کد خبر: 210632
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹

ورود تسلاموتورز به حمل‏ و نقل عمومی با طراحی و تولید اتوبوس‏ها، مینی ‏بوس‏ها و میدل ‏باس‏های برقی خواهد بود

به گزارش« اخبار خودرو » ، تسلا یکی از مطرح‏ ترین برندهایی است که در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی و هوشمند فعالیت می‏کند. درواقع می‏توان این شرکت را یکی از بزرگ‏ترین شرکت‏های این حوزه دانست.

این شرکت پیش از این و در آغاز فعالیت خود به تولید خودروهای سواری برقی پرداخت که سروصدای بسیاری را در این بخش به راه انداخت. بعد از آن تسلا کار خود را با پروژه تولید خودروهای سنگین باری ادامه داد و توانست در یک بازه دوساله نمونه الکتریکی از این خودروها را رونمایی کند. گرچه تولید این مدل نظرات متفاوتی را به‌همراه داشت اما در نهایت بعد از رونمایی توانست مشتریان بسیاری را در ماه‏ های نخست به خود جذب کند.

حالا اما خودروسازی تسلا معتقد است باید در زمینه حمل‏ و نقل عمومی نیز ورود پیدا کند و به تولید اتوبوس‏ها، مینی ‏بوس‏ها و میدل‏ باس‏های برقی بپردازد.

[caption id="attachment_210635" align="aligncenter" width="1210"]دومین طرح جامع تسلا استارت خورد دومین طرح جامع تسلا استارت خورد[/caption]

این شرکت حتی ایده ‏هایی را نیز در این زمینه مطرح کرد، از تولید میدل‏ باس‏های بدون سرنشین تا تولید تونل‏های زیرزمینی. برخی از این ایده‏ ها براساس اعلام این شرکت به مرحله اجرا رسیدند و برخی دیگر در طراحی اولیه متوقف شدند اما هیچ‏ یک از این دو، تسلا را از تلاش برای رسیدن به موفقیت‏های بعدی بازنمی‏دارد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا این تولیدات را مربوط به دومین طرح جامع تسلا دانسته است.

مینی ‏بوس‏های بدون راننده

شرکت تسلا که همواره به‌دنبال ایده ‏های خلاقانه برای تولید خودروهاست، در یک سال گذشته برنامه‏ های بسیاری را برای تولید خودروهای مسافری و ورود به بخش حمل‏ و نقل عمومی اعلام کرد.

نخستین ایده این شرکت، تولید نمونه ‏ای از میدل‏ باس‏های هوشمندی بود که بتوانند در سراسر شهرها آن‏ها را بدون راننده رها کنند. براساس این ایده افراد می‏توانستند با استفاده از نرم ‏افزارهای تلفن همراه خود برای سوار شدن به این خودروهای رهاشده در شهر برنامه ‏ریزی کرده و به راحتی سفرهای درون‏ شهری خود را مدیریت کنند.

تسلا همچنان اعلام کرده است این وسایل حمل ‏ ونقل عمومی باید قابلیت ارتباط با ایستگاه‏ها را داشته باشند. همچنین به عقیده تسلا این خودروها باید نسبت‌به وضعیت چراغ‏های چهارراه‏ ها و ترافیک موجود در مسیر اطلاعات درستی داشته باشند تا بر‏اساس متقاضیان موجود در ایستگاه‏ها نسبت به سوار کردن آن‏ها اقدام کنند.

این خودروهای هوشمند با بررسی اطلاعاتی که از منابع مختلف جمع ‏آوری می‏کنند و با پردازش آن‌ها، بهترین مسیر را برای دور زدن ترافیک‏ ها انتخاب کرده و افراد را به مقصد می‏رسانند. قرار بود این میدل‏ باس‏ها روی پلت‌فرم شاسی ‏بلند X این شرکت تولید شوند.

مشخصاتی از مدل X

مدل X که میدل‏ باس‏های تسلا قرار است روی پلت‌فرم آن ساخته شوند، درواقع یک کراس ‏اوور تمام و کمال با درهایی است که به ‏صورت پروانه‏ ای باز‌ و‌ بسته می‏ شوند. این مدل از یک باتری با قدرت ۹۰کیلووات ساعت بهره می‏برد که برای طی مسیری به‌طول ۴۱۳کیلومتر کفایت می‏کند.

طبق گفته‏ های ماسک، مدل X با توجه به نتایج تست‏های تصادفات که در کارخانه تسلا انجام شده است، ایمن‏ ترین خودروی SUV موجود است. این خودرو در تمام دسته‏ بندی‏ تست‏های تصادفات، بالاترین امتیازات را کسب کرده است.

ایلان ماسک در مورد این خودرو از توصیف مینی‏ بوس و اتوبوس استفاده می‏کند و به‌نظر می‏رسد قصد ندارد این خودرو را در حد یک مینی ‏ون نگه دارد.

بخش طبقه ‏بندی خودروها در این شرکت، این مینی‏ بوس کلاس X را با اتوبوس کلاس Y شرکت فولکس ‏واگن در یک کلاس قرار می‏دهند و از نظر نشریه Jalopnik، محصولات ذکرشده این دو شرکت با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

اتوبوس‏های شیشه ‏ای تسلا

تسلا هرگز به طراحی و تولید یک مدل راضی نبوده و همیشه سعی کرده است چند مدل را به‌طور هم‏زمان به مرحله اجرا برساند. بعد از پروژه ناتمام مینی‏ بوس‏ها، این شرکت به سمت طراحی مدل دیگری رفت که نمونه زیرزمینی تسلا نام گرفت. طراحی این مدل زیرزمینی شرکت تسلا در عین نوآوری بسیار ساده و جادار است.

تقریبا بیشتر بدنه این مدل از شیشه ساخته شده است و فضای کافی برای نشستن و ایستادن مسافران را در اختیار دارد. درون این خودروها امکانات رفاهی بیشتر از آنچه در اتوبوس‏های درون‏شهری وجود دارد، ارائه خواهد شد و افراد می‏توانند صندلی‏های خود را در هر زاویه ‏ای که بخواهند، بچرخانند.

طراحان این مدل سعی کرده ‏اند از فضای کافی برای حمل ‏و نقل افرادی بهره ببرند که از ویلچر استفاده می‏کنند. همچنین اعلام شده در این اتوبوس‏ها فضایی برای قراردادن کالسکه و سبدهای خرید وجود خواهد داشت.

برنامه‏ هایی برای حمل ‏و نقل‏ زیرزمینی

مدیرعامل شرکت تسلا اعلام کرد به منظور پیشبرد پروژه مینی‏ بوس‏های شیشه ‏ای طی یک‏سری توافقات انجام ‏شده در واحد حفاری این شرکت، تونل‏های لازم برای شبکه اتوبوس‏های زیرزمینی در شهر لس‏ آنجلس آماده خواهند شد.

ایلان ماسک در یکی از مصاحبه‏ های خود اعلام کرد شبکه اتوبوس‏های زیرزمینی در فاز اول فقط برای مالکان خودروهای تسلا قابل استفاده است و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات با مسئولان شهری لس ‏آنجلس استفاده عمومی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اگرچه بسیاری ازکارشناسان مهندسی شهری طرح‏های ایلان ماسک را غیرکارشناسی و در برخی موارد غیرقابل اجرا می‏دانند، اما مالک جوان شرکت تسلا بر این باور است تاسیس شبکه گسترده تونل‏های زیرزمینی با توجه به ماهیت ایمن، اقتصادی و بی ‏نیازی از تغییر در مبلمان شهری، بهترین گزینه برای کاهش ازدحام خودروها و مسافران در سطح خیابان‏ها‌ست.

درحال‌حاضر پروژه حفاری اولین تونل در شهر لوس ‏آنجلس آغاز شده است که در صورت موفقیت در سایر شهرهای بزرگ نیز اجرا خواهد شد. هزینه بسیار بالای حفاری با ماشین‏آلات TBM که با توجه به پیچیدگی شرایط تا یک‌میلیارد‌دلار برای ۱٫۵کیلومتر حفاری افزایش می‏یابد، باعث شد شرکت تسلا در اقدامی هوشمندانه و با کاهش قطر دستگاه‏های حفاری از هشت‌متر به چهار‌متر نه‏ تنها هزینه حفر تونل‏ را چند برابر کاهش داده بلکه سرعت حفر تونل را نیز افزایش دهد.

تسلا در کشاکش تولید مینی‏ بوس

با گذشت بیش از یک‌سال از وعده تولید مینی‏ بوس‏های تسلا، به‌نظر می‏رسد این شرکت در مورد ساخت این مدل چندان مطمئن نیست. براساس گفته ‏های ایلان ماسک قرار بود مینی‏ بوس خودران تسلا تا پایان سال ۲۰۱۷ رونمایی شود.

در این مدت مدیرعامل تسلا به ‏روزرسانی‏های بسیاری را در مورد مدل‏هایی ازجمله کشنده و مدل Y این شرکت اعلام کرده اما مدت‌هاست نظری در مورد برنامه تولید این مینی‏ بوس بیان نکرده است.

این در حالی است که چند ماهی از آخرین تاریخ وعده ‏‏شده برای تولید این مینی ‏بوس‏ها می‏گذرد. هرچند ایلان ماسک در اوایل این پروژه اعلام کرده بود تولید مینی‏ بوس‏های تسلا در برنامه جامع دوم این خودروسازی قرار دارد اما در آخرین مصاحبه خود با رسانه‏ های مطرح جهان اعلام کرد این خودرو در دست تحقیق و توسعه قرار گرفته و به‌جز آن‌که روی پلت‌فرم X ساخته می‏شود، برنامه‏ قطعی دیگری برای آن در نظر ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =