کد خبر: 211522
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

اواخر هفته گذشته طرح « چراغ هوشمند تردد دانش‌آموزان و مناسب‌ سازی حمل‌ و‌ نقل برای کودکان » در شورای شهر تهران به تصویب رسید تا شاید تهران، یکی از پرترددترین شهرهای جهان، به مکانی امن‌تر برای دانش‌آموزان تبدیل شود.

 به‌گفته یک عضو شورای‌شهر در بودجه سال۹۷ توجه ویژه‌ای به ایمن‌سازی شهر برای کودکان و نوجوانان شده است و با فراهم کردن ابزار و روش انجام آن، این مصوبه در برنامه زمان‌بندی‌شده مشخصی در شهر اجرا خواهد شد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، شورای‌ شهر جدید تهران که از مردادماه در خیابان بهشت مستقر شده، در کوران بررسی بودجه شهرداری برای سال۹۷، به یک طرح جالب و قابل‌توجه برای امن کردن عبور‌ومرور دانش‌آموزان از خیابان رسیده است.

طراح این طرح کسی نیست جز الهام فخاری که این روزها به‌دلیل گرفتن مواضع تند درباره بودجه شهرداری و طرح‌ ترافیک خبرنگاران نسبت‌به سایر اعضای شورای شهر ممتاز شده است.

[caption id="attachment_211523" align="alignleft" width="345"]خیابان‌ های تهران برای دانش‌ آموزان امن‌ تر می‌شود خیابان‌ های تهران برای دانش‌ آموزان امن‌ تر می‌شود[/caption]

این عضو شورای‌شهر پنجم پیشنهاد داده است ۵درصد از بودجه طرح نصب چراغ‌راهنمایی‌و‌رانندگی، به طرح نصب چراغ‌هوشمند و علائم هشداردهنده برای استفاده دانش آموزان اختصاص پیدا کند.

فخاری هزینه این طرح را ۳هزارو۴۸۰‌میلیون‌ریال تخمین زده و بر این باور است با اجرای این طرح، خیابان‌های تهران به مکانی امن‌تر برای عبور‌و‌مرور دانش‌آموزان تبدیل می‌شوند.

درنهایت این طرح فخاری اواخر هفته گذشته به تصویب اعضای شورای‌شهر تهران رسید تا شاید از حجم بالای ناامنی خیابان‌های تهران برای کودکان و دانش‌آموزان کمی کاسته شود.

تهران، شهر دوستدار کودکان می‌شود

الهام فخاری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی‌و‌اجتماعی شورای‌شهر‌تهران درباره ضرورت تصویب این مصوبه به «دنیای‌خودرو» گفت: «مناسب‌سازی وضعیت حمل‌و‌نقل و ترافیک کودکان در راستای تحقق هدف « شهر دوستدار کودک » یکی از اقدامات مهمی است که ضرورت اجرای آن در شورای شهر تصویب شد. برهمین اساس حضور سازنده و همکارانه کودکان‌و‌نوجوانان در شهر یکی از ‌پایه‌های شهر توسعه‌یافته و جامعه شهری پویاست. تازمانی که شهر را برای کودکان و نوجوانان ایمن و زیست‌پذیر نکنیم، نمی‌توان مهارت‌های زندگی و شهروندی را از آنان انتظار داشت. آموزش در شهر مناسب‌سازی شده امکان‌پذیر است. از‌این‌رو پیش‌از تکرار شعارها لازم است دست‌به‌کار بازسازی پهنه‌ها و به‌کارگیری ابزارهای شهری مناسب شویم. با این رویکرد کمیسیون فرهنگی‌و‌اجتماعی شورای شهر پیشنهاد کرد در بودجه به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین میدان‌های تغییر، توجه ویژه‌ای به ایمن‌سازی شهر برای کودکان‌و‌نوجوانان شود.»

این عضو شورای شهر با اشاره به جزئیات این طرح در بودجه سال آینده توضیح داد: «در بخشی از بودجه سال آینده که مربوط به تجهیز چراغ‌های راهنمایی و هوشمندسازی است، به‌طور‌خاص اولویت مناسب‌سازی خیابان‌ها برای دانش‌آموزان جدا و ردیف تعریف شد و مورد توافق و‌تصویب اعضای شورا قرار گرفت.»

زیرساخت اجرای مصوبه

فخاری درباره زیرساخت‌های اجرای این طرح گفت: «زیرساخت اول به‌عنوان سند پشتیبان، در الگوی بهسازی شهری، در قالب سند شهر دوستدار کودک فراهم است. زیرساخت بعدی رویکرد بودجه‌ای است که با این مصوبه‌های شورا جدی گرفته شد. همچنین تمهیدات لازم ابزار برای اجرای طرح و روش انجام نیز با ارزیابی مسیرپیموده توسط دیگر کشورها و ابزارهای موجود، شدنی است و باید در قالب برنامه زمان‌بندی‌شده مشخص در شهر انجام شود.»

عضو کمیسیون فرهنگی‌و‌اجتماعی شورای‌شهر با تاکید بر اینکه اجرای این مصوبه تغییر سازنده‌ای است که همه با هم بر انجام آن نظارت می‌کنیم، توضیح داد: «برای ترویج فرهنگی و اجتماعی این مصوبه در کنار هم تلاش خواهیم کرد و سازمان‌های مردم‌نهاد، موسسه‌های فرهنگی هنری داوطلب، سازمان‌های مرتبط در شهرداری و انجمن‌هایی مانند ناشران کودک و‌نوجوان همکاران توانمندی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه هستند. ضمن این که همراه کردن رسانه همگانی برای آماده کردن شهروندان بزرگسالان برای رعایت تقدم و رعایت قانون بخش مهمی از کار ما خواهد بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =