کد خبر: 211350
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶

افزایش قیمت دلار، ‏نبود ثبات در بازار ارز و بالا رفتن قیمت مواد اولیه از یک سو و تمایل تولیدکنندگان مواد پتروشیمی به صادرات محصولات خود به جای تامین نیاز تایرسازان، از سوی دیگر ‏ کارخانه‏ های تولید تایر را در وضعیت قرمز قرار می‌دهد.

به گزارش « اخبار خودرو » ،مصطفی تنها، عضو کمیته اجرایی و سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با مشکلات پیش‌روی تولیدکنندگان تایر به «دنیای‌خودرو» گفت: متاسفانه نوسانات شدید قیمت ارز در چندماه گذشته باعث برهم خوردن ثبات بازار شده است که درنهایت ضربه سنگینی را به بدنه صنعت تایر وارد می‌کند.

تنها در ادامه درباره قیمت تایرهای تولید داخل گفت: «متاسفانه با وجود شرایط‏ بد اقتصادی که مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان تایر ایجاد کرده است‏ اما قیمت تولیدات داخلی بدون افزایش قیمت در بازار عرضه می‌شوند که البته دلیل اصلی آن هم نیاز به تایید سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌هاست.

[caption id="attachment_210008" align="aligncenter" width="800"]کویر‌ تایر تایر[/caption]

وی با تاکید بر اینکه قیمت‏های فعلی همان قیمت‏های مصوب سال ۹۳ است و تنها بعضی تخفیف‌های درنظر‌گرفته شده حذف شده‌اند، گفت: با وجود چنین شرایطی ادامه حیات برای تولیدکنندگان تایر سخت شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با فشارهایی که در این ایام بر تولیدکنندگان وارد می‏شود، افزود: «درحال‌حاضر تامین کنندگان مواد اولیه فشار زیادی را به تولیدکنندگان تایر تحمیل می‌کنند و حتی برخی تولیدکنندگان مواد پتروشیمی با توجه به قیمت ارز ترجیح می‌دهند محصول خود را به جای فروش به تولیدکنندگان داخلی تایر راهی بازارهای صادراتی کنند. این درحالی است که در بسیاری موارد تولیدکنندگان تایر برای تهیه مواد اولیه خود دردسرهای زیادی را تحمل می‌کنند و بالا بردن قیمت مواد اولیه توسط تامین‌کنندگان آن مشکلات بسیاری را برای فعالان این صنعت به‌وجود آورده است. »

در همین حال دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر نیز به «دنیای خودرو» گفت: تولیدکنندگان تایر روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند،‏ چراکه قیمت فروش تایرهای داخلی به مراتب از هزینه تمام‌شده تولید آن کمتر است.

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور و معاون اول وی که هرگونه افزایش قیمت تا پایان اردیبهشت سال آینده را ممنوع کردند، گفت: با این اوصاف، ‏افزایش نرخ ارز زیان بزرگی به صنعت تایر کشور وارد کرده و ادامه حیات کارخانه‌های تولید تایر را با مشکل روبه‌رو کرده است.

گنجی در ادامه با اشاره به کاهش حاشیه سود تولیدات داخلی گفت: برخی شرکت‏ها حتی تا مرز زیان‌دهی پیش رفته‌اند. این درحالی است که بهترین کارخانه ‏های ما حدود ۱۵درصد سوددهی داشتند که اگر روند صعودی قیمت دلار ادامه پیدا کند این میزان سود به ۲ یا ۳درصد کاهش پیدا می‏کند و با ادامه یافتن این روند به‌طور حتم باید شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌های تولید تایر در سال آینده باشیم.

وی نبود سرمایه در گردش کافی در صنعت تایر را بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان دانست و گفت: صنعت تایر کشور در‌حال‌حاضر بیش‌از ۴۰۰میلیاردتومان از دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا طلبکار است که این مبلغ باعث کاهش سرمایه در گردش و کاهش توان تولیدکنندگان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =