کد خبر: 211554
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

حمایت کردن تولید داخلی با ارز حمایتی، بستن ثبت سفارش و محدودکردن واردات، دخالت دولت در تولید و انتصاب مدیران مانند این است که سر کسی شکسته باشد و ما پای او را آتل بندی کنیم.

به گزارش « اخبار خودرو » ، سیاست‌های دولت در زمینه واردات خودرو مدتی است موردانتقاد واردکنندگان قرار می‌گیرد. بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش، تغییرات روز به روز در قوانین و... از این جمله‌اند. با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره عملکرد دولت در زمینه واردات به گفت‌وگو نشستیم.

[caption id="attachment_210278" align="aligncenter" width="640"]واردات خودرو واردات خودرو[/caption]

با توجه به تغییرات قوانین در حوزه واردات خودرو در هفته‌های اخیر، در حالت کلی عملکرد دولت در زمینه واردات خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر به اقدامات دولت از انتهای سال ۹۵ و بودجه‌ای که برای سال ۹۷ تقدیم مجلس کردند، نگاه کنیم، جمع‌بندی تمام اقدامات به این سمت پیش می‌رود که دولت به‌دنبال حمایت از خودروی داخلی است.

این اقدامات هم به اشکال مختلف صورت می‌گیرد. ابتدا با بستن سایت، بعد با افزایش تعرفه، بستن مالیات‌های نامتعارف بر فعالان بخش تجاری خودرو، افزایش استانداردهای خودرویی، افزایش تعداد اسقاط خودرو و... همه با دیدگاه حمایت از تولید داخل صورت می‌گیرد.

دولت ما به صنعت مونتاژ خودرو و به قراردادهای بعد از برجام توجه دارد. اما از نظر من به دلیل نفوذ لابی صهیونیستی در کشور فرانسه ممکن است شرکت‌های فرانسوی که با ما قرارداد بسته‌اند، به قراردادهای خود در درازمدت عمل نکنند.

این قوانین در زمینه واردات می‌توانند چه خللی وارد کنند؟

برای مثال در بحث وارد کردن خودرو با کمک ارز دولتی به واردکنندگان گفته شده که اگر خودرو از کشوری وارد شود که خارج از ۴کشور ترکیه، هند و چین و کره هم باشد ولی کد پین نامبر آن شامل این چهار کشور باشد، مشمول قانون واردات از این ۴ کشور می‌شود.

در حالی که قانون می‌گوید این اتفاق درصورتی رخ می‌دهد که مبدا حمل کالا این چهار کشور باشد. الان تعداد زیادی از خودروها به همین دلیل معطل مانده‌اند.

پس با این حساب، نحوه حمایت از خودروی داخل باید به چه شکل باشد؟

حمایت کردن تولید داخلی با ارز حمایتی، بستن ثبت سفارش و محدودکردن واردات، دخالت دولت در تولید و انتصاب مدیران مانند این است که سر کسی شکسته باشد و ما پای او را آتل بندی کنیم. مشکل خودروسازی ما از جای دیگری است.

۸۲درصد خودروهای تولید داخل زیر ۴۰میلیون‌تومان قیمت دارند، درحالی که قیمت خودروهای وارداتی حداقل ۱۲۰میلیون‌تومان است و این یعنی بازار هدف آن‌ها با هم متفاوت است.

حتی تضاد منافعی هم وجود ندارد. درواقع باید بگویم تضاد زمانی ایجاد می‌شود که تولیدکننده داخلی را به واردات تشویق کرده و خودروی خارجی را با نام داخلی نام‌گذاری کنیم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
    باید تمامی تعرفه های خودروهای. وارداتی را بردارند تا مردم ازادانه حق انتخاب داشته باشند به امید آن روز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =