کد خبر: 211070
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۱

اینکه هیوندای از این لغت استفاده می‌کند به این معناست که قصد دارد در محصولات جدیدش از طرحی استفاده کند که چشمگیرتر باشد

به گزارش« اخبار خودرو » ، طراحی در صنعت خودرو همواره جزو پارامترهای تاثیر‌گذار بوده و در تولید خودرو اهمیت بسیاری دارد. از دهه ۹۰ میلادی به بعد کمپانی‌هایی که امروزه به‌عنوان قطب اصلی طراحی در این صنعت شناخته می‌شوند، سرمایه گذاری ویژه‌ای روی طراحی خودروهای خود کردند. به‌عنوان مثال شرکت‌هایی همچون آئودی،مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و و لکسوس که در تمام این سال‌ها در زمینه طراحی حرفی برای گفتن داشته‌اند.

تکامل طراحی در خودرو فلسفه جذابی دارد و می‌توان گفت پس از سال ۲۰۰۰ میلادی طراحی تمام خودروها در کلاس و سگمنت‌های مختلف دگرگون شده است. از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد اغلب کمپانی‌های خودروسازی استایل و ظاهر محصولاتشان را نسبت به قبل تغییر دادند؛ اتفاقی که به ایجاد زبان طراحی خاص برای هریک از شرکت‌های خودروساز منجر شد و از آن سال به بعد خودروسازان بنام دنیا هریک با یک زبان طراحی منحصر‌به‌فرد محصولات خود را تولید و روانه بازار می‌کنند.

[caption id="attachment_211071" align="aligncenter" width="1600"]سانتافه 2018 سانتافه ۲۰۱۸[/caption]

اما کره‌ای‌ها نیز از قافله عقب نماندند و شرکت هیوندای پس از پیوستن پیتر شرایر، طراح ارشد گروه فولکس‌واگن به هیوندای و کیاموتورز سیاست‌های طراحی خود را نسبت به دهه‌های قبل تغییر داد. نمونه بارز آن تغییر طراحی توسان و سانتافه بود که با پیوستن این طراح به تیم هیوندای از انزوا در بازار خارج شدند و با طراحی جدیدشان جایگاه ویژه‌ای را بین رقبا پیدا کردند.

پس از پیوستن پیتر شرایر به تیم طراحی این کمپانی طرح و سبک‌های جدید در محصولات این خودروساز کره‌ای به‌کار گرفته شدند و بزرگ‌ترین دستاورد تیم طراحی هیوندای و کیاموتورز یعنی سانتافه با طرحی جدید به بازار معرفی شد.

حال اما کمپانی هیوندای قصد دارد‌، نسل جدید این خودرو را با طراحی جدید معرفی کند. طرحی جدید و خاص که چندی قبل تصاویر اولیه آن در فضای مجازی منتشر شد و سانتافه جدید غوغایی در بین دوستداران خودرو به پا کرد.

طراحی خاص این اس‌یو‌وی جدید که از آوانگارد برگرفته شده، بحث‌های بسیاری درباره زبان طراحی جدید هیوندای به راه انداخته است. اما اگر بخواهیم آوانگارد را به شیوه‌ای بهتر توصیف کنیم باید ابتدا به معنی لغوی آن اشاره کنیم. آوانگارد یا پیشرو قرار است به‌عنوان زبان طراحی جدید این خودروساز کره‌ای معرفی شود. اما سوال اینجاست که چه ارتباطی بین پیشرو بودن و سانتافه وجود دارد؟

آوانگارد بالقوه و بالفعل به‌معنای یک طراحی خط‌شکن است و به عبارت دیگر سرفصل جدیدی در طراحی یک کمپانی محسوب می‌شود. در این زمینه می‌توان به مرسدس‌بنز CLS اشاره کرد؛ طرحی خاص و خط‌شکن از مرسدس‌بنز که در کلاس و سبک خود به‌عنوان رقیبی با طراحی آوانگارد شناخته می‌شود.

اگر به تصویر تازه منتشر‌شده از سانتافه نگاهی تیزبینانه‌تر بیندازیم، می‌توان به این نتیجه رسید که کمپانی هیوندای سرفصل یا خط‌مشی جدیدی را در طراحی محصولاتش شروع خواهد کرد.

فلسفه آوانگارد نیز به این معناست که طراح مدلی را ارائه می‌‌دهد که جلوتر از زمان حال قرار دارد. آوانگارد نیز در زبان فرانسوی به معنای طلایه‌دار ارتش است اما اینکه هیوندای از این لغت استفاده می‌کند به این معناست که قصد دارد در محصولات جدیدش از طرحی استفاده کند که چشمگیرتر باشد و نسبت به محصولات و طراحی‌های قبل خود از یک‌سری خطوط بیشتر در بدنه استفاده کند؛ خطوطی که درنهایت ظاهر این شاسی‌بلند پر‌طرفدار را تهاجمی‌تر و جذاب‌تر خواهند کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sasha ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    گفته شده این طراحی مربوط به سال ۲۰۱۹ می باشد نه مدل ۲۰۱۸در سانتافه ۲۰۱۸ یه مقدار شکل عقب خودرو تعییر کرده که جالب نیست
  • سعید ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    ایران خودرو هم زبان طراحیش از سال ۳۰۱۲ دگرگون می خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =