کد خبر: 211098
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

آقای واربرتون از موسسه برنشتاین معتقد است در سال جاری مرسدس می‌تواند با جداشدن از کمپانی تریلی‌سازی دایملر تراکس، منتظر اتفاق‌های خوبی باشد.

به گزارش« اخبار خودرو » ، در سال ۲۰۱۷ سودخالص مرسدس‌بنز با ۲۴درصد افزایش به رقم ۱۰٫۹میلیاردیورو (۱۳٫۶میلیارددلار) رسید و این مساله باعث شد پیش‌بینی‌های این شرکت برای سال ۲۰۱۸ امیدوارانه‌تر از قبل باشد.

در این سال حاشیه سود مرسدس نیز از ۹٫۱درصد در سال ۲۰۱۶ به ۹٫۷درصد افزایش پیدا کرد. به گزارش رویترز ارزش سهام دایملر نیز با رشدی مستمر از ۵۹یورو در ۳۱ژوئیه (۹مرداد) به ۷۴٫۳۳یورو در ۱۷ژانویه (۲۷دی) رسید و در جمعه گذشته با اندکی کاهش به ۷۱٫۸۲ یورو کاهش پیدا کرد.

[caption id="attachment_211100" align="aligncenter" width="632"]وضعیت گروه خودروسازی دایملر در سال 2018 وضعیت گروه خودروسازی دایملر در سال ۲۰۱۸[/caption]

ادامه سودآوری

مکس واربرتون تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی برنشتاین درباره سودآوری دایملر گفته است: «بازار به سودآوری‌های عظیم مرسدس عادت کرده و هر حاشیه سود غیر دو رقمی برای این گروه خودروسازی عجیب و بعید به‌نظر می‌رسد. اما حقیقت این است که سال ۲۰۱۷ برای دایملر سالی پرشگفتی بود و انتظار می‌رود این خودروساز در سال ۲۰۱۸ هم به سودآوری خود ادامه دهد. با این‌حال این درآمد بالا برای ارزش سهام فعلی اهمیت چندانی ندارد.نکته مهم این است که آیا این شرکت می‌خواهد به سمت یک تغییر ساختار پیش برود یا خیر و در این صورت چه تغییراتی را مد نظر قرار خواهد داد.»

مایکل تیندال تحلیلگر موسسه سیتی ریسرچ گفته است آینده برای سهامداران دایملر تاحدی مبهم و تار به‌نظر می‌رسد، زیرا در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۱۷ به دلیل مشکلات نقدینگی و این حقیقت که گویی رشد سودآوری‌های دایلمر به پایان رسیده است، عملکرد این گروه خودروسازی ضعیف بوده است. این درحالی است که هنوز چشم‌اندازی از سرمایه‌گذاری‌های دایملر برای آینده وجود ندارد.

یک جدایی

تیندال نیز مانند بسیاری معتقد است جداکردن واحد دایملر تراکس که به تولید تریلی مشغول است، می‌تواند به افزایش ارزش سهام سهامداران کمک کند. دایملر اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۲ در هر بخش بازار، از خودروهای جمع‌وجور گرفته تا شاسی‌بلند‌های بزرگ، دست‌کم یک گزینه الکتریکی وجود خواهد داشت.

مرسدس قصد دارد تا آن زمان ۵۰‌مدل الکتریکی را در خط تولید خود داشته باشد. لیام پرود ستون‌نویس نشریه رویترز به سایر عوامل منفی‌ اشاره می‌کند که می‌توانند بر رشد سودآوری دایملر تاثیرگذار باشند.

پرود می‌گوید: «گرایش گسترده به فناوری‌های جدید مانند خودروهای الکتریکی و خودران، بخش عمده‌ای از سرمایه‌های خودروسازان را به‌خود اختصاص داده است. دایملر سال گذشته، ۸٫۷میلیاردیورو (۱۰٫۸میلیارددلار) از سرمایه‌اش را صرف تحقیق و توسعه کرده که این میزان ۱۵درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ بوده است. اما تلاش برای همگام‌ماندن با رقبا به این معناست که این گروه خودروسازی آلمانی انتظار دارد سود عملیاتی مشابهی با سال گذشته داشته باشد.»

بیم‌ها و امیدها

موسسه تحقیقات سرمایه‌گذاری اورکر دشواری‌هایی را پیش‌روی دایملر می‌بیند اما این دشواری‌ها چندان نگران‌کننده به‌نظر نمی‌رسند.

آرنت الینگهورست تحلیل‌گر موسسه اورکر در این باره می‌گوید: «دایملر نیز مانند باقی خودروسازان درحال رویارویی با سختی‌هایی دررابطه با مواداولیه است (که ناشی‌از بالارفتن قیمت مواداولیه و تغییر ارزش نقدینگی‌ها هستند) این سختی‌ها تقاضای بالا برای خودروها و فروش خوب تریلی‌های دایملر را تاحدی خنثی می‌کند.»

ازسوی دیگر آقای واربرتون از موسسه برنشتاین معتقد است در سال جاری مرسدس می‌تواند با جداشدن از کمپانی تریلی‌سازی دایملر تراکس، منتظر اتفاق‌های خوبی باشد.

او در این خصوص گفته است: «به‌نظر می‌رسد خیال مرسدس از میزان رشد ب‌ام‌و و آئودی در سال ۲۰۱۸ راحت شده است. مدیریت این خودروسازی نیز همچنان اصرار دارد که بقای خودروهای دیزل مساله چندان مهمی نیست و معتقد است ترس‌های مربوط‌به رکود بازار دیزل‌ها بیشتر در آلمان و بریتانیا وجود دارد. شکی نیست که اطمینان دایملر به دیزل‌ها بخشی از راهبرد روابط عمومی این شرکت است. مشخص است دیزل‌ها رفتنی هستند اما این خودروها هنوز لطمه‌ای به حیثیت یا اوضاع مالی دایملر نزده‌اند.»

واربرتون درباره احتمال جدایی فعالیت‌های کمپانی تریلی‌سازی دایملر از مرسدس می‌گوید: «من کاملا مطمئن هستم که دایملر به‌طور جدی به جدایی و کوچک‌شدن فکر می‌کند و تمیزترین راه برای این کار قراردادن کار تریلی‌سازی در یک فهرست دیگر است.»

اگر دایملر وارد مسیر جدایی شود، اصلا بعید نیست که سرمایه‌گذاران فولکس واگن هم این گروه را به کوچک‌تر شدن تشویق کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =