کد خبر: 211513
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹

طرح دو فوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شود

به گزارش « اخبار خودرو » ،بعد از برگزاری سه جلسه بین معاونین وزیر صنایع و نمایندگان مجلس پیرامون کاهش تعرفه‌ های واردات خودرو که نتایج خاصی در بر نداشت، خودروها از دی ماه همچنان با تعرفه‌های جدید وارد می‌شوند.

در همین راستا، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از انتشار گزارش بررسی عملکرد صنعت خودرو در دوحوزه وضعیت واردات و تعرفه و همچنین نحوه حمایت از خودروسازی داخلی ازسوی وزارت صنعت خبر داد و گفت: «مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان بازوی پژوهشی خانه ملت این گزارش را تهیه کرده و بعد از آماده شدن، آن را در صحن علنی مجلس برای اطلاع نمایندگان و همچنین مردم قرائت خواهد کرد.»

[caption id="attachment_211514" align="aligncenter" width="449"]بررسی طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس بررسی طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس[/caption]

به گفته پارسایی بعد از قرائت این گزارش طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس برای کاهش تعرفه‌های واردات خودرو در صحن علنی بهارستان مطرح خواهد شد. پارسایی درمورد جزئیات این طرح گفت: «این طرح دو فوریتی شامل مواردی چون کاهش تعرفه خودروها به ۵۵درصد، کاهش سالانه ۵ تا ۱۰درصدی تعرفه خودروهای وارداتی، حذف عوارض واردات خودروهای هیبرید و همچنین حذف عوارض خودروهای غیرهیبرید اما با سوخت یورو ۵ و ۶ می‌شود.»

این نماینده مجلس دهم گفت: «در سال جاری تعرفه واردات خودرو بین ۱۵ تا ۶۱درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش یافته است. به‌طوری که تغییر نرخ تعرفه‌ها و عدم ثبات در این بخش، موجب شد کمیسیون اصل ۹۰ طرح دو فوریتی ضوابط حقوق ورودی خودروها و ساماندهی بازار خودروهای وارداتی را ارائه کند که با استقبال بالای نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مواجه شد.»

وی افزود: «اجرای این طرح دوفوریتی موجب افزایش کیفیت خودروهای داخلی، افزایش خدمات پس‌از فروش و کاهش قیمت خودرو شده است. ضمن اینکه کلیه منافع آن برای عموم مردم خواهد بود.»

سخنگوی اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در پاسخ به این سوال که باتوجه‌به استقبال نمایندگان مجلس از طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو، این طرح چه زمانی موردبررسی قرار خواهد گرفت، گفت: «این طرح بلافاصله بعد‌از اتمام بررسی نهایی لایحه بودجه در دستور کار مجلس موردبررسی قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «در همین رابطه طی دو جلسه با حضور نمایندگان دولت،گمرک، وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو موضوع تعرفه واردات خودرو موردبررسی و رصد کمیسیون اصل۹۰، دولت، بخش خصوصی و مرکز پژوهش‌های مجلس قرار گرفت.»

پارسایی همچنین درمورد رای دیوان عدالت اداری مبنی‌بر کاهش تعرفه واردات خودرو گفت: «رای دیوان لازم‌الاجراست و طبق قانون، تخلف از اجرای قانون جرم محسوب می‌شود.»

وی همچنین درخصوص افزایش تعرفه خودروهای هیبرید گفت: «ظاهرا تعرفه خودروهای هیبرید با ۲۰درصد کاهش روبه‌رو شده است؛ با وجود این کلیه اعضای کمیسیون اصل ۹۰ و دیگر کمیسیون‌ها پیگیری‌های لازم را جهت کاهش تعرفه خودروهای وارداتی انجام خواهند داد.»

پارسایی تاکید کرد: «افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید عملی غیرکارشناسی بوده است. ضمن اینکه در این میان افرادی با ارائه اطلاعات نادرست به ریاست جمهوری و دیگر مسئولین از ورود خودروهای هیبرید به کشور ممانعت به عمل آورده‌اند که نتیجه آن وضعیت فعلی کشور است.»

براساس این گزارش، میثم رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به جمع‌آوری امضای ۲۱۷ نماینده مجلس جهت اعمال تعرفه‌های قبلی واردات خودرو گفت: «این درخواست به هیات‌رئیسه مجلس ارائه شده و در اولین فرصت بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه در هیات‌رئیسه مجلس پیگیری خواهد شد.»

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرد:‌ «در درخواست نمایندگان کاهش سالانه ۵ تا ۱۰درصدی تعرفه واردات خودرو نیز پیش‌بینی شده است که این مساله باعث افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز خواهد شد.»

رضایی با بیان اینکه این رای دیوان عدالت اداری درواقع رای اولیه محسوب می‌شود، گفت: «مقرر شد تا زمان صدور رای قطعی ازسوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، واردات خودرو با تعرفه‌های قبلی صورت گیرد.»

وی با اشاره به اینکه رای دیوان عدالت اداری با شکایت چند نفر صادر و به دولت ابلاغ شده است، افزود: «رای نهایی دیوان احتمالا ۳ تا ۶ماه دیگر صادر می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه دولت موظف است طبق حکم دیوان عدالت اداری، ترخیص خودروهای وارداتی را با تعرفه‌های قبلی انجام دهد، ادامه داد: «پس‌از مصوبه دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو، هیچ خودرویی با تعرفه‌های جدید از گمرک ترخیص نشده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منوچهر اتصاری ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    آفرین به کمسیون اصل ۹۰ اگر واقعا این طرح کاهش تعرفه ها و تداوم کاهش تعرفه سالانه اعمال بشود هم به نفع مردم و هم بعد ۲ یا سه سال ایران خودرو و سایپا از یه سری مدیر مسئولین نالایق و رانت خوار تصفیه میشه تبدیل میشه به خودروساز رقابتی،حالا ببینیم ادامه و تحقق پیدا میکنه یا ایران خودرو و سایپا فعلی یه سنگ جدید میندازن
  • قاسمی ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    نخورده شکر ب جا نمیاریم,,امید که محقق بشه
  • پيمان ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    اگر کمیسیون اصل نود این موضوع رو جدی پیگیری کند و به نتیجه برساند بدعت خوبی برای دیگر کالاها و ... میشود هر چند که جیبهاشون رو پر کردن با این قانونهای یه شبه اما جای امیدواریست که با پایین اومدن تعرفه ها دست یه مشت مدیر های نالایق و ... قطع میشه بازم دمه اصل ۹۰ گرم ایشالا که زود نتیجه بگیرن و جدی ژیگیری کنن
  • فرشید مصدق ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    انشاالله که نماینده های مجلس شرف داشته باشند و این طرح دو فوریتی رو تصویب کنند و تحت فشار مافیای خودرو ساز از این طرح دست نکشند . این طرح مطمئنا در دراز مدت به نفع خود خودروسازهای داخلی خواهد بود .
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    تکلیف خرید افراد باتوجه به اینکه شرکت‌ها عنوان کردند ما به تفاوت برگشت تعرفه عودت داده می شود چیست؟ شرکتها عنوانذمی کنند خودروهای فعلی با تعرفه جدید فروخته می شود واقعا همینطور است ؟ در صورت عدم پرداخت خریدار می تواند به انجمن خودرو یا دادگاه شکایت کند؟؟
  • رضا. ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    افرین به نمایندگان مجلس امیدوارم طرح دو فوریتی به سرانجام برسه مردم امیدوارن خانه ملت جلوی کار نادرست وزارت صنعت را با تصمیم درست بنفع عموم جامعه بگیرد....وزارت صنعت به رای دیوان احترام بگذارد
  • علی ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    داداش من دلتان خوش است این نمایندگان هم سهم حودشان را میخوان هستیم و میبینیم که از اینها هم بخاری باند نپی شود
  • احمد ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    زنده باد کمسیون اصل نود. بهترین راه حل برا پایان دادن به ستم خودروسازان و مافیای ان علیه ملت. همین طرح است انشاالله تصویب خواهد شد.
  • س.ن.ش ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    با سلام به همه دلسوختگان پیشرفت کشور در زمینه خودرو خدمت عزیزا ن خود إعلام مى دارم تا زمانیکه خودرو صرفأ یک وسیله تجارى تلقى شود و مانند سایر کشورهاى پیشرفته در صنعت خودرو فرسایشى و نهایتأ خروج آن ازبازار صنعت خودرو پس از سقف فرسایش آن نشود،هیچگونه رقابت در این صنعت إز نظر تولیدات داخلى و خارجى بوجود نخواهد آمد. نتیجتأ کیفیت خودروهاى داخلى در عرصه بین المللى پیشرفت چشمگیرى نخواهد داشت و همچنان صنعت خودرو جولانگاه دلالها خواهد شد. بنا بر این ورود واردات خودرو با تعرفه هاى پایین باعث رقابت با تولیدات خارجى و ارتقاء کیفیت خودروهاى داخلى خواهد شد.در انتها نکته مهم در این متن ،فرسایشى تلقى کردن این صنعت میباشد نه صرفأ تجارى بود ن آن.
  • حسن ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    فک کنم این قانون رو مجلس هم چندسال پیش(۱۰ سال) گذاشته بودن که باید نتیجش این میشد که تعرفه گمرکی کمتر از ۲۰درصد میشد. اینا زرنگن الان وضع میشه قانون تا تعرفه کم بشه دوباره تعرفه رو میبرن بالا و دوباره همین قانون وضع میشه. چرخه ادامه خواهد داشت...
  • ali ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    با سلام از کمسیون اصل ۹۰ علی الخصوص جناب پارسایی عزیز سپاس گزاریم تا کی باید ملت با خون خود پاسخ عملکرد ضعیف تولید داخل در بُعد خودرو را دهد. از کمسیون اصل ۹۰ خواهشمندیم در این خصوص تسریع نمایند تا برخی نماینده نماها با لابی و رانت از این تصمیم منصرف نشوند و هزینه های تبلیغاتی خود را با استفاده از نمایندگان پارلمانی صنعت خودرو در نیارند. مهندس پارسایی گرانقدر باور کنید هر چقدر زمان سپری شود ریزش شدیدی در رای اوردن این طرح پیش خواهد امد. به خدا مردم دیگه کم اوردند و از این مساله بسیار سهمگین همه خانواده ها متضرر شده اند امیدواریم این اتفاق در مجلس رخ دهد تا اندکی از بی اعتمادی مردم نسبت به نماینده گانشان کاسته شود، و مردم مجبور نشوند بی کفایتی مسیولین را با خونشان هزینه دهند
  • امیر ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    سوال اینجاست اگر هیچ خودرویی با تعرفه جدید وارد نشده پس چرا سازمان حمایت از مصرف کننده یا بازرسی وارد عمل نمیشوند شرکتهای وارد کننده خودرو با افزایش قیمت ۵۰ تا۱۰۰ درصدی خودرو رو واگذار میکنند واضافه پول رو به هر طریقی از مشتریان میگیرند و شاهد قیمتهای جدید هستیم برای پیش فروش ( قسم حضرت عباس رو قبول کنیم یا دم خروس رو )
  • ع ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    واقعا آفرین میگیم بهشون اگه این کار رو انجام بدن. به شدت همه پیگیر مشخص شدن تلگیف هستن. امیدوارم با این کارشون یکم دل مردم رو به دست بیارن
  • mohammad ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    به نظربنده وتمامی کارشناسان دراین حوزه تنهاتصمیم منطقی ودورازمنافع برای این مملکت وهمچنین به جهت حمایت ازتولید باکیفیت داخل،کاهش تعرفه درشرایط کنونی امری ضروری به نظرمیرسد. کمااینکه ساکنین کشورهای بزرگی که خودتولیدکننده خودروی ترازاول هستند اجازه انتخاب خودروهای کشورهای دیگرراباکمترین هزینه دارند وملت ایران هم لیاقت این استفاده وانتخاب رادارند
  • شهرام ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    با سلام.وممنون از اعضای کمیسیون اصل ۹۰,افزایش تعرفه یک شبه یک میلیارد تومان به ثروت آغا زاده ها اضافه کرد ,فقط از افزایش قیمت پورشه ها شون
  • امید ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    به نظر من دولت با افزایش تعرفه خودرو فقط ارزوی داشتن یک خودروی با کیفیت خارجی برای مردم را غیر ممکن کرده و باعث نارضایتی مردم شده
  • سعید ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    من که امید ندارم این کا رو بکنن
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    آفرررین
  • هراتی نژاد ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    رای دیوان عدالت هم که اصلا دولت توجهی به آن نکرده و کسی همدپیگیر این تخلف دولت نیست، معلوم نبست چه خبر است
  • احمد ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    اگر خودردها با تعرفه قبلی ترخیص شده چرا پول مردم رامستردنمی کنند.؟
  • Ali ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    به امید نابودی شرکت های خودروسازی ایران.ای ی ی ی خدا.
  • حیدر ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    افسوس که دیر عمل کردند و دو ماهه که بازار ملتهب، گرانی شدید، تورم زیاد و دلار و سکه گران و هزاران معضل اجتماعی بروز کرد. چقدر دیر اقدام میکنند اینا. افسوسسسسسسسس.
  • حسین ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    اینها همه سیاه بازی این آقایان است. همه دلاله خودرو هستند و تا سودهای کلان میبرند به نفع مردم هیچ کاری انجام نمیدهند . اگر کاری قرار بود و هست که انجام بشه انجام میشد.
  • عارف ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    تمام اینا سیاسی بازیه،بالای دویست هزار خودرو وارد کردن و با قیمت جدید فروختن ،کلی هم پیش فروش کردن ،حالا دوباره برگرده عقب ،... ،بیچاره مردم که نمیتونن بخاطر این چندتا شرکت فذغون ساز ماشین با کیفیت و ایمن سوار بشن ...
  • محمد ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    سلام کسی میدونه جریان این سوناتا هیبرید ۲۰۱۸ ها که ۱۶۷ میلیون قیمت زدن چیه؟
    • مشتی ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      عزیز جان اونا پیش فروشه.بعد که میخان تحویل بدن کلی پول میگیرن.یا اصلا نمیدن و قرارداد رو فسخ میکنن.فقط این وسط از پول من و تو استفاده کردن
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    درصورت تصویب طرح والزام دولت به کاهش طرح موضوع برگرداندن اضافه دریافتی مردمی که در یک ماه اخیر خرید خودرو داشته اند و با توجه به قول و قرار نمایندگیها مبنی بر پرداخت ما به تفاوت تعرفه اضافی خودرو خرید اند به خریدار توسط دولت برگردانده شود
  • علی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    دست مجلس در نکنه شاید مجلس بتونه جلو دولت قد علم کنه و تعرفه ها را کاهش بده . امیدواریم یک ماشین با کفیت سوار شویم
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    سالها درازی است که دولت با نگه داشتن تعرفه بالای خودروهای وارداتی ضربه سنگینی به حقوق مصرف کنندگان داخلی و دور نگه داشتن صنعت خودرو از پیشرفت و تغییرات جدی در خط تولید شده.که این عقب ماندگی و کهنگی رو به بهانه ایجاد اشتغال برای جوانان در صنعت داخلی یا تحریم وسایر موارد بر دوش مصرف کننده داخل با هزینه سنگین مالی وجانی بار کرده است
  • محسن ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    باور کنید با آزاد کردن واردات و کاهش تعرفه واردات خودروی خارجی کیفیت خوردهای داخلی هم افزایش پیدا میکنه
  • مجید ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    با این کلیپی که تقریبا در همه شبکه های اجتماعی و سایتها پخش شده ظاهرا دست دور و وریها و دوستان... تو کاره که میخواسته یک شبه پولدار بشه که شد و خودروی که با سلام صلوات و کلی تبلیغ با اون قیمتهای قبلی بفروش نمی رفت , ببینید با این مصوبات ...قیمت خودرو را به کجا رساندند.و فقط من و یکسری از مردم بینوا بخاطر اینکه این ماشینها یک کمی ارزانتر برامون تموم بشه الان حدود یکساله که توسط این شرکتهای وارد کننده ی خودرو ,ثبت نام کردیم و بیش از شش ماه هم هست که بر طبق قیمت بازار آزاد ,کل پول خودرو را به آن شرکت پرداخت و تسویه حساب کردیم ولی الان بیش از شش ماه است که از موعد تحویل می گذرد و بخاطر همین افزایش تعرفه و افزایش قیمت شرکت وارد کننده طفره میرود و خودرو را بما تحویل نمی دهد. آقای رئیس جمهور و معاون اول و وزرای ...آخه چه تصمیمی بود که وسط سال گرفتید و مردم بیگناه را در گیر کردید و باعث زیان دهها میلیون تومان به آنها شدید. والا خدا را خوش نمی آید شماها در مقابل این ملت هم در این دنیا و هم در آخرت مسئولید و باید جوابگو باشید.آخه ظلم تا چه حد.اگر از قانون هراسی ندارید از خدا بترسید که این همه ناله و نفرین مردم را در پی دارد.
  • مسعود ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    با تشکر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ خواهشمندیم با جدیت کاهش تعرفه ها را پیگیری کنند، تا کیفیت خودروهای داخلی نیز بهبود یابد
  • مشتی ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    دولت میتونه شرکتها رو موضف کنه که کارخونه تو ایران برای تولید خودروهاشون و فروش تاسیس کنن با مدیریت خود خارجیها.فروش و غیره هم دست اونا.چون هیچکی مثل ایرانیا کلاهبردار نیست میگم.ازونور جوونارو بفرستن تو همون شرکتها متخصص بشن علم پیدا کنن.ربعد تعرفه نگیره
  • رسول ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    امیدوارم با کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید وافزایش واردات این خودروها هوای کشور هم از این وضع در بیاد
  • حسین ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    سلام واقعا دلتون خوشه تا حالا یاد دادید که توی مملکت قیمت جنسی بالا رفت دیگه بیاد پایین وضعیت خودرو هم همینه
  • علی اکبر اقاخانی ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    باید به روسای دولت یاد اوری کنیم که یکی از حقوق ملت دسترسی به امکانات روز دنیا با قیمت رایج در همه جای دنیاست .حقوق ایرانی ها حدود ۴۰۰ دلار هست اما زندگی با قیمت رایج در اروپا.ماشین خارجی تا دو ال چهار برابر قیمت دنیا.ما تا کی باید با جون و خون خود تاوان این دو شرکت خودرو سازی را بدهیم.شما در برابر تمامی حوادثی که منجر به فوت و معلولیت میشود مسولید و در اخرت باید پاسخگو باشید.اقایان بفهمید که بی احتیاطی راننده تصادف ایجاد میکند ،اما ماشینهای ایرانی به جای محافظت از جان در تصادف ارابه مرگ میشوند.به خدا اگر یکی از عزیزان خودتان دچار سانحه شود در این خودرو سازی را میبندید. هر چه را برای خود میپسندید ،برای دیگران هم بپسندید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =