کد خبر: 211333
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۶

شاید اصلی‌ترین نکته این گونه همایش‌ها این است که چرا همچنان بار اصلی برگزاری آن باید بر دوش نهادهای دولتی این صنعت باشد؟

به گزارش اخبار خودرو ، علی طجوزی در سرمقاله امروز (چهارشنبه - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « پنجمین همایش بین‌ المللی صنعت خودرو » پرداخت.

دبیر گروه خبر روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت :

همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در حالی به ایستگاه پنجم خود رسیده است که به‌رغم تمام تلاش‌ها و حرکت‌ها، همچنان با سطح اول این صنعت در عرصه جهانی فاصله داریم، فاصله‌ای که به شکل‌های مختلف از سوی بسیاری از متولیان، دست‌اندرکاران وکارشناسان این صنعت مورد اشاره قرار گرفته است و هر کدام نیز بنا بر جایگاه و موقعیت خود نسخه‌های متفاوتی برای این مهم، پیچیده و تجویز کرده‌اند.

[caption id="attachment_211334" align="aligncenter" width="1000"]پنجمین همایش بین‌ المللی صنعت خودرو پنجمین همایش بین‌ المللی صنعت خودرو[/caption]

تا به این جای کار از نظر کمی در حال رشد هستیم و از نظر کیفی به آن جایگاهی که باید بنابر سن و سال این صنعت سال‌ها پیش می‌رسیدیم، دست نیافته‌ایم. با این حال به‌نظر می‌رسد گام‌های اول درست برداشته شده‌اند.

به بیان دیگر طی سال‌های اخیر متولیان این صنعت به صراحت اعلام و عنوان کرده‌اند صنعت خودروی کشور بنابر دلایلی تاکنون نتوانسته است در سطح اول حرفی برای گفتن داشته باشد.

آن‌ها درباره چرایی این مساله تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که برای عبور از وضعیت فعلی چاره‌ای جز مشارکت با تولیدکنندگان برتر این صنعت و انتقال تکنولوژی تولید به داخل و بومی‌سازی آن‌ها نداریم.

این مساله همانطور که اشاره شد یک گام بلند رو به جلو است. این که واقعیت‌ها را بپذیریم و برای رفع کاستی‌ها نیازها را اعلام کنیم، طبیعتا می‌تواند در هموار کردن مسیر پیشرفت کمک شایانی کند.

اما نکته این است که برای درمان این بیمار نسخه‌های بسیاری پیچیده شده است. به‌نظر می‌رسد تجویز انواع داروها اگر باعث تحلیل‌رفتن بنیه این صنعت نشود، حداقل روند درمان را طولانی‌تر می‌کند.

اینکه طی همایش‌های سال‌های گذشته و همچنین همایش اخیر، شاهد حضور مهمان توانمند و متعدد خارجی باشیم، نکته بسیار خوب و مثبتی تلقی می‌شود اما اینکه الگوبرداری از چگونگی تبدیل‌شدن آنان به یک برند مطرح و بین‌المللی را همچنان در دستور کار قرار نداده‌ایم، خود نکته بسیار قابل‌تاملی است که به‌نظر می‌رسد در این گونه همایش‌ها باید ازسوی متولیان این صنعت پاسخی صریح و روشن بدان داده شود.

شاید اصلی‌ترین نکته این گونه همایش‌ها این است که چرا همچنان بار اصلی برگزاری آن باید بر دوش نهادهای دولتی این صنعت باشد؟ این در حالی است که در بسیاری از برندهای برتر خودروساز جهان هیچ اثری از حضور دولتی‌ها مشاهده نمی‌شود.

هرچند دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر اهمیت خصوصی‌سازی تاکید شده است اما کماکان حرکتی در راستای رسیدن به آن مشاهده نمی‌شود.

به بیان دیگر در بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه شاهد این هستیم که دولت دست از بازی کردن کشیده است و به مثابه یک داور نظاره‌گر تلاش فعالان اقتصادی -صنعتی است و از سوی دیگر مراقب رعایت قوانینی است که از پیش تسهیل شده‌اند.

در همین حال دولت یک نقش دیگر نیز ایفا می‌کند و آن تسهیل‌کردن فعالیت بین‌المللی بازیگران اقتصادی است تا بتوانند با کم‌ترین هزینه و بیشترین امکان وارد بازارهای سایر کشورها شوند؛ امری که در بازار خودروی کشور شاهد آن هستیم.

بنابراین امیدواریم خروجی این نهادها باعث شود عمق خصوصی‌سازی در ایران هرچه زودتر افزایش یابد و خود فعالان این صنعت مجری برگزاری این گونه همایش‌ها شوند.

دولت نیز مانند پدری که فرزندانش به عرصه رسیده‌اند، از این موهبت بهره‌ها خواهد برد و می‌تواند سبک‌بال‌تر به سایر امور محوله بپردازد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    مدیر محترم سایت ، لطفا" در خصوص مشتریان داتیس خودرو بنویسید ، بالاخره ما که اقدام به پیش خرید خودروی ولوو اقدام کرده ایم ، تکلیف ما چه می شود ؟؟؟!! هیچ کسی جواب قاطعی نمی دهد و و زارت صنایع و نهادهای نظارتی هم پاسخگو نیستند ؟؟!!! آخه چرا وقتی مجوز پیش فروش نداشتند این کا را کردند ؟؟!! تکلیف ما چیست ؟؟!! چه کسی خسارت ما رو پرداخت خواهد کرد ؟؟!!! واقعا" چه مملکتی داریم ؟؟!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =