‌گردان با همکاری بهزیستی استان البرز به شهروندان و در راه‌ماندگان کولاک و برف رودهن، دماوند و استان البرز امدادرسانی کردند.

حضور در شرایط سخت

بعد غافلگیری مردم از شروع برف و کولاک در محورهای ورودی به شهر تهران، چند خودروی دودیفرانسیل به‌صورت خودجوش برای کمک‌رسانی به کسانی که در برف گیر کرده بودند، رفتند.

علی نقدعلیان، عضو تیم امداد نجات طبیعت‌گردان در گفت‌وگو با «دنیا‌ی‌خودرو» در این باره توضیح داد: «گروه امداد نجات طبیعت‌گردان یا iran sos شامل ۷۲ادمین است که هرکدام مسئول کمیته دودیفرانسیل شهر خود هستند و با هماهنگی زیرمجموعه‌ها به‌صورت خود‌جوش به مردم کمک می‌کنند. در چند روز اخیر پس از بارش شدید برف، تعداد زیادی از اعضای تیم در محور کرج- قزوین، لشگرک- لواسان، جاجرود- پردیس و محور هراز تا امام‌زاده هاشم حاضر شدند و فعالیت خود را از صبح شنبه آغاز و تا آخر شب یکشنبه به‌صورت مداوم ادامه دادند.»

خودروهای تقویت و تجهیزشده

نقدعلیان با اشاره به اینکه تمام خودروهای تیم امداد نجات طبیعت‌گردان دودیفرانسیل با حجم موتور بالای ۲۴۰۰ تا ۵۷۰۰ سی‌سی هستند، در مورد تجهیزات و قدرت این خودروها گفت: «برای افزایش توان، سیستم فنی برخی خودروها تغییر کرده است، ضمن آنکه خودروها به لاستیک‌های فوق‌حرفه‌ای برای تردد در برف و وینچ تسمه‌شکل زنجیر بکسل مجهز بودند. همچنین برای جلوگیری از کمبود سوخت بعضی دوستان گالن‌های ایمن بنزین به همراه دارند.»

به‌گفته نقدعلیان امدادرسانی با خودروهای آفرود نیازمند اطلاعات فنی درباره خودرو و مهارت‌های رانندگی خاص است، چون امداد در شرایط بحرانی انجام می شود.

خطر در کمین امدادرسانان

کمک‌رسانی در شرایط جوی نامناسبی ادامه داشت. نقدعلیان با تاکید بر اینکه اعضای گروه بدون هیچ چشمداشتی برای نجات جان هموطنان خطر را می‌پذیرند و عازم جاده‌ها می‌شوند، درباره خطرات کمک‌رسانی در این شرایط توضیح داد: «هوا بسیار نامساعد بود و چندنفر از دوستان به‌خاطر کمک‌رسانی به مردم مریض شدند. ضمن آنکه این کار خطرات دیگری نیز به همراه دارد، اعم‌از چپ کردن یا تصادف هنگام کشیدن‌ خودروها، پاره شدن تسمه بکسل و حتی قطع عضو. در امدادرسانی روزهای گذشته، آینه‌بغل یکی از خودروها به‌دلیل بی‌نظمی سایر خودروهای سواری شکست اما خدا را شکر حادثه بدی اتفاق نیفتاد.»

اشتباهات دردسرساز رانندگان

درصورتی‌که فردی آسیب‌دیده باشد، نیروهای امدادرسان سریعا با نیروهای هلال‌احمر و اورژانس تماس می‌گیرند و قبل از آن‌ها به مجروحان رسیدگی می‌کنند.

نقدعلیان نداشتن تجهیزات و بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی و پلیس را عامل اصلی گیر کردن در برف دانست و اظهار کرد: «بی‌توجهی به پیام‌های هواشناسی، نداشتن زنجیرچرخ یا داشتن زنجیرچرخ و بی‌اطلاعی از شیوه نصب آن و رعایت نکردن فاصله طولی از عمده‌ترین دلایلی هستند که برای رانندگان در جاده‌های برفی و یخ‌زده دردسرساز می‌شوند. متاسفانه برخی رانندگان برای آنکه پلیس آنها را جریمه نکند، زنجیر به همراه دارند اما آن را نصب نمی‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «متاسفانه آموزش صحیح و همه‌جانبه‌ای برای رانندگی در شرایط بحرانی، نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی و لزوم استفاده از آنها وجود ندارد. اگر آموزش کاربردی‌تر و موثرتر بود، حوادث کمتری در جاده‌ها رخ می‌داد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =