کد خبر: 210447
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵

برخی از کارشناسان معتقدند از اساس دولت نمی‌تواند مدافع خوبی برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشد و باید مانند تمام دنیا، انجمن‌ها و سندیکای حمایت از حقوق مصرف‌کننده ایجاد شود.

به گزارش« اخبار خودرو » ، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو امروزه یکی از اولویت‌های اصلی در کشورهایی است که این صنعت را به‌صورت بسیار پیشرفته دارند و در این راستا شرکت‌های خودروساز نیز بسیار در این زمینه فعال هستند و به حقوق مصرف‌کنندگان، بهای فراوانی می‌دهند.

نمونه این مساله فراخوان‌هایی است که شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا طی زمان‌هایی می‌دهند که خودروهای آنان دچار نقص و عیب فنی می‌شود و ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو برای رفع عیب فراخوان داده شوند.

براساس این گزارش، این موضوع در کشورمان حکایت دیگری دارد و حمایت از حقوق مصرف‌کننده متولی دولتی دارد و بر این اساس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نهادی است که دولت برای حمایت همزمان از تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کرده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند، حمایت از مصرف‌کننده در این سازمان اهمیت اساسی دارد و اولویت اول آن است. این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند از اساس دولت نمی‌تواند مدافع خوبی برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده باشد و باید مانند تمام دنیا، انجمن‌ها و سندیکای حمایت از حقوق مصرف‌کننده ایجاد شود.

در همین رابطه حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با  «دنیای خودرو» بااشاره‌به لزوم حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو، اظهار داشت: «طی سالیان متمادی آن‌طور که باید و شاید از حقوق مصرف‌کنندگان در صنعت خودرو حمایت‌های لازم به عمل نیامده و در این زمینه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.»

وی افزود: «باتوجه‌به این امر لزوم تشکیل انجمن‌هایی در بخش خصوصی برای حمایت از مشتریان خودرو به‌شدت احساس می‌شود. ازسویی شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی حمایت از مصرف‌کننده در صنایع مختلف می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت آن صنعت را نیز به دنبال داشته باشد.»

گرمابی اضافه کرد: «در طی دهه‌های گذشته سازمان حمایت به‌دلیل ماهیت دولتی نتوانسته حامی خوبی برای مصرف‌کنندگان خودرو باشد و لازم است در این زمینه یک تغییر ساختار صورت گیرد و به‌صورت تدریجی و با شکل‌گیری انجمن‌های تخصصی، حمایت از مصرف‌کنندگان به آن‌ها واگذار شود.»

همچنین سعید غلامی باغی مدیر گروه بازرگانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه اصولا دولت نمی‌تواند در ساختار اقتصادی موجود ایران مدافع مصرف‌کننده باشد،گفت: «در سازمان حمایت، دولت به‌صورت همزمان مدافع حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده است که این خود یک نوع تناقض است و باید انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ازسوی بخش خصوصی ایجاد شود تا بتواند مدافع واقعی حقوق مصرف‌کننده باشد.»

مدیر گروه بازرگانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروسازان چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات، دارای انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی هستند که در زمان مقتضی از حقوق ذی‌نفعان خود دفاع می‌کنند افزود: «در حوزه مصرف‌کنندگان نیز نیاز است ذی‌نفعان اصلی این حوزه یعنی مشتریان حوزه خودرو، خود به ایجاد انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مبادرت ورزند تا در این زمینه بتوان به نتایج بسیار بهتری دست یافت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    نون دونی جدید برای افراد مجهول . حتما جواب میده .... خخخخخ. قبول کنید مردم این ...ها رو میفهمند و بالاخره یکجا به بمبست میخورید که هیچ راه بازگشتی ندارید .
  • احمد ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    حرکت خوبی است اگر فرایندهای ان درست تعریف و اجرا شود. حقوق عوامل این سازمانها را باید شرکتهای متخلف پرداخت کنند. و یک سیستم نظارتی قوی و بی طرف هم باید کار این را پایش کند تا با یک پژو پارس فروخته نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =