کد خبر: 210705
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

در این میان یک نهاد اقتصادی جهانی هم وجود دارد که می‌تواند پیوندهای تجاری را محکم‌تر کند و ازسوی دیگر خود به‌عنوان یک عامل انگیزشی بسیار قوی روند افزایش توان رقابتی کشورها را بیشتر کند؛ و آن سازمان بین‌المللی تجارت جهانی است.

به گزارش اخبار خودرو ، علی طجوزی در سرمقاله امروز (یکشنبه -۱۵ بهمن ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به « بررسی ابعاد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و تاثیر آن بر صنعت خودرو  » پرداخت.

دبیر گروه خبر روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت :

صنعت خودرو باگذشت سه‌سال از برجام، شرایطی را تجربه کرده که براساس آن می‌توان گفت تا حدودی در مسیر رشد قرار گرفته است، اما برای پوست‌اندازی کامل این صنعت شرایط باید کاملا مهیا باشد. این درحالی است که شاهد هستیم به‌رغم تاکیدها و ادامه‌داربودن مذاکرات با برخی تولیدکنندگان مطرح خودروی دنیا، هنوز نتیجه‌ای در این زمینه به‌دست نیامده است.

[caption id="attachment_205194" align="aligncenter" width="700"]بررسی ابهام قرارداد ششم صنعت خودرو و بسته شدن کتاب قراردادهای خودرویی پسابرجامی با 6 خودروساز صنعت خودرو[/caption]

به‌عنوان مثال خودروسازی مانند فیات که از توانایی بالایی در تولید خودروهای ارزان برخوردار است، در شرایط فعلی می‌تواند بخش عمده‌ای از دغدغه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را برطرف کند. اما به دلیل وجود مشکلاتی در این باره مذاکره با فیات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برخی کارشناسان معتقدند صنعت خودرو درحال گذار است و در شرایط فعلی بیش‌از هر چیز به ثبات و آرامش نیاز دارد تا بتواند مسیر خود را به‌درستی پیدا کند و بپیماید. اما رسیدن به ثبات با نگاهی‌به اضافه‌شدن به جمع بزرگان این صنعت، الزامات بسیاری دارد که در میان آن‌ها، برخی اولویت بیشتری دارند.

اولویت‌هایی که برخی به امور داخلی و برخی نیز به وجه بیرونی این صنعت تکیه دارند. به‌عنوان مثال قراردادهای اخیر خودرویی با شرکای خارجی مبتنی‌بر تولید مشارکتی را می‌توان یک راه‌حل بسیار مناسب برای افزایش توان تولید داخل دانست. ضمن اینکه با تمام نقدها (مثبت و منفی) الزام به صادرات نیز یکی دیگر از راهکارهای داخلی برای رسیدن به تولیدکنندگان جهانی تلقی می‌شود.

اما درعین‌حال باید دانست که صنعت هم مانند سیاست خارجی به بخشی نیاز دارد که براساس توانایی آن، اقدام به تسهیل امور اقتصادی مابین کشورها و شرکت‌ها کند. بخشی از این امر در چارچوب سیاست‌های خارجی کشورها وجود دارد و در عرصه بین‌الملل انعقاد پیمان‌های تجاری-بازرگانی نشانه‌ای از عادی و دوستانه‌بودن روابط کشورها تلقی می‌شود.

در این میان یک نهاد اقتصادی جهانی هم وجود دارد که می‌تواند پیوندهای تجاری را محکم‌تر کند و ازسوی دیگر خود به‌عنوان یک عامل انگیزشی بسیار قوی روند افزایش توان رقابتی کشورها را بیشتر کند؛ و آن سازمان بین‌المللی تجارت جهانی است.

سازمانی که یک کشور بدون مرز در زمینه اقتصاد محسوب می‌شود و اساس کار آن بر رقابت استوار است.رقابتی که می‌تواند باعث نفوذ بیشتر اقتصادی ایران در عرصه سیاسی بین‌المللی شود.

درعین‌حال هرچند که درحال‌حاضر صنعت خودروی ایران توانمندی لازم برای پیوستن به این سازمان را ندارد، اما هدف‌گذاری برای تحقق این موضوع در کنار سیاست‌های دستیابی‌به اهداف سند چشم‌انداز می‌تواند علاوه‌بر افزایش سرعت به‌روزشدن در تصمیم‌گیری دقت لازم را به همراه بیاورد.

به‌ویژه آن‌که ایران می‌تواند همچون دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی، دو تا سه صنعت استراتژیک خود را از قاعده حذف تعرفه مستثنی کرده و با این استمهال به‌شکلی جدی‌تر برای رقابت‌پذیر کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

سازمان تجارت جهانی جایی است که در آن مناسبات اقتصادی بین کشورها باعث می‌شود درخصوص ایران به‌راحتی هر تصمیمی اتخاذ نشود و ازسوی دیگر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی با فراغ بال بتوانند در اقتصاد و صنعت ایران خصوصا مناسب‌ترین و آماده‌ترین آن یعنی صنعت خودرو، به‌راحتی وارد شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    مردم پول ندارند بخرند قیمت واقعی این خودرو شاید از ۱۰۰ میلیون کمتر باشه ولی شما که ... دیگه چه انتظاری هست مردم تا قیمت ها جهانی نشه نمی خرند شما هم منتظر یه عده پول دار باشید ولی به این نمیگن تجارت سرمایه هاتون می خوابه دل خوش به فروش ۱۰ تا ۲۰ تا نباشید این یعنی ریزه خواری به کشورهای دیگه نگاه کنید دولتمردانشون از راه شرافتمندانه تجارت میکنند نه از جیب مردمانشان شما هم خودتون رو تغییر بدید تعرفه ارزش افزوده و هزینه شماره گذاری را حذف کنید و با ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی خود را ارتقا دهید
  • احمد ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    تورو خدا ملت را مسخره نکنید و به مونتاژ لگنهاتون ادامه بدید! بیش از این.رو اعصاب ملت نرید. اخه مرد ناحسابی با تعرفه و سایر عوارضهایی که قیمت خودرو واداتی را سه برابر قیمت اصلیش و دیگر کشورهای حتی همسایه می رسونه چطور می خواد رقابت این لگن سازها در تجارت جهانی عرض اندام کنند؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =