کد خبر: 211633
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

یکی از ضعف‌های صنعت ما همواره قطع ارتباط با نهادهای اجتماعی و مردمی بوده و همین امر دیوار بی‌اعتمادی را میان مردم و صنایع ما ایجاد کرده است. در نهایت کشورمان روزی باید به شبکه جهانی تجارت بپیوندد و ناگزیر با قوانین جهانی بازی کند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، تحولات بازار خودروی کشور همچون تحولات اجتماعی و تکنولوژی متغیر است. مفاهیم زیبایی، نیاز و خواست مشتری نیز در طول زمان تغییر کرده است. صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی کامل که تمام عوامل تکنولوژی و صنعتی را در خود دارد، از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.

شاید روزگاری یک آپشن در لوکس‌ترین خودرو، سفارشی و دور از دسترس بود اما امروز در خودروهای اقتصادی به‌عنوان آپشنی لازم شناخته می‌شود.

[caption id="attachment_211634" align="aligncenter" width="449"]صنعت خودروی کشور صنعت خودرو[/caption]

تحولات به سرعت رخ می‌دهد. روزگاری کسی تصور نمی‌کرد خودروهای خودران وارد بازارهای جهانی شوند. ایده‌ای که تنها در داستان‌های تخیلی مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما امروز به حقیقت پیوست.

البته باتوجه‌به نیاز و بازاری که در کشورهای مختلف وجود دارد، ممکن است این تکنولوژی‌ها به کشورهای درحال توسعه مانند ایران با گذشت چندین سال وارد شود، اما این فاصله‌ها در عصر ارتباطات به سرعت در‌حال کم شدن است.

سال‌ها پیش در بازار خودروی ایران، نیاز و خواسته مشتریان به‌دلیل انحصار و بسته بودن با امروز متفاوت بود. یعنی بر حسب شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور، مشتریان توقع بسیار کمتری داشتند. شاید دید مشتریان نسبت به یک خودرو و نیازهایی که با خرید آن برطرف می‌کردند با آنچه که در عصر حاضر وجود دارد متفاوت بود و صرف سالم‌بودن و حرکت‌کردن خودرو دیگر نمی‌توانست معیار خوبی برای خرید خودرو باشد.

درشرایطی که خودرویی مثل پیکان برای عموم جامعه مشتریان کاملا پذیرفته شده بود و خودرویی مثل پراید مدرن به حساب می‌آمد، با ورود خودروهای جدید و تکنولوژی‌های پیشرفته شرایط تغییر کرد.

پیشرفت تکنولوژی، آمدن اینترنت به خانه‌ها و ایجاد عصر ارتباطات، بازشدن دروازه‌های کشور پس از سال‌ها محدودیت و.... همگی دست به دست هم دادند تا خواسته مشتریان تغییر کند.

این تغییرات در طراحی، بخش‌های فنی و آپشن‌ها رخ داده و ساختار نیازها را تغییر داده است. امروز مشتریان جدا از موارد ذکر شده به مقوله‌های ایمنی و مصرف سوخت نیز اهمیت می‌دهند و قطعا با بالا رفتن فرهنگ و آگاهی مشتریان، بحث محیط‌زیست نیز به‌عنوان یک ارزش در آینده برای خریداران سطح بالا مطرح خواهد شد.

[caption id="attachment_191757" align="alignleft" width="279"]بابک صدرایی کارشناس ارشد بازار خودرو بابک صدرایی کارشناس ارشد بازار خودرو[/caption]

شاید موفقیت خودروهای کره‌ای در بازار خودروی ایران و الگوبرداری از آن‌ها توجه مشتریان ایرانی را به بحث زیبایی و آپشن‌دار بودن خودروها نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که خودروسازان داخلی باید در این امر سرمایه‌گذاری کنند و با الگو قراردادن صنعت خودروی کره، محصولاتی باکیفیت، زیبا و مدرن را تولید کنند.

هرچند در سال‌های اخیر برای محصولات تولید داخل با نام‌های تولید ملی و خودروهای ۱۰۰درصد ایرانی سرمایه‌گذاری بسیاری انجام شده است، اما به نظر می‌رسد خودروسازان ایران راه بسیاری برای رسیدن به شرایط خودروسازان کره‌ای در پیش دارند و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستند.

در این بین خودروسازان چینی از این خلاء به خوبی استفاده کردند و خودروهایی با ظاهر و آپشن مشتری‌پسند را راهی بازار ایران کردند و اتفاقا موفق بودند.

راز موفقیت شرکت‌های بزرگ خودروسازی را می‌توان در ارتباط تنگاتنگی که بین بخش‌های ایده‌پردازی و طراحی محصول با واحدهای بازاریابی وحود دارد، دانست که منجر به بازارسازی برای محصولات می‌شود.

بدین معنی که مشخصات فرهنگی - اجتماعی و روانشناسی بازارهای هدف موردبررسی قرار می‌گیرد و پارامترهای آن در طراحی و ساخت خودرو در نظر گرفته می‌شود.

کاری که در شرکت‌های خودروساز داخلی دیده نمی‌شود و طراحی محصول با کندی انجام شده و آن تاثیرگذاری لازم را در بازار نخواهد گذاشت. بسیاری از آپشن‌های نسبتا روز امروزه با تولید انبوه، نه قیمت بالایی دارند و نه تکنولوژی پیچیده، اما نصب آن‌ها در خودرو نوعی ارزش‌آفرینی برای محصول و ارزش گذاری برای مشتری است. کاری که باید در تولیدات داخلی به وفور انجام شود.

در صورت ادامه راه موجود و بی‌تفاوتی به نیازهای مشتریان، فاصله میان خودروسازی کشور و جامعه مشتریان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. خودروسازان کشور با انجام تحقیقات میدانی و الگوقراردادن طراحی‌های موفق از میان خودروهای وارداتی و ایجاد ارتباط با مشتریان ایرانی، از خانواده‌ها، نسل جوان و بانوان و.... می‌توانند تغییرات اساسی را ایجاد کنند.

هر نهاد اقتصادی - تولیدی که نیاز و خواسته بازار هدف را نشناسد، نمی‌تواند حرکت کند. یکی از ضعف‌های صنعت ما همواره قطع ارتباط با نهادهای اجتماعی و مردمی بوده و همین امر دیوار بی اعتمادی را میان مردم و صنایع ما ایجاد کرده است.

مشتریان ایرانی به‌دنبال تحول، داشتن خودرویی مدرن با آپشن‌های رفاهی و ایمنی معقول هستند و در دنیای امروز و در کشوری که ادعای بیش از نیم قرن فعالیت در صنعت خودرو را دارد، این خواسته پیچیده و غیرمعقول نیست.

در نهایت کشورمان روزی باید به شبکه جهانی تجارت بپیوندد و ناگزیر با قوانین جهانی بازی کند. آن روز اگر با خواست و نیاز بازار هماهنگ نشویم، شاهد قهر مردم و فراموشی آنان می‌شویم که این پایانی تلخ و نابودکننده است.

بابک صدرایی - کارشناس صنعت خودرو

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    با این مدیران تا ۵۰سال آینده هم ما به جایی نخواهیم رسید خیالتان راحت باشد
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    ایران خودرو و سایپا باید بن فرغون بسازند نه خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =