کد خبر: 211364
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

اما حکم دیوان عدالت در‌خصوص کاهش تعرفه‌ها از یک‌طرف و خودداری وزارت صمت از اجرای این حکم، همچنین لازم‌الاجرا نبودن آن تا ۶ماه آینده باعث شده است بازار خودرو به‌خصوص بخش وارداتی‌ها در تشنج و رکود فرو برود.

به گزارش « اخبار خودرو » ، در‌حالی‌که بازار خودروی کشور در سال جدید به‌دلیل بسته بودن ثبت‌ سفارش‌ها و حواشی آن اوضاع بسیار متلاطم و سختی را تجربه کرد، به نظر می‌رسید با باز شدن ثبت‌سفارش‌ها در دی‌ماه سال‌جاری، به‌رغم افزایش شدید تعرفه‌ها و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بیش از ۴۰هزاردلار، شاهد به ثبات رسیدن نسبی قیمت خودروها در بازار باشیم.

اما حکم دیوان عدالت در‌خصوص کاهش تعرفه‌ها از یک‌طرف و خودداری وزارت صمت از اجرای این حکم، همچنین لازم‌الاجرا نبودن آن تا ۶ماه آینده باعث شده است بازار خودرو به‌خصوص بخش وارداتی‌ها در تشنج و رکود فرو برود.

[caption id="attachment_209965" align="aligncenter" width="620"]واردات خودرو از امارات واردات خودرو[/caption]

این شرایط در نهایت به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام شده و باعث می‌شود خریداران و مشتریان نهایی بیشترین آسیب را ببینند. در واقع خریدارانی که احتیاج به خرید یا تعویض خودروی خود دارند، نمی‌توانند با وضعیت پیش‌آمده تصمیم درستی اتخاذ کنند.

هرچند اکثر شرکت‌های وارد‌کننده و نمایندگی‌ها این روزها در صفحه اول وب‌سایت خود به این موضوع اشاره می‌کنند که در صورت کاهش تعرفه واردات و برگشت دادن وجه مازاد تعرفه‌ها توسط دولت به حساب واردکنندگان، این وجه را عینا به مشتریان عودت خواهند داد، اما این موضوع مساله‌ای زمان‌بر است و نمی‌تواند اطمینان کامل مشتریان را بابت این موضوع جلب کند.

از سوی دیگر به‌نظر نمی‌رسد دولت و وزارت صمت از آیین‌نامه خود درخصوص افزایش تعرفه واردات عقب‌نشینی کنند اما ممکن است این فشار‌ها منجر به کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی شود یا اینکه خودروهای موجود در گمرک که در طول ۶ ماه بسته بودن ثبت‌سفارش‌ها وارد کشور شده‌اند، با تعرفه قبلی ترخیص شوند.

البته از میان این دو گزینه به‌نظر می‌رسد اجرایی شدن کاهش تعرفه هیبریدی‌ها محتمل‌تر باشد. در نهایت خریدارانی که در این میان سرگردان شده‌اند و از خرید امتناع می‌کنند نیز متضرر می‌شوند زیرا با افزایش قیمت ارز در یک‌ماه اخیر در صورت کاهش تعرفه نیز نمی‌توان به کاهش چشمگیر قیمت‌ها امیدوار بود.

با این حال با ادامه افزایش قیمت ارز پیش‌بینی می‌شود به احتمال زیاد شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها در بهار ١٣٩٧ باشیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسمی ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    خداازشون نگذره,بااین بلاتکلیفی,,,
  • روک ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    تابلو که این یکجورایی سفارشی درج شده رو سایت. ماشینها رو دستشون داره باد میکنه نه؟؟
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    باید تعرفه خودروهای وارداتی حذف شوند و رقابت در تولیدات داخلی و خارجی شکل بگیرد
  • رضا. ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    سلام از کی تا حالا شما به فکر ضرر مردم بودین..... شما رفیق دزد شریک غافله هستین.... با هرترفندی میخواهین مردم خرید کنند بالاتر از سیاهی رنگی هست حداقل چیزی بنویسد که مردم باور کنند......بهار اینده خودرو گران میشود شما از کجا خبر دارین.... وزارت صنعت مجبوره به حکم دیوان تمکین کنه بزا زورشونو بزنه.....هموطنان خری..................................د نکنید ارزان میشه.....خرید نکنید مجبورن ارزان کنند چیه میبرن تو کشورهای حاشیه خلیج فارس بفروشن
  • dr ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    دستور دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال موقت تعرفه جدید لازم الاجرا هست
  • محمد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    شماها دیگه به افزایش بیشتر دامن نزنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
  • کیوان ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    شرکتهای وارد کننده ماشین رو با ۶ ماه تاخییر با جنگ و دعوا تحویل میدن بعد میخوان ماوالتفاوت پس بدن کلا همه ملت فدایی خودرو ساز داخلی هستن که البته تازگی خودرو ساز هم دیگه نمیشه بهشون گفت کلا وارد کننده شدن تعرفه ها ۱۰۰ درصد به حالت قبل برمیگرده و اونور سال اتش دلار هم میخوابه و قیمت ها کاهش پیدا میکنه
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    من با دزدی و رانت و قساد بیشتر موافقم .هر چقدر که فساد بیشتر باشد .اقایان پولدارتر میشوند .این یعنی به صلاح مملکت
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    مگه حکم دیوان عدالت اداری یک حکم قانونی نیست پس وزارت صنعت چرا از یک دستور قانونی پیروی نمیکند ؟؟ دولت باید به عنوان الگو خودش اولین نفر در اجرای قانون باشد حکم دیوان مگر لازم الاجرا نیست و قانونی نیست ؟؟
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    مشخصه که این اقا از کجا خط می گیره
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    دلار از این گرانتر نمی شه.خودرو هم به اندازه کافی گران شده.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =