کد خبر: 211629
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰

آنچه در کشور داخلی‌سازی می‌شود، حتی توسط خود شرکت خارجی هم که تکنولوژی را به ما انتقال داده است خریداری نمی‌شود

به گزارش « اخبار خودرو » ، رشد صادرات خودروی کشور که اکنون در مقایسه با واردات رقم پایینی دارد، در گرو مسائل کیفیتی و قیمتی است؛ اما به دلیل عدم تحقق کیفیت متناسب با سطح جهانی و نیز قیمت مناسب، خودروسازان نمی‌توانند اهداف صادراتی را محقق کنند. کارشناسان عقیده دارند اگر قرار است دولت از صادرات خودرو حمایت کند، بهتر است تولید‌کنندگان را در جهت ارتقای کیفی محصولات مجبور یا حمایت کند تا صادرات قوت بگیرد.

یک کارشناس خودروی کشور درباره تفاوت قابل‌توجه رقم صادرات و واردات خودروی کشور به «دنیای خودرو» گفت: «این رقم طبیعی به‌نظر می‌رسد چراکه خودروهای تولید داخل در کلاس پایین هستند و زیر ۱۰هزاردلار قیمت دارند. عمده صادراتشان هم به سوریه و عراق است که آن هم با نرخ‌های کمی ارسال می‌شود. بنابراین وقتی رقم واردات را با صادرات مقایسه می‌کنیم تفاوت بسیار زیاد است.»

آلبرت بغزیان درباره علت عدم توسعه صادرات این محصولات گفت: «البته این سوال را باید از خودروسازان پرسید. صنعت خودروی ما تا به حال حمایت‌های زیادی دریافت کرده است، اما مساله این است که به تنهایی نمی‌تواند مطرح شود. ما نمی‌خواهیم قبول کنیم که باید از شرکت خودروساز مبدا کمک بگیریم. درست است که با بعضی خودروسازان خارجی قراردادهایی بسته‌ایم، اما آیا آن شرکت‌ها واقعا تولیدات خود در خارج از کشور را در اختیار ما می‌گذارند و تکنولوژی را منتقل می‌کنند؟ باید قاطعانه قول انتقال تکونولوژی را از این شرکت‌ها بگیریم.»

وی تصریح کرد: «چرا خودروها وقتی داخلی‌سازی می‌شوند، کیفیتشان پایین می‌آید؟ به‌طوری که از دهان مردم می‌شنویم فلان خودروی داخلی، قدیمی‌اش خوب بود. این نشان می‌دهد که مشتری کیفیت را می‌شناسد.»

وی اظهار کرد: «تا وقتی توان داخلی ما درحد کپی‌برداری است، نمی‌توان انتظار رشد صادرات را داشت. کشورهایی مانند کره و چین ابتدا قطعه را وارد و مونتاژ کرده‌اند و بعد به داخلی‌سازی و طراحی رو آورده‌اند. ما هنوز در داخلی‌سازی مشکل داریم. آنچه که در کشور داخلی‌سازی می‌شود، حتی توسط خود شرکت خارجی هم که تکنولوژی را به ما انتقال داده است خریداری نمی‌شود. باید باور کنیم که تکنولوژی ما متعلق‌به بیست‌سال پیش است و خریدار ندارد. چون در دنیا خودروها امکاناتی دارند که حتی آپشن هم به حساب نمی‌آیند و جزو بایدها هستند، اما ما هنوز آن‌ها را نداریم.»

بغزیان اعلام کرد: «برای یادگرفتن دانش باید معلم داشته باشیم، اما ما معلم داخلی در حوزه خودرو نداریم. بنابراین باید از شرکت‌هایی که مبدا واردات هستند، بخواهیم با ما در ساخت مشارکت کنند.»

وی با بیان اینکه خودروسازان به شورای رقابت انتقاد دارند، گفت: «این در حالی است که شورای رقابت فرمول خود را در تعیین قیمت دارد و حرفش این است که وقتی کیفیت تغییری نکرده است، چرا باید ۱۰درصد سود قرار داده شود؟ آیا قطعه واقعا ۱۰درصد گران شده است؟ بعد می‌بینیم شورایی که می‌خواهد هم از مصرف‌کننده و هم تولیدکننده حمایت کند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    مردم ایران پول ندارند نون بخورند باید تعرفه حذف شود و خودرو به قیمت جهانی عرضه شود و الا بازار فروش خودرو در ایران جایگاهی ندارد
  • رضا. ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    سلام....تا مدیرانیکه فقط جا عوض میکنند در راس کار باشن مثلا اقای یکه زارع از تکنولوژی از پیشرفت چه میدونه .... انگار با پیشرفت.. وخوده مردم مشکل داره.....حضرات تا زمانیکه از دانش اموختگان نخبه های دانشگاهی جوان در مدیریت خودروسازها استفاده نشه واین مدیران سنتی سرکار هستن پیشرفت که نمیکنیم عقب گرد هم داریم انگار فقط پول میشناسن و بس همین شب عید را ببیند عوض اینکه به مردم احترام بزارن و خودرو فراوان باشه قطره چکانی خودرو میدن اینم خودروهای ادمکشی واشغالشون اینا چی فکری میکنند حقم دارن وقتی ملت پول میدن اشغال سال دیگه بگیرن خوب پرو میشن.....ازماست که برماست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =