کد خبر: 210500
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲

تحقیقات نشان می‌دهد صنعت خودرو ازنظر بهره‌ وری پایین است، یعنی ما برای تولید یک خودرو کارگر بیشتری نسبت‌به کشورهای پیشرفته نیاز داریم، چون تکنولوژی لازم را نداریم.

به گزارش« اخبار خودرو » ، دستیابی‌به توان و قدرت رقابت با خودروسازان جهانی از مسائلی است که بارها در صنعت خودرو مطرح شده است و البته تحقق آن پیش‌شرط‌هایی دارد، از ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی تا بالابردن کیفیت و داخلی‌سازی قطعات.

درباره این پیش‌شرط‌ها و وضعیت آن در ایران با امرالله امینی کارشناس خودرو به گفت‌وگو نشستیم.

[caption id="attachment_210488" align="aligncenter" width="700"]تولید خودرو تولید خودرو[/caption]

از نظر شما برای دستیابی‌به توان رقابت با خودروسازان خارجی چه شروطی لازم است؟

دستیابی‌به چنین هدفی نیاز به تعاملات بین‌المللی دارد. متاسفانه روابط بین‌المللی ما درحد لازم نیست، در نتیجه سرمایه‌گذار خارجی هم آن‌طور که باید به صنعت کشور جذب نمی‌شود، بنابراین تحولاتمان هم صفر است. باید تا جایی پیش برویم که ایران محل تولید منطقه‌ای شود. چه کار باید کرد؟

اولا باید سرمایه‌گذاری انجام شود و دوما لازم است این کار با تکیه بر بخش خصوصی صورت گیرد. سوما باید به بازارهای جهانی فکر کنیم و در وهله چهارم رقابت‌پذیر باشیم به این معنا که کارایی‌مان را بالا ببریم.

تحقیقات نشان می‌دهد صنعت خودرو ازنظر بهره‌وری پایین است، یعنی ما برای تولید یک خودرو کارگر بیشتری نسبت‌به کشورهای پیشرفته نیاز داریم، چون تکنولوژی لازم را نداریم.

در روش مدیریت این صنعت در کشور باید بازبینی‌هایی صورت گیرد، به‌طوری که ساختار مدیریت در صنعت خودرو عوض شود، شرکت‌ها از حالت دولتی و نیمه‌دولتی و خصولتی خارج شوند و به‌سمت خصوصی‌شدن پیش بروند.

در دنیا رشد براساس خصوصی‌سازی بوده است، بنابراین در کشور تحولی استراتژیک نیاز است. بنیان‌هایی قوی لازم داریم و کسانی باید وارد کار شوند که انگیزه‌هایشان به قوت انگیزه‌های بخش خصوصی باشد.

چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاری لازم است؟

باید فضا و محیط مناسب را ایجاد کنیم و مالیات زیاد و عوارضی را که در حال حاضر گرفته می‌شود، اصلاح کنیم. از نظر رتبه فضای کسب و کار در جهان، رتبه پایینی داریم و در این شرایط نمی‌شود کار کرد.

وضعیت طراحی چقدر در این زمینه تاثیرگذار است؟

در این زمینه بسیار تاثیرگذار است اما واقعیت این است که ما خودروهایمان را اصلا طراحی نکرده‌ایم. در کشورهای دیگر گاهی طرح‌های زیادی کشیده می‌شود اما به‌عنوان مثال فقط یکی از آن‌ها قبول می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =