کد خبر: 210408
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

وزیر صمت تا امروز دستوری در رابطه با اصلاح تعرفه واردات خودرو صادر نکرده و فقط اعلام کرده که در صورت بررسی و قبول نظرات کارشناسانه، احتمال اینکه بازنگری صورت گیرد، وجود دارد. این بدین معنا نیست که قیمت خودروها کاهش خواهد یافت

به گزارش« اخبار خودرو » ، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در شش‌ماه اخیر اقتصاد ایران را درگیر خود کرده، موضوع بسته‌بودن شش‌ماهه سایت ثبت‌سفارش خودرو و در پی آن تغییر آیین‌نامه واردات خودرو و افزایش چشمگیر تعرفه‌های واردات خودرو است. در این بین برخی از نمایندگان مجلس در دوکمیسیون اصل ۹۰ و همچنین صنایع و معادن به‌دنبال مذاکراتی با مسئولان وزارت صنعت بودند تا بتوانند برخی از مفاد این جزئیات افزایش تعرفه را مورداصلاح قرار دهند.

[caption id="attachment_210409" align="aligncenter" width="700"]خودروهای هیبرید خودروهای هیبرید[/caption]

در همین رابطه تاکنون سه‌جلسه با حضور نمایندگان و معاونین وزارت صنعت در مجلس برای اصلاح تعرفه واردات خودرو برگزار شده، اما این جلسات تا این‌جا خروجی نداشته است و تعرفه‌های جدید کماکان به قوت خود باقی هستند.

براساس این گزارش، اصلاح تعرفه خودروهای هیبرید مهم‌ترین محور گفت‌وگوهای میان دولت و مجلس است که تاکنون به نتیجه نرسیده و باید دید در ادامه چه اتفاقاتی در این زمینه روی خواهد داد.

مجلس به‌دنبال اصلاح تعرفه‌ها

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس از انتشار گزارش بررسی عملکرد صنعت خودرو در دوحوزه وضعیت واردات و تعرفه و همچنین نحوه حمایت از خودروسازی داخلی ازسوی وزارت صنعت خبر داد و گفت: «مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان بازوی پژوهشی خانه ملت، این گزارش را تهیه خواهد کرد که در مرحله بعد در صحن علنی مجلس برای اطلاع نمایندگان و همچنین مردم عزیزمان قرائت خواهد شد.»

در همین زمینه این گزارش قرار است بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس تصویب شود و براساس آن، کمیسیون‌های اصل‌۹۰ و صنایع و معادن به‌دنبال آن هستند که تعرفه‌های واردات خودروها را با قید دوفوریت در قالب طرحی اصلاح کنند.

همچنین به‌نظر می‌رسد این طرح از قاطبه حمایت نمایندگان برخوردار است و درصورت مطرح شدن در صحن علنی رای خواهد آورد، اما اینکه این طرح با یک یا دو فوریت به تصویب برسد، در روز رای‌گیری مشخص خواهد شد.

 

دولت قبل از طرح مجلس تعرفه‌ها را اصلاح می‌کند؟

برخی از کارشناسان معتقدند بهتر است در دولت و در کمیسیون ماده یک تعرفه‌های واردات خودرو موردبازنگری قرار بگیرد. در همین رابطه سعید غلامی باغی مدیر گروه بازرگانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در این زمینه که برخی از نمایندگان مجلس درصدد تدوین طرحی دوفوریتی دررابطه با کاهش تعرفه واردات خودرو هستند که دولت به‌تازگی وضع کرده است، می‌گوید: «بازنگری و تعدیل نرخ‌های تعرفه باید توسط دولت و ازطریق کمیسیون ماده‌یک آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات که دستگاه‌های مختلف در آن عضو بوده و به‌نوعی نهادهای ذی‌ربط هستند، صورت گیرد.»

اما این کارشناس درعین‌حال متذکر می‌شود؛ باتوجه‌به اینکه نمایندگان مجلس وکلای مردم به‌حساب می‌آیند، درصورتی که دولت در زمینه اصلاح تعرفه قدمی برندارد، آن‌ها می‌توانند ازطریق طرح، تعرفه‌ها را مورداصلاح قرار دهند و دولت نیز باتوجه‌به رای نمایندگان به این طرح در صحن علنی مجلس و تبدیل‌شدن آن به قانون، موظف به اجرای آن خواهد بود.

دستور وزیر صنعت برای بازنگری تعرفه‌ها

براساس این گزارش، سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «وزیر صنعت تا به امروز دستوری در رابطه با اصلاح تعرفه واردات خودرو صادر نکرده و فقط اعلام کرده که در صورت بررسی و قبول نظرات کارشناسانه، احتمال اینکه بازنگری صورت گیرد، وجود دارد. این بدین معنا نیست که قیمت خودروها کاهش خواهد یافت.»

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ممکن است این کارشناسان به این سمت بروند که ما بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم و تعرفه مناسب بوده است، لذا مجلس تلاش‌های خود را برای کاهش تعرفه خودروهای هیبرید ادامه می‌دهد.»

آیا وزیر به کاهش تعرفه‌ها تن می‌دهد؟

براساس این گزارش، باید دید در انتهای این ماجرا آیا وزارت صنعت تن به اصلاح تعرفه واردات خودرو بخصوص، تعرفه واردات هیبریدها خواهد داد یا اینکه مجلس خود راسا اقدام به اصلاح تعرفه واردات خودرو خواهد کرد.

بر اساس خبرهای موجود در صورتی‌که طرح نمایندگان برای اصلاح تعرفه در صحن علنی مجلس مطرح شود، تمامی تعرفه ها را شامل خواهد شد و فقط هیبریدها نیستد که مورد اصلاح قرار خواهند گرفت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    با سلام نمایندگان نیز هیچ کاری نمیکنن اخه اونها چکاره این مملکت هستن به قول رییس وارد کنندگان این تصمیم کلان نظام است
  • قاسمی ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    ایول,به مجلسی ها,بخدا بی انصافیه,,خصوصا کساییکه از قبل نوشتن
  • رضا. ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    با سلام و دورد....از تمامی نمایندگان مجلس و ان دسته از نمایندگان محترم که مسئولیت کمسیون های مرتبط با وزارت صنعت را عهده دار هستن از طرف تمامی عزیزان که تعدادشون به میلیونها نفر میرسد خواهشمندیم از بابت تعرفها در برابر وزارت صنعت کوتا نیان و تعرفها را به حالت قبل و در صورت لازم کمتراز قبل به اجرا دربیاورند مردم عزیزمون هنوز هم تو شوک هستن یی شبه بدون هیچ برنامه ریزی درستی اقدام به بستن غیر قانونی سایت ثبت سفارش خودرو و بعداز شش ماه به ناگاه تعرفه های ظالمانه برای واردات خودرو از طرف وزارت صنعت و همراهی کردن ویا ساکت موندن دستگاهای نظارتی مردم را در بهت حیرت فرو برده یعنی وزارت صنعت همینطوری بی مهابا هر تصمیمی که بخواند انجام میدهند و کسی هم اعتراضی نمیکند واقعا خیلی دلگرم کننده نیست بلکه بیشتر ناکارامدی و همراهی دستگاهای نظارتی با... بی برنامگی وزارت صنعت در پیشگاه مردم روشن و نمایان است فقط امید مردم به خانه ملت میباشد.....
  • احمد ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    ببینیم و تعریف کنیم هرچند هیچ امیدی به اقدام مجلس در جهت منافع ملت نیست. احتمالا یک ۵درصدی کم کنند و منتش را سر ملت بگذارند.
  • محمد ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    تعرفه ها باید به نرخ های قبلی برگرده و آقای پارسایی اعلام کرده خودرو وارداتی نخرید تا تعرفه هارو اصلاح کنیم . الان مجلس محکم جلوی دولت بی تدبیر ایستاده و قطعا تعرفه ها با پیگیری آقای پارسایی و کمیسیون اصل ۹۰ به حالت قبل برمی گرده
  • رامين ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    واقعا ظلم یعنی من موندم مردم به کی اعتماد کنن!! به موسسات؟! به نمایندگیهای خودرو؟! به بازار سکه و دلار؟! به سلامت غذایی؟! به سوخت؟!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =