کد خبر: 211853
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶

سیاوش مهرآیین - کارشناس خودرو

اخبار خودرو - قیمت خودرو تابع چه عواملی است؟ خودروسازان با توجه به چه متغیرهایی قیمت خودرو را تعیین می‌کنند؟ اگر از بحث قیمت‌گذاری دستوری عبور کنیم و بخواهیم بر اساس منطق کشف قیمت در بازار به خودرو به عنوان یک کالا نگاه کنیم چگونه می‌توانیم قیمت خودرو را تعیین کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت به هر چیزی که در فرآیند تولید به‌کار رود تا محصولی تولید شود، «نهاده‌های تولیدی» یا «عوامل تولیدی» می‌گوییم. برای مثال در تولید گندم ترکیبی از یک سری نهاده مثل زمین، آب، بذر گندم، نیروی کار، کود شیمیائی و غیره به‌کار می‌رود. هر یک از این منابع را عامل تولید گندم می‌نامند. در یک تقسیم‌بندی کلی عوامل تولید شامل زمین، نیروی کار، سرمایه و مدیریت می‌شود.

[caption id="attachment_211855" align="aligncenter" width="676"]قطعات خودرو قطعات خودرو[/caption]

تولید خودرو نیز درست مثل هر محصول دیگری از کنار هم قرار دادن هزاران قطعه ریز و درشت است که مواد اولیه برای تامین این قطعات عمدتاً شامل انواع فلز, آهن, مس, آلومینیوم, فولاد, لاستیک و پلاستیک است؛ بنابراین از این مواد در کنار دستمزد کارکنان به عنوان عوامل یا نهاده‌های اصلی در تولید خودرو می‌توانیم یاد کنیم.

شناخت «نهاده‌های تولید» از آن جهت در قیمت‌گذاری محصول ارزشمند است, که می‌توان با بررسی روند کلی قیمت این عوامل, به مدیریت قیمت کالای مفروض رسید. با مروری بر جدول قیمت نهاده‌های تولید صنعت خودروسازی و جدول تغییرات نرخ ارز و مقایسه رشد قیمت این عوامل با سال گذشته به اعداد اعجاب انگیزی بر می‌خوریم.

جدول افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی

ردیف نوع ارز درصد تغییرات نسبت به ۹۵
۱ آلومینیوم ۵۸ %
۲ مس ۶۲ %
۳ فولاد ۶۷ %
۴ چدن ۹۸ %
۵ لاستیک ۱۷ %
۶ ورق آهن داخلی ۶۸ %
۷ ورق آهن خارجی ۵۸ %
میانگین تغییر ۶۱  درصد

جدول تغییرات نرخ ارز - بهمن ۹۶ در مقایسه با بهمن ۹۵

ردیف نوع ارز درصد تغییرات نسبت به ۹۵
۱ دلار آزاد  ۳۱ %
۲ دلار مبادله‌ای ۱۸ %
۳ یورو آزاد ۴۹ %
۴ یورو مبادله‌ای ۳۳ %
میانگین تغییر ۳۲ درصد
 

تحلیل اطلاعات این دو جدول به ما نشان می‌دهد که خودروسازان داخلی فشار بسیار مضاعفی را در بخش‌های مالی خود وارد کرده‌اند تا بتوانند با حداقل افزایش قیمت چرخ‌های خود را بگردانند. مدیریت قیمت خودرو یک عامل اثر گذار دیگر به نام دستمزد کارکنان هم دارد, بر اساس مصوبه شورای عالی کار دستمزد کارکنان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ از رشد ۱۴ درصدی برخوردار شد.

شتاب تند تغییرات قیمت در بخش‌های نرخ ارز و سایر نهاده‌های تولیدی؛ بنا به دلایل بسیاری منجر به صعود قیمت خودروها نشده است, بنا به اطلاعات موجود اگر قرار بود قیمت‌گذاری شرکت‌های خودروسازی فقط با تغییرات نرخ نهاده‌های تولیدی هماهنگ می‌شد باید شاهد ۶۱ درصد افزایش قیمت, و اگر ملاک آنها افزایش نرخ ارز می‌بود باید شاهد ۳۲ درصد افزایش و اگر فقط محدود به افزایش سطح دستمزد بودند باید شاهد ۱۴ درصد افزایش قیمت می‌بودیم. حال آنکه با بررسی روند افزایش قیمت خودروسازان در طول سال ۹۶ متوجه می‌شویم که آنها فقط ۳ تا ۵ درصد به قیمت محصولات خود افزوده‌اند.

با این اطلاعات می‌توان گفت که صنعت خودروسازی اگر نتواند قیمت‌های محصولات خود را همگام با نهاده‌های تولید افزایش دهد دچار تنش‌های شدید مالی خواهد شد. تنش‌هایی که تحمل آن برای هر بنگاه اقتصادی جبران ناپذیر است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hadiazmi ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    داداش اگه واست اینقدر نمی صرفه تعرفه واردات خودرو رو صفر کن ،،،،جووون ادما که واستون ارزش نداره با این لگن هایی که میسازین چند هزار نفر مردن توو جاده ها اما کک تون نگزید ،،،چطوری شب ها اروم میخابین ،،،من اگه کاره ای توو این مملکت بودم حتی اگه یه نفر واسه این اهن پاره ها جونش و از دست میداد ،،شب ها کابوس میدیدم و سر به دیوار میکوبیدم ،،،
  • دارکوب ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    با سلام عجب نویسنده ای و مقاله جالبی ..........، چقدر ایشون از خودرو سازان داخلی حمایت کردند .....انگار ایشون نمی دانند که دولت تدبیر و امید تورم را زیر ۱۰ درصد اعلام کرده اند . آقای محترم ، وزارت صنایع مگر برای حمایت از همین خودرو سازان تعرفه ها رو بیشتر نکرده ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! اگر واردات خودرو آزاد و تعرفه ای وجود نداشته باشد ، آنقدر خواهید فهمید که مردم کیفیت برایشان مهمتر خواهد بود ... به نظر شما خودرو سازان خیلی خوب هستند که قیمت ها رو خیلی بالا نبردند . آفرین...صد آفرین به تئورسین اقتصاد مقاومتی و حامی خودروسازان داخلی
  • آرش ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    جناب مدیر سایت نویسنده محترم صنعتی که نمیتواند رضایت مشتری را جلب کند و حاضر به تغییر نیست و فقط سود و تولید میبیند و اگر اعتراض از هزار نهاد نبود هنوز پیکان هم تولید میکرد را باید تعطیل کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =