کد خبر: 210877
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

بالابودن حجم تردد در معابر مرکزی تهران یکی از دلایل عمده‌ای است که می‌تواند استفاده هرچه سریع‌تر از این پارکینگ‌ها را توجیه کند، لیکن با اماواگرهای فراوان.

به گزارش « اخبار خودرو » ، سینا رویایی در سرمقاله شماره امروز (سه شنبه -۱۷ بهمن ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « پارکینگ های هوشمند » پرداخت.

دبیر گروه حمل‌ونقل روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اواخر بهمن ماه امسال « هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک » برگزار خواهد شد. به‌روال هرسال این کنفرانس با ارائه مقالات و تحقیقات متعددی که ازسوی کارشناسان زبده حمل‌ونقل و ترافیک ارائه می‌شود، بر آرشیو مقالات و بار مفهومی و تحلیلی وضعیت ترافیک جهان در ایران خواهد افزود. اما این‌که انبان این تحقیقات چه نتیجه راهبردی برای مشکل ترافیک تهران خواهد داشت هنوز نتیجه مشخصی در پی نداشته است.

[caption id="attachment_210879" align="alignleft" width="345"]پارکینگ هوشمند پارکینگ هوشمند[/caption]

از بخت‌یاری کنفرانس امسال یکی این است که شرکت « اسمارت پارکینگ » که در کار تاسیس و تولید پارکینگ‌ های هوشمند کشور و در سطح منطقه است، حمایت مالی کنفرانس را برعهده گرفته و قصد دارد برای اولین بار طرح پارکینگ مکانیزه این شرکت را در این کنفرانس ارائه کند.

طبق اعلام مدیرعامل آن، این شرکت بزرگ‌ترین مجری پارکینگ مکانیزه و تنها صادرکننده این تکنولوژی به کشورهای عمان، عراق و قطر است و از ۹ سال پیش نیز محصولات تولیدی آن در تهران به‌کار گرفته شده است.

پارکینگ‌های مکانیزه و یا هوشمند امروز در بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا مورداستفاده هستند و عامه مردم حتی اگر پارک خودرو را با آن‌ها تجربه نکرده باشند، با شنیدن نام و اوصاف این سازه‌ها، مشکل نبود جای پارک در تهران برایشان حل شدنی جلوه می‌کند.

واقعیت هم تا حدود زیادی با این رویا همساز است، هرچند موقعیت و جایگاهی که این پارکینگ‌ها در آن‌ها احداث می شود، شرط اول را برای استفاده از آن‌ها در ابعادی وسیع رقم می‌زند.

بالابودن حجم تردد در معابر مرکزی تهران یکی از دلایل عمده‌ای است که می‌تواند استفاده هرچه سریع‌تر از این پارکینگ‌ها را توجیه کند، لیکن با اماواگرهای فراوان.

در معابر مرکزی تهران غالبا قیمت زمین بالاست و از آنجا که این پارکینگ‌ها سودآوری کمی در پی دارند، اهتمام دولت به مشارکت و تامین زمین برای این پروژه‌ها ضروری است که این کار تعامل با ساختار دولتی را می‌طلبد و مسلما به طول خواهد انجامید.

علت نبود صرفه اقتصادی این پارکینگ‌ها به طورعمده تامین روشنایی لازم برای طبقات، تامین نیروی حراست، و به ویژه هزینه نگهداری این سازه‌هاست.

در گزارش اداره منابع ملی کانادا به هزینه نگهداری پارکینگ‌های هوشمند به‌عنوان یکی از چالش‌های قابل‌تامل اشاره شده است. با توجه به اینکه این ساختمان‌ها متحمل صدها تن بار متحرک می‌شوند که هر لحظه در حال تغییر است، هرچه در کانادا هوای سرد هزینه نگهداری را بالا می‌برد، در تهران هوای گرم آن‌ها را در معرض تخریب قرار داده و هزینه نگهداری را دو چندان می‌کند.

از دیگر سو همین تغییرات در آب‌وهوا موجب داغ‌شدن سطوح فلزی پارکینگ‌ها شده و سلامت استفاده‌کنندگان از این فضاها را در معرض خطر قرار می دهد.

به دلایل ذکرشده چاره‌ای جز بالابردن هزینه پارک خودرو در این سازه‌ها نیست و به تبع این هزینه بالا، باید بررسی‌های لازم برای داشتن صرفه اقتصادی و انتخاب این سازه‌ها به‌عنوان گزینه اول پارک خودرو ازسوی رانندگان سرگردان در خیابان انجام شود.

در همایش مزبور از ۱۰استاد خارجی دعوت به عمل آمده تا در زمینه ترافیک تجربیات علمی و عملی خود را در اختیار بگذارند. به هر حال اگر خروجی این کنفرانس به اجماعی علمی و عملی تنها برای مشکل ترافیک تهران با توجه به شرایط اقلیمی خاص آن (به خصوص در مورد مشکل پارکینگ) بینجامد، می‌توان به آینده رشته علمی و دانشگاهی به نام ترافیک امید بست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =