تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی انبوه‌بر در کنار تقویت زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل همگانی پررنگ‌ترین سیاست حاکم بر سازمان‌های حمل‌و‌نقل شهری است تا بتوانند ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی انبوه‌بر در کنار تقویت زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل همگانی پررنگ‌ترین سیاست حاکم بر سازمان‌های حمل‌و‌نقل شهری است تا بتوانند ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهند.  سازمان تاکسیرانی با سهم ۲۲درصدی در انجام سفرهای درون‌شهری از این امر مستثنی نیست و سیاست‌هایی برای ارتقای کیفیت تاکسی‌ها و تشویق شهروندان به استفاده از مترو و اتوبوس پیش‌رو دارد. به همین دلیل این سازمان اعلام کرده ظرفیت تکمیل است و تنها نوسازی را پیش می‌گیرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است با افزایش نرخ تاکسی‌ها، مردم به سمت وسایل دیگر بروند.

[caption id="attachment_211453" align="aligncenter" width="630"]حمل و نقل عمومی حمل و نقل عمومی[/caption]

تاکسی‌های نو با پلاک‌های قدیمی

حدود ۸۰هزار تاکسی در شهر تهران وجود دارند و قرار است این تعداد ثابت بمانند. مهدی ابراهیمی، معاون فنی‌و‌بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌و‌گو با «دنیای‌خودرو» درباره برنامه‌های این سازمان گفت: «افزایش تعداد تاکسی در برنامه ما نیست. در‌صورتی‌که کسی تمایل ورود به تاکسیرانی را داشته باشد باید یکی از تاکسی‌های موجود در سطح شهر را خریداری کرده و پس از تعویض پلاک و دریافت پروانه اشتغال، فعالیت کند. درواقع برنامه اصلی ما نوسازی تاکسی‌های موجود است، به این ترتیب که تاکسی‌های فرسوده، اسقاط و پلاک آنها برای ورود تاکسی‌های هیبرید و نو استفاده ‌شود.»

کاهش سهم سفر تاکسی‌ها

تاکسی‌ها به چهار شکل خطی، تلفنی و آنلاین، گردشگری و حضور در مراکز پررفت‌وآمد مانند فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خرید که مبداء مشخص و مقصد نامعین دارند، خدمات‌دهی می‌کنند.

سازمان تاکسیرانی معتقد است اگر ۸۰هزار تاکسی موجود به درستی ساماندهی شوند، برای خدمت‌رسانی به شهروندان کفایت می‌کنند.

ابراهیمی توضیح داد: «گاهی ما تاکسی را به‌عنوان مینی‌بوس کوچک می‌بینیم، در‌صورتی‌که این‌گونه نیست. طبق تعریف استاندارد جهانی تاکسی باید یک سرویس را به‌طور دربستی به مقصد برساند و بعد از آن سرویس دیگر را قبول کند. بر‌همین اساس در شهرها تاکسی‌ها در جابه‌جایی مسافران باید حدود ۶ تا ۷درصد سهم داشته باشند. اما از آنجایی‌که نگاه به تاکسی به‌عنوان یک وسیله حمل‌و‌نقل عمومی و شبه‌همگانی است، تاکسی‌ها سهم ۲۲درصدی سفرهای درون شهری را برعهده دارند. در‌حالی‌که مدل‌های دیگر حمل‌و‌نقلی هم وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند و سهم بیشتری از سفرهای درون‌شهری را انجام دهند.»

تعداد دقیق تاکسی‌های تهران کمتر از ۸۰هزار دستگاه است. تعدادی از تاکسی‌ها به‌دلیل فرسوده و اسقاط بودن در نوبت نوسازی هستند. تعدادی از تاکسی‌ها نیز به علت فوت تاکسیران و دلایلی از این قبیل در چرخه حمل‌و‌نقل نیستند.

ابراهیمی در ادامه عنوان کرد: «فرمولی برای تعیین ۸۰هزار تاکسی در تهران وجود ندارد. در یک دوره زمانی تعداد تاکسی‌های تهران بررسی شدند که حدود ۸۰ هزار تاکسی بودند اما تصمیم گرفته شد تعداد آن‌ها ثابت بماند و بیشتر نشود. چون در برنامه‌ها، سیاست افزایش سهم سفر در مدل‌های حمل‌و‌نقل عمومی مثل اتوبوس و بی‌آر‌تی و در مقابل کاهش سهم سفر تاکسی‌ها مدنظر بود و از آنجایی‌که بخشی از این سهم به عهده تاکسی‌هاست، باید از سهم تاکسی در سفرهای درون‌شهری کاسته شود. به‌همین دلیل باید از افزایش تعداد تاکسی‌ها جلوگیری شده، ماموریت تاکسی‌ها اصلاح و همچنین باید فاصله بین قیمت کرایه‌ها زیاد شود تا مردم تشویق به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی انبوه‌بر شوند. طرح ترافیک نیز برنامه‌ای در همین راستاست و سال آینده طرح ترافیک به‌گونه‌ای پیش می‌رود که مردم استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را ترجیح دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =