کد خبر: 210530
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴

افزایش نرخ کرایه در تاکسی‌های اینترنتی در روزهای برفی و بارانی بیشتر دیده شد و اعتراضات برخی شهروندان را به همراه داشت.

به گزارش اخبار خودرو ،احترام به حقوق مصرف‌کنندگان، قانون نظام‌صنفی و نظارت بر افزایش قیمت‌ها از پررنگ‌ترین مباحثی بودند که در روزهای اخیر میان شهروندان و رسانه ها مطرح شدند.

هرچند شهروندان افزایش نرخ کرایه در ساعات اوج ترافیک و شرایط نامساعد آب‌و‌هوایی را ناعادلانه و بدون نظارت می دانند، اما مدیرارشد بازاریابی اسنپ امکان نظارت بر قیمت‌گذاری در کسب‌وکارها را برای شورا و مرکز ملی رقابت امکان‌پذیر می‌داند و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را از دلایل افزایش نرخ کرایه در شرایط خاص مطرح می‌کند.

[caption id="attachment_210532" align="aligncenter" width="540"]اسنپ اسنپ[/caption]

الگوریتمی برای تعادل عرضه و تقاضا

راشا شیدماهر ، مدیرارشد بازاریابی اسنپ، در گفت‌و‌گو با «دنیای خودرو» درباره معیارهای افزایش نرخ کرایه در ساعات اوج ترافیک، روزهای برفی و بارانی توضیح داد: «هزینه سفر با اسنپ بر اساس یک الگوریتم قیمت‌گذاری تعیین می‌شود. طبق این الگوریتم، از ابتدای فعالیت اسنپ تا امروز، در ساعات اوج ترافیک و شرایط نامساعد جوی افزایش قیمت داشته‌ایم و کاربران ما با این مساله آشنا هستند. در واقع در سیستم اسنپ قیمت اهرمی، برای متعادل کردن میزان عرضه و تقاضاست و تمام سرویس‌های مشابه اسنپ در دنیا از آن تبعیت می‌کنند. به‌طور مثال اوبر در شرایط مشابه در شهرهای بزرگ تا ۱۷برابر افزایش قیمت هم داشته است. این درحالی است که در طول فعالیت اسنپ افزایشی بیشتر از ۲برابر نداشته‌ایم و آن هم در موارد نادری اتفاق افتاده است.»

وی با تاکید بر این که شورا و مرکز ملی رقابت امکان نظارت‌بر قیمت‌گذاری در کسب‌وکارها را دارد، افزود: «اسنپ از ابتدای فعالیتش همواره متعهد شده است بهترین خدمات حمل‌ونقلی ممکن را به کاربرانش ارائه دهد. از همین رو در روزهایی که با شرایط بد جوی و مشکلات تردد مواجه‌ هستیم، همچنان تمام سعی خود را برای ارائه خدمات به هموطنان به‌کار می‌گیریم.»

در روزهای برفی و بارانی شهروندان ترجیح می‌دهند اسنپ را جایگزین سایر وسایل حمل‌و‌نقلی کنند اما اسنپ کرایه بیشتری برای مسیر آنها اعلام می‌کند.

شیدماهر درخصوص مولفه های تاثیرگذار بر افزایش نرخ کرایه‌ها گفت: «برای افزایش نرخ کرایه اسنپ همواره درصد تقاضا نسبت به عرضه سنجیده می‌شود. در شرایطی که میزان تقاضا نسبت‌به عرضه بالاتر باشد، از طریق بالا بردن قیمت تلاش می‌کنیم درصد قبول سفر را از سوی کاربران راننده‌ حفظ کنیم. یک کاربر راننده اسنپ در روزهای عادی بین ۱۰ تا ۱۵ سفر می‌رود، این عدد در روزهای برفی به‌دلیل مشکلات، ریسک بالای تردد و زمان زیادی که صرف انجام هر سفر می‌شود، به‌کمتر از نصف می‌رسد. در‌عین حال به‌دلیل همین شرایط نامساعد جوی تعداد مسافرها به چند برابر افزایش پیدا می‌کند.»

مدیر ارشد بازاریابی اسنپ در پاسخ به ادعای سایر سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقلی مبنی‌بر عدم افزایش نرخ کرایه در شرایط نامساعد جوی عنوان کرد: «بارها شاهد بوده‌ایم سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در کشور هم‌زمان با وضعیت نامساعد جوی با شعارهای تبلیغاتی فریبنده اعلام کردند افزایش قیمت ندارند. باید از این شرکت‌ها خواست آمار نرخ پذیرش سفر خود را در این روزها اعلام کنند تا به این شکل بتوان راحت‌تر درباره عملکردشان قضاوت کرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =