کد خبر: 210683
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۸

بهترین راهکار برای توسعه خودروسازی ایران مشارکت با برندهای مطرح در عرصه جهانی است. البته درصورتی‌که این مشارکت منجربه انتقال دانش و تکنولوژی برندهای جهانی به صنعت خودروی ایران شود

به گزارش« اخبار خودرو » ، خصوصی‌سازی در صنعت خودرو یکی از موضوعاتی است که موردبحث قرار گرفته، اما آنچه همه کارشناسان اذعان دارند این است که خصوصی‌سازی‌هایی که در گذشته در صنعت خودرو صورت گرفته، به اهلش واگذار نشده است و باید تجدیدنظرهایی در این مورد صورت گیرد.

دراین‌زمینه با سیدمهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.

[caption id="attachment_208657" align="aligncenter" width="700"]صنعت خودرو صنعت خودرو[/caption]

برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی هرچه بیشتر در خودروسازی چه اقدامی باید صورت گیرد؟

کاهش حضور دولت در خودروسازی و واگذاری این صنعت به بخش خصوصی زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری خارجی است. این درحالی است که با واگذاری خودروسازی به بخش خصوصی زمینه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی فراهم می‌شود و تعامل سازنده‌ای در این راستا با کشورهای پیشرفته در عرصه صنعت خودرو برقرار می‌شود و امید داریم دولت دوازدهم توجه به موارد بالا را در اولویت فعالیت خود قرار دهد.

شیوه خصوصی‌سازی‌ها در گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شیوه واگذاری صنایع مادر و بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی در دولت‌های گذشته با روح قانون که بخش خصوصی واقعی را مدنظر دارد، مغایر بوده و بنگاه‌های اقتصادی به‌طور کامل خصوصی‌سازی نشده‌اند.

در این زمینه امید داریم دولت دوازدهم با عنایت به اصل ۴۴ قانون اساسی، اولویت فعالیت خود در عرصه خودروسازی را بر محور اجرای صحیح و کامل این اصل از قانون اساسی قرار دهد و واگذاری صنایع مادر و بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهد.

دولت چگونه می‌تواند در این خصوص کمک کند؟

دولت می‌تواند با واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی و تزریق سرمایه، به جریان تولید در این صنعت کمک کند و در پی آن امکان ارتقای سطح استاندارد و کیفیت خودروها را فراهم کند و با خروج خودروهای بی‌کیفیت از چرخه تولید، توان رقابت‌پذیری خودروهای داخلی را افزایش دهد.

اصولا توسعه صنعت خودرو از چه راهی حاصل می‌شود؟

بهترین راهکار برای توسعه خودروسازی ایران مشارکت با برندهای مطرح در عرصه جهانی است. البته درصورتی‌که این مشارکت منجربه انتقال دانش و تکنولوژی برندهای جهانی به صنعت خودروی ایران شود تا تحت نظارت این شرکت‌ها، خودروسازی کشور تقویت شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =