کد خبر: 211464
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹

هفته گذشته نرخ عوارض طرح‌ترافیک جدید اعلام شد. طبق مصوبه جدید شهروندان بر‌اساس نوع معاینه‌فنی و زمان ورود و خروج عوارض پرداخت می‌کنند.

طرح جدید پس از کش‌و قوس های فراوان به بهانه تبعیض آمیز بودن طرح قبلی و عدم جوابدهی آن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا مطرح شد. با‌این‌حال به‌نظر می‌رسد طرح جدید راهکار مناسبی برای کاهش ترافیک و آلودگی محدوده طرح نیست چراکه تخفیف در نرخ عوارض ورود و خروج در ساعات میانی روز شهروندان را ترغیب به استفاده از خودروی شخصی می‌کند، ضمن آنکه آزادسازی تردد تمام خودروها با پلاک زوج‌و‌فرد بار ترافیک را افزایش چندبرابری خواهد کرد. نکته دیگر بی‌توجهی به مقصران اصلی آلودگی هوا یعنی موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی است.

[caption id="attachment_210519" align="aligncenter" width="700"]طرح ترافیک طرح ترافیک[/caption]

نرخ جدید طرح جدید

خودروهایی که معاینه‌فنی برتر دارند، هزینه کمتری برای ورود به محدوده طرح می‌پردازند. در این صورت افرادی که به‌صورت مداوم با خودرویشان در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، به صرفه است معاینه‌فنی برتر اخذ کنند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران بر نقش معاینه‌فنی برتر در کاهش نرخ عوارض تردد در تهران تاکید کرد و تفاوت قیمت عوارض خودروهایی را که معاینه‌فنی برتر دارند با خودروهایی که معاینه‌فنی معمولی دارند، ۲۰درصد یعنی حدود یک‌میلیون‌تومان دانست.

به‌گفته وی و براساس مصوبه شورای عالی ترافیک، طرح ترافیک جدید از ساعت ۶:۳۰ آغاز و تا ساعت ۱۹ ادامه دارد، همچنین زمان تردد به سه قسمت یعنی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰، ۱۰تا ۱۶، ۱۶ تا ۱۹ تقسیم شده و براساس اوج ترافیک عوارض متفاوت است.

قیمت بر‌حسب ساعت تردد (تومان) با معاینه‌فنی برتر با معاینه‌فنی عادی
در ساعات کم‌ترافیک بین روز ۱۳٫۴۴۰ ۱۶٫۸۰۰
فقط در ترافیک صبح ۱۹٫۲۰۰ ۲۴٫۰۰۰
فقط در ترافیک عصر ۱۹٫۲۰۰ ۲۴٫۰۰۰
ورود در ترافیک صبح و خروج در ترافیک عصر ۲۸٫۸۰۰ ۳۶٫۰۰۰

ترافیک بیشتر با طرح جدید

به گزارش « اخبار خودرو » ، با اجرایی شدن طرح ترافیک جدید تردد روزانه چهار‌میلیون خودروی پلاک تهران تنها به شرط داشتن معاینه‌فنی و پرداخت عوارض بلامانع است. در نتیجه حجم ترافیکی، بیش‌از پیش افزایش خواهد داشت و میزان تردد در ۱۰بزرگراه منتهی به محدوده زوج و فرد قطعا افزوده شده و به این ترتیب سال آینده مشکل ترافیک پایتخت عذاب‌آورتر از گذشته خواهد بود.

همچنین پایین بودن نرخ عوارض تردد در ساعات میانی موجب افزایش تردد خودروهای شخصی و ترافیک در این ساعات خواهد بود. معاون شهردار نیز در این‌باره گفته بود: «اکنون روزانه ۱۵هزار خودرو به‌طور میانگین از طرح ترافیک روزانه استفاده می‌کنند که با اجرای طرح جدید، تعداد آنها به ۲۵ هزارخودرو افزایش می‌یابد.»

ظرفیت محدود ابزارهای نظارتی

نکته دیگری که باید هم زمان با افزایش تردد خودروها در محدوده طرح مورد توجه قرار داد، کنترل خودروهاست. داشتن معاینه‌فنی شرط ورود خودروها به محدوده است و توسط دوربین‌ها بررسی می‌شود، درحالی‌که ظرفیت دوربین‌ها در بررسی و اعلام اطلاعات خودروها محدود است، در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت تمام خودروهایی که به محدوده وارد می‌شوند، بررسی شوند، برای خودروهایی که معاینه‌فنی ندارند، جریمه صادر شود.

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» با تاکید بر اینکه دوربین‌های محدوده طرح‌ترافیک و طرح زوج‌و‌فرد همزمان قابلیت بررسی معاینه‌فنی معمولی و برتر را دارند، درباره رفع نقایص موجود گفت: « خارج از سامانه سیمفا جلسات مشترکی با فاوا ناجا و شهرداری تهران برگزار می کنیم و در این جلسات مشکلات بررسی می‌شوند. بستر نظارتی اعم‌از دوربین‌های ورودی و خروجی کاملا فراهم است و طی هفته‌های آینده همزمان با اجرای طرح، سامانه ارتباطی میان فاوا شهرداری تهران و فاوا ناجا برقرار خواهد شد تا اطلاعات خودروها به‌راحتی قابل‌استخراج شوند.»

تردد خودروها بدون تبعیض

طرح جدید تبعیضی میان انواع خودروها قائل نیست. موتورسیکلت‌ها، خودروهای کاربراتوری و دیزلی که به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌داران آلودگی هوا شناخته می‌شوند، به اندازه خودروها و موتورسیکلت های انژکتوری حق تردد در محدوده را دارند. درحالی‌که مشخص است کنترل و ساماندهی موتورسیکلت‌ها خارج از توان و توجه مسئولان است.

طرح بی‌سرانجام برقی کردن موتورسیکلت‌های منطقه۱۲ پس از چندسال تلاش و عدم وضع محدودیت برای تردد موتورسیکلت‌ها در محدوده طرح، ازجمله شواهد این ادعا هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    بر خلاف ادعای طراحان ، هدف اصلی این طرح صرفا افزایش درامد است و همانطور که نویسنده محترم مقاله به درستی اشاره فرموده اند به عوامل اصلی آلودگی هوای تهران با دیده اغماض نگاه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

آخرین اخبار