کد خبر: 210528
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵

زمانی می‌توانیم به تحقق سند امیدوار باشیم که قراردادهایی مثل قرارداد با شرکت رنو، رنگ واقعیت به خود بگیرد و در اجرای آن سنگ نیفتد. البته ۲۰درصد این قرارداد مربوط‌به دولت است که من فکر می‌کنم اگر اینطور نبود کار برایش سخت‌تر می‌شد

به گزارش« اخبار خودرو » ، برای رشد تولید خودروی کشور و دستیابی‌به جایگاه صادراتی مناسب در سطح جهان، افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در صنعت خودرو برنامه‌ای را درنظر گرفته است تا این صنعت هر سال رشد بیشتری را تجربه کند، به‌طوری که در پایان افق چشم‌انداز، رقم تولید سالانه حداقل ۳میلیون دستگاه خودرو باشد که۲ میلیون دستگاه برای بازار داخلی و یک میلیون دستگاه هم برای صادرات درنظر گرفته شود.

همچنین حداقل پنجاه‌درصد از خودروهای سبک باید ساخت داخل باشند و دست کم ۲۵میلیارددلار قطعه، توسط قطعه‌سازان داخلی برای خودروهای ساخت داخل تامین شود.

در زمینه صادرات قطعات هم باید این کالاها به ارزش ۶میلیارددلار به بازارهای مستقل خارجی اعم‌از خطوط تولید، یدکی و متفرقه ارسال شود. این ارقام درحالی مطرح می‌شود که کمتر از ۸سال تمام به سال ۱۴۰۴ باقی مانده است و رقم تولید سالانه خودرو حدود یک‌میلیون‌وسیصد‌وپنجاه‌هزاردستگاه است.

گرچه در ۶ماهه ابتدای سال جاری شاهد رشد ۲۱درصدی تولید خودرو در داخل کشور بوده‌ایم اما هنوز تعداد اعلام‌شده از نصف میزان درنظر گرفته شده در سند چشم‌انداز هم کمتر است. اکنون باتوجه‌به این آمار و میزان جذب سرمایه در صنعت خودروی کشور، چقدر تحقق این ارقام امکان‌پذیر است؟

[caption id="attachment_209929" align="aligncenter" width="451"]صنعت خودرو صنعت خودرو[/caption]

یک کارشناس خودرو دراین‌باره به «دنیای خودرو» گفت: «بحث زمان در این موضوع مطرح است، برای مثال، درحال‌حاضر یک خودروساز داخلی ۷۵۰هزارخودرو تولید می‌کند که اگر یکی از مدل‌ها را حذف کند و به جای آن مدل جدیدتری تولید کند، از لحاظ فنی خیلی زمان نمی‌برد و کمتر از ۶ماه تا یک سال برای این تغییر، زمان نیاز دارد.»

فربد زاوه افزود: «با این وجود خودروسازان می‌گویند برای رسیدن به تیراژ ۱۰هزاردستگاه، ۱۰سال زمان نیاز است. مساله این است که در هیچ کجای دنیا ۱۰سال طول نمی‌کشد تا این رقم به تولید برسد. در چنین شرایطی کدام مشتری این محصول را می‌خرد؟ به جز آن مشتری که در بازاری مانند ایران قرار دارد، کدام مشتری خارجی حاضر می‌شود محصولی را بخرد که ۱۰سال پیش معرفی شده است؟»

وی ادامه داد: «آنچه که درباره ۳میلیون دستگاهی که باید تا ۱۴۰۴ ساخته شود، مغفول مانده، این است که آیا اصلا بازار و سرمایه آن وجود دارد؟ این‌ها موضوعاتی است که در نوشتن سند درنظرگرفته نشده و درواقع اصلا به آن پرداخته نشده است.»

وی اضافه کرد: «با کدام محصول و کدام سرمایه‌گذاری می‌توان این رقم را محقق کرد؟ باتوجه‌به این مسائل این سند اجرایی نخواهد شد و به آن نخواهیم رسید. اگر قرار است اتفاقی بیفتد اول باید دقت داشته باشیم که رقم ۳میلیون‌تولید و یک‌میلیون صادرات خیلی زیاد است.»

زاوه بیان کرد: «اگر بخواهیم به این ارقام نزدیک شویم باید به زنجیره تولیدکنندگان جهانی بدون درنظر گرفتن نام آنها وصل شویم و دنبال این نباشیم که حتما با فلان شرکت خصوصی ارتباط برقرار کنیم.»

وی عنوان کرد: «زمانی می‌توانیم به تحقق سند امیدوار باشیم که قراردادهایی مثل قرارداد با شرکت رنو، رنگ واقعیت به خود بگیرد و در اجرای آن سنگ نیفتد. البته ۲۰درصد این قرارداد مربوط‌به دولت است که من فکر می‌کنم اگر اینطور نبود کار برایش سخت‌تر می‌شد.»

وی درباره امکان تحقق این ارقام گفت: «اعداد سند چشم‌انداز با حجم سرمایه‌گذاری دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. به‌واسطه نحوه مدیریت، میزان سرمایه‌گذاری جذب شده و تامین منابع مالی به‌نظر نمی‌رسد سند در حوزه خودرو محقق شود.»

در عین حال کارشناس دیگر خودرو در یک اظهارنظر گفته بود: «کسی که این سند را ابلاغ کرده است، نگاه کلان درستی دارد. اما رسیدن به مواد سند، نیاز به استراتژی دارد و ما در این زمینه ضعف داریم. اگرچه زمان‌بندی تعیین‌شده این سند هم با توجه به سرعت تحولات تکنولوژی در دنیا تدوین شده است.»

امید طالشیان اظهار کرد: «در بخش صنعت، کره‌ای‌ها در مدت ۱۲سال و چینی‌ها در زمانی کمتر از این به اهداف مدنظر خود رسیدند. بر این اساس نمی‌توان ۴۰سال صبر کرد. جایی باید تصمیم بگیریم و مهلت دقیق مشخص کنیم و بر اساس آن یک استراتژی درست را در نظر بگیریم.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
    با این شرکتهای انحصارگر و مافیایی و حمایتهای کورکورانه مجلس از انها و همینطور مسولین صنعتی حال حاضر چشم انداز در ۱۴۰۴ از منظر ملت: "سال ۱۳۹۶ چه خودروهایی را می توانستیم بخریم ولی دست دست کردیم!" جمع کنید این بساط حیف و میل یک عده خاص به بهانه اشتغال ۵ یا ۶ هزار نفر ادم. اگر بنز در ایران باشد ایا نمایندگی هاش ادم نمی خوان که دو لگن ساز اینها رو رمز دستاوردهای خودشان می دانند!؟
  • احمد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    جمع کنید این بازار انحصاری و پرمنفعت و بی دردسر برای یه عده را که به قیمت خون ملت داره تمام میشه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =