رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و بسته شدن سامانه ثبت سفارش عامل اصلی افزایش نرخ خودرو بوده است، پیش‌بینی کرد با ورود مجلس شاهد کاهش ۲۰ درصدی خودرو باشیم.

به گزارش« اخبار خودرو » ، میثم رضایی در گفت و گو با خانه ملت، در بیان علل افزایش نرخ خودروهای داخلی گفت: آنچه همیشه در بازار برای خرید و فروش کالا اتفاق می‌افتد میزان عرضه و تقاضا در بازار بوده و طبیعی است وقتی عرضه در بازار کاهش یافته و تقاضا افزایش یابد در آن حوزه هر کالایی با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

[caption id="attachment_209965" align="aligncenter" width="620"]واردات خودرو از امارات واردات خودرو[/caption]

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، ادامه داد: تا سال ۲۰۱۵در بخش هایی که برای خودروها به قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان واردات داشتیم، طبیعی است که خودروهای داخلی مشابه آن نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به میزان افزایش قیمت خودروها تصریح کرد: برخی خودروهای وارداتی حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ و بخش هایی که مشابه داخلی برای آن وجود نداشته ۱۰ درصد افزایش داشته و در خودروهای فول وارداتی هم حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت وجود داشته است.

رضایی افزایش نرخ ارز، بسته شدن سامانه ثبت سفارش  و نبود خودرو در بازار را از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودروهای وارداتی دانست و افزود: هم‌اکنون با تصمیماتی که اعضای کمیسیون اصل ۹۰ گرفته‌اند می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش یابد.

داخلی‌سازی خودروها کمتر از ۲۰ درصد بوده است / ارتقای کیفیت خودروهای داخلی با رقابت بخش خصوصی در بازار خودروسازی امکانپذیر است

رئیس کمیسیون تخصصی خودرو در اصناف ایران، در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه تنها ۲۰ درصد خودروها داخلی‌سازی شده‌اند گفت: با اطمینان می‌توان گفت که همین میزان خودرو نیز داخلی‌سازی نشده است، چرا که عزمی برای تحقق این امر وجود ندارد، ضمن اینکه تکنولوژی، بستر و امکانات لازم برای داخلی‌سازی خودروها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت تمام شده در سایر کشورها ارزان‌تر بوده و راحت‌تر نیز به دست متقاضیان می‌رسد باید بپذیریم که یا ما خودروسازنیستیم یا خودروسازی را محدود به بخش دولتی کرده ایم.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، با تاکید بر اینکه خودروسازی باید با مشارکت بخش خصوصی وارد میدان رقابتی شود، تصریح کرد: تا زمانی که خودروسازی تنها در اختیار بخش دولتی باشد، پیشرفتی در این حوزه حاصل نمی‌شود، مگر اینکه رقابت ایجاد شود، در غیر این صورت اگر قرار باشد مانع از فعالیت واردکنندگان خودرو شویم طبعا فضای رانت را برای خوردسازان داخلی ایجاد می‌کنیم که در نهایت هر نوع خودرو با هر کیفیتی به مردم ارائه می‌دهند و دلایل عدم ثبات در این بازار همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
    مردم باید خرید خودو خارجی را تحریم کنند با چه قیمتی سر مردم کلاه میگذارند
  • یک شهروند ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    با سلام با توجه به اینکه هم تعرفه واردات خودرو افزایش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی و افزایش نرخ ارز حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است ، ایشان فرمول جادویی خود را ارائه دهند تا مردم هم بدانند چطور با توجه به بالا رفتن عوامل موثر بر قیمت خودرو ، قیمت خودرو ۲۰ درصد کاهش می یابد ضمن اینکه حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است ؟؟!! این افزایش حتی برای مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ صفر کیلومتر بوده است ، چه برسد به مدل۲۰۱۸ ، امیدوارم سخنان ایشان صحیح باشد و فرمول جادویی اقتصادی ایشان موثر واقع شود ، تا شاید کسانی که می خواستند خودرو خارجی بخرند آنرا به قیمت مناسب تری بخرند . متاسفم که پس از چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی که از تورم بالا رنج می برند ، اقتصاد ما هم در چنین رتبه ای قرار دارد ، افزایش قیمت خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی که اغلب بیشتر مونتاژکاری و واردات انحصاری می باشد ، کار صحیحی نیست .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =