کد خبر: 211516
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

پس از آن‌که رنو اعلام کرد موفق شده با رشدی ۱۷‌درصدی به ۳٫۸۵۴‌میلیارد‌یورو (۴٫۸۴میلیارددلار) سود عملیاتی دست پیدا کند و درآمد این شرکت نیز باتوجه‌به تقاضای رو‌به افزایش در بازار اروپا، با رشد ۶٫۶درصدی خود به ۵۸٫۷۷‌میلیارد دلار رسیده، روز جمعه ارزش سهام این شرکت افزایش پیدا کرد.

به گزارش « اخبار خودرو » ،کمپانی فرانسوی رنو موفق شد در سال ۲۰۱۷ رکورد جدیدی از فروش و سودآوری را ثبت کند و به این ترتیب تا حدی از فشار دولت بر کارلوس گون مدیرعامل این شرکت برای ارائه یک برنامه واضح‌ و مشخص‌تر در خصوص معرفی جانشین بعدی او و اقدامات مربوط به ادغام عمیق‌تر با شریک تجاری ژاپنی‌اش یعنی نیسان بکاهد.

[caption id="attachment_211517" align="aligncenter" width="471"]کارلوس گون کارلوس گون[/caption]

رشدی فراتر از پیش‌بینی‌ها

پس از آن‌که رنو اعلام کرد موفق شده با رشدی ۱۷‌درصدی به ۳٫۸۵۴‌میلیارد‌یورو (۴٫۸۴میلیارددلار) سود عملیاتی دست پیدا کند و درآمد این شرکت نیز باتوجه‌به تقاضای رو‌به افزایش در بازار اروپا، با رشد ۶٫۶درصدی خود به ۵۸٫۷۷‌میلیارد دلار رسیده، روز جمعه ارزش سهام این شرکت افزایش پیدا کرد.

این میزان درآمد و حاشیه سود، فراتر از ۳٫۵۶‌میلیاردیورو سودعملیاتی پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران است که پیش‌تر براساس ۱۴گزارش مالی تنظیم شده بود. هرچند درآمد نهایی رنو کمتر از ۵۹٫۲۵میلیاردیوروی پیش‌بینی شده بود.

آرنت الینگهورست تحلیل‌گر موسسه‌ اورکور با اشاره به صرفه‌جویی‌های تولید که بیش از سه‌برابر افزایش داشته و به مبلغ ۶۶۳‌میلیون‌یورو رسیده، گفت: «ما هرگز انتظار چنین رقمی را نداشتیم.»

ارزش سهام رنو در روز جمعه با ۳‌درصد رشد به ۸۸٫۵۹یورو رسید. سود عملیاتی در بخش مرکزی خودروسازی (بدون در‌نظر‌گرفتن سودعملیاتی گروه آوتوواز روسیه که اخیرا به این شرکت پیوسته) با ۱۵٫۲‌درصد رشد به ۳۶۳‌میلیون یورو رسید.

رنو موفق شده سود سهام خود را به‌ازای هر سهم با ۱۲٫۷‌درصد رشد به ۳٫۵۵‌یورو برساند و قول داده به‌رغم بدتر شدن شرایط نقدینگی که ۳۰۳‌میلیون یورو ضرر را برای این شرکت به همراه داشته، حاشیه سود عملیاتی خود را در سال ۲۰۱۸ نیز بالای ۶‌درصد حفظ کند.

تاثیر دولت

عملکرد مالی قوی رنو می‌تواند به کارلوس گون کمک کند که در خصوص پیوستن رنو و نیسان، با فشارهای کمتری از سوی دولت فرانسه که بزرگ‌ترین سهامدار رنو به شمار می‌رود، مواجه شود.

دولت فرانسه مالک ۱۵درصد از سهام رنو و در هیات‌مدیره این شرکت نیز صاحب دو کرسی است. اما کارلوس گون ۶۳ ساله به صراحت اعلام کرده که رنو و نیسان هیچ عجله‌ای برای ادغام ندارند و بر این دیدگاه تاکید کرده که امکان ادغام و پیوستن کامل این دو شرکت نیز امکان‌پذیر نیست، زیرا دولت فرانسه بخش عمده‌ای از سهام رنو را در اختیار دارد.

گون در گفت‌وگو با تحلیل‌گران اقتصادی گفته است: «اصلا نمی‌دانم در ادامه همکاری، طرف ژاپنی با این که دولت فرانسه بخش عمده‌ای از سهام رنو را در مالکیت خود دارد، چگونه کنار خواهد آمد.»

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که در جست‌وجوی نقشه راهی مشخص و شفاف برای ضمانت سودآوری این شرکت، ائتلاف آن و تمام سایت‌های صنعتی آن‌ها در فرانسه است.

بازگشت به رنو؟!

هیات‌مدیره رنو روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ماه ژوئن در نشست سالانه از سهامداران خود می‌خواهد کارلوس گون را برای یک دوره چهارساله دیگر به رنو بازگردانند تا در این مدت او اقدامات لازم را برای بازگشت‌‌ناپذیرسازی ائتلاف و قوت بخشیدن به برنامه جانشینی انجام دهد. درحال‌حاضر رنو مالک ۴۳٫۴درصد از سهام همتای ژاپنی خود، نیسان است که آن هم ۳۴درصد از سهام میتسوبیشی را در اختیار دارد.

انتظار می‌رفت که کارلوس گون تمام اختیارات مدیریتی خود را به یک مدیرعامل جدید منتقل کند و بعد در نقشی غیر اجرایی تنها به نظارت کار ائتلاف رنو-نیسان- میتسوبیشی مشغول شود.

اما به‌گفته منابع آگاه این برنامه به خاطر شک و شبهه‌هایی در خصوص شکل و آینده ائتلاف از سوی دولت فرانسه تغییر پیدا کرده است. در عوض کارلوس‌گون معاون خود تیه‌ری بولور را به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی رنو معرفی کرده است.

هرچند برخی از مدیران مستقل درخصوص فرآیند این استخدام و درنظرگرفتن کاندیدهای خارج از رنو ابراز نگرانی کرده‌اند.

گون در پاسخ گفته است: «این صرفا اعلام کاندیدا ازسوی مدیرعامل است و هیات‌مدیره نقشی در آن نداشته‌ است. اما من می‌خواستم هیات‌مدیره نیز دخیل باشند تا حس کنند در این تصمیم نقش داشته‌اند. منابع رنو تایید کرده‌اند که گون همچنین پذیرفته که دستمزدش به میزان ۳۰درصد کاهش پیدا کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =