کد خبر: 211813
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳

تایرهای ساخت ترکیه با اینکه سهم بسیار اندکی از بازار ایران را در اختیار دارند اما به‌دلیل برخی تخفیف‌ها در پرداخت عوارض گمرکی به‌عنوان رقیبی برای تولیدات تایرسازان ایرانی مطرح شده‌اند.

به گزارش « اخبار خودرو » ، اگرچه به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت تایر وجود تایرهای باکیفیت ترکیه‌ای مسیر را برای تولید کنندگان داخلی سخت کرده است اما بررسی‌ها حکایت از سهم اندک برندهای ترکیه‌ای در بازار ایران و البته کیفیت و قیمت متفاوت نسبت به محصولات ایرانی دارند. به‌شکلی‌که محصولات تایرسازان ترکیه‌ای را از نظر کیفیت و قیمت تنها باید با تایرهای ژاپنی و اروپایی مقایسه کرد و دلیلی برای مقایسه این محصولات با تولیدات تایرسازان ایرانی وجود ندارد.

چندی پیش دکتر محمدرضا گنجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر برخی تخفیف‌ها در پرداخت عوارض ورودی برای تایرهای ترکیه‌ای را به‌نوعی ایجاد رقابت ناسالم بین این کارخانه‌های ایرانی و تولیدکنندگان ترکیه‌ای دانسته بود، درحالی‌که بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار تایر، حکایت از تفاوت چشمگیر قیمت تایرهای ساخت ترکیه با محصولات ایرانی در بازار دارد.

[caption id="attachment_211814" align="alignleft" width="300"]تایر های پتلاس ترکیه تایر های پتلاس ترکیه[/caption]

قهرمان‌آذر ، مدیر‌عامل شرکت امیران‌ اطمینان‌ آذر ، نماینده تایرهای پتلاس ترکیه در ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» تایرهای ساخت ترکیه را رقیبی برای محصولات ژاپنی و اروپایی موجود در بازار ایران دانست و گفت: پتلاس و لاسا از نظر کیفیت و قیمت عرضه در بازار هیچگونه رقابتی با تایرهای ساخت داخل ندارند و قیمت عرضه این محصولات به‌مراتب از تایرهای ایرانی موجود در بازار بیشتر است.

وی بیان کرد: اندک تخفیف گمرکی که برای تایرهای ساخت ترکیه در نظر گرفته شده است و با در نظر گرفتن ارزش‌گذاری های گمرکی، کرایه بالای حمل‌و‌نقل کانتینری از ترکیه به ایران و قیمت بالای محصول در مبدا، عملا تاثیری در سود و تسخیر بازار توسط این دو برند ندارد.

آذر با اشاره به ارزش‌گذاری تایرهای ساخت ترکیه در گمرک بر مبنای قیمت تایرهای کره‌ای گفت: همین امر باعث شده است عوارض گمرکی بالاتری پرداخت کنیم و حتی به دلیل قرارگرفتن محصولات ترکیه در گروه دو محصولات، مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای رجیستر کردن تایر در اداره استاندارد هستیم.

نماینده پتلاس ترکیه در ایران با اشاره به همکاری این برند در تولید محصول مشترک با سومیتوموی ژاپن و تولید مشترک کارخانه لاسا با بریجیستون گفت: از نظر کیفیت، تایرهای پتلاس و لاسا تنها با تایرهای ژاپنی باید مقایسه شوند و به همین دلیل هیچ رقابتی با تایرهای تولید داخل و تصاحب بازار آنها نداریم. ضمن اینکه قیمت عرضه تایرهای ترکیه‌ای به‌مراتب بالاتر از تایرهای ایرانی است.

مدیرعامل امیران‌اطمینان‌آذر تصریح کرد: کرایه بالای حمل‌و‌نقل جاده‌ای از ترکیه به ایران به هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با حمل تایر از چین به ایران نیست، چراکه واردکننده برای واردات یک کانتینر تایر از طریق مسیرهای دریایی تنها ۷۰۰دلار کرایه پرداخت می‌کند اما برای حمل یک کانتینر از ترکیه به ایران باید تا سه‌هزار دلار کرایه پرداخت کرد. به‌همین دلیل واردات تایر از ترکیه نسبت‌به سایر کشورها سود بسیار کمتری دارد و تولیدکنندگان داخلی به‌هیچ‌وجه برندهای ترکیه‌ای را رقیبی برای خود نبینند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    20 2
    واقعا این تیتر را مسولین صنعتی ما می بینند از خجالت اب نمی شن؟! اگر نه واقعا پررو تشریف دارند.
  • نادرویسکرمی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
    6 1
    من 4عددبراسمندخریدم حالا نو یکیشون ازبغل ترکید چکارکنم ضمانت هم داره
  • بابک IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    7 5
    تا بدست ما برسه تازه مصرفش کوتاه تر میشه من از بازار استار مکس گرفتم دوجفتش پله کرده
  • علی اصغر دربان IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
    11 1
    من پالاس سایز ۳۱۵ برای فرمان جلوی FHگرفتم چطور هستش میشه به هش اعتماد کرد
  • کریم IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    5 1
    پتلاس برا جلو فاو گرفتم کسی خبر داره از برندش
  • مهدی IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 0
    عالی
  • ایمان IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    8 0
    سلام من پتلاس خریدم دوجفت برای مزدا وانت آیا واقعا مورد اعتماد هست؟
  • بهنام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    تویه این مملکت ' چرادولتی عرضه نمیکنند''خود دولت هدفش بدبختی ماست والا نباید بازارآزاداین همه گران بخریم''یااینکه صلاحیت اداره کردن روندارند
  • Hamid IQ ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    من چهارحلقه دوفصل گرفتم واقعا عالی هست کیفیت سواری و بخصوص بی صداشدن درجاده و نرمی واقعا رقیب ژاپن هست قبلا میشیلن بود چون قیمتش بالا بود پتلاس گرفتم واقعا عالی هست هانکوک و....پول برند میگیرن واقعا چیزی کم نداره پیشنهاد میکنم استفاده کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =