کد خبر: 211886
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷

رئیس ‏جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود و نیز در همایش طرح‏های نوسازی ناوگان حمل ‏ونقل جاده ‏ای بر نوسازی سالانه ۷۰هزار خودروی سنگین فرسوده تاکید کرده بود اما بنابر سخنان روز گذشته معاون وزیر کشور، برای فاز اول این طرح که طی سال آینده انجام خواهد شد، تاکنون نوسازی ۲۱هزار خودروی باری قطعی شده است

به گزارش « اخبار خودرو » ، مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل‏ و ‏نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور روز گذشته در محل وزارت کشور با حضور وزیر کشور، رئیس مدیریت بحران، جمعی از خودروسازان و جمعی از عوامل بانک‏های عامل برگزار شد.

این مراسم در ادامه مصاحبه تلویزیونی رئیس ‏جمهور و همایش طرح‏های نوسازی ناوگان حمل‏ و نقل جاده ای کشور برپا شد که حسن روحانی در آن، بر نوسازی سالانه ۷۰هزار خودروی سنگین فرسوده تاکید کرد. حالا بعد از گذشت حدود یک‌ماه از آن همایش، وزیر کشور، خودروسازان و برخی مدیران مرتبط گرد هم آمدند تا نخستین اقدامات را در مسیر نوسازی ناوگان فرسوده باری و مسافری کشور انجام دهند. اما بنا بر سخنان معاون وزیر کشور، برای فاز اول این طرح که طی سال آینده انجام خواهد شد، تاکنون نوسازی ۲۱هزار خودروی باری قطعی شده است و تا هدف ‏گذاری ۷۰هزار دستگاهی برای هر سال، ۵۰هزار دستگاه فاصله وجود دارد.

[caption id="attachment_211887" align="aligncenter" width="660"]مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل‏ و ‏نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل‏ و ‏نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور[/caption]

همکاری خودروسازان؛ پیش‏نیاز نوسازی ناوگان

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل ‏و ‏نقل عمومی بار و مسافر شهری کشور که صبح روز گذشته در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان این‏که رئیس‏ جمهور با عنایت ویژه ‏ای این موضوع و نوسازی ناوگان امور شهری را شخصا پیگیری می‏کند، اظهار کرد: منابع این امر کاملا مشخص است و بخشی از آن توسط وزارت نفت و از محل صرفه ‏جویی سوخت و بخش دیگر نیز توسط بانک‏ها و خودروسازان تامین می‏شود که حرکت بزرگی است.

وزیر کشور شهرداری‏ها را دچار اشکالات ساختاری و عملکردی دانست و‏ گفت: از نظر نیروی انسانی شهرداری‏ها حدود چهار برابر ظرفیت مورد نیاز نیرو دارند. یعنی حدود ۸۰درصد منابع شهرداری‏ها باید صرف پرداخت حقوق شود که این امر مصلحت نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان باید همت کرده و این موضوعات را به نحو احسن پیگیری کنند که بتوانیم تولید را در داخل با مشارکت بخش خارجی تقویت کنیم زیرا این بازار، بازار بزرگی است و می‏توان با آن‏ها وارد مذاکره شد تا بخشی از بازار را در صادرات تولید به دست آوریم.

نوسازی ۲۱ هزار خودروی باری در سال آینده

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز در این مراسم، حمل ‏و‏نقل را یکی از مهم‏ترین زیربناهای توسعه در هر کشوری دانست و نقش آن را در توسعه و زیست شهری، کلیدی برشمرد.

محمدعلی افشانی اظهار کرد: در سال جدید رئیس ‏جمهور حمل‏ و ‏نقل عمومی و نوسازی ناوگان حمل‏ و‏ نقل را به عنوان یکی از مهم‏ترین برنامه‏ های خود اعلام کرد و از موضوع حمل‏ و ‏نقل عمومی حمایت جدی خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: بهبود ناوگان حمل‏ و نقل عمومی کشور بنا به دستور وزیر کشور به یکی از اولویت‏های مهم وزارت کشور تبدیل شده و این بهبود در دو بخش حمل‏ و ‏نقل بار و مسافر است. همچنین هر دو برنامه در دستور کار وزارت کشور است و تعدادی اتوبوس با مشارکت بانک‏ها و خودروسازان آماده تحویل به شهرداری‏ها خواهد شد.

در حقیقت از امروز تا پایان سال، ۲۸۶اتوبوس تحویل داده خواهد شد و امروز نیز ۱۴۴اتوبوس و ۶۸مینی‌بوس آماده تحویل است و تلاش ‏ما بر این است که سال جاری قدم‏های مهمی در این حوزه برداریم.

افشانی در ادامه این مراسم از برنامه‏ریزی‏های انجام‌شده به منظور تحویل ۲۱هزار خودروی باری طی سال آینده خبر داد و گفت:‏ در این طرح تسهیلات بانکی و مابه‌التفاوت نرخ بهره پرداخت شده و قراردادهای بانکی نیز امضا شد‌ه‌اند.

فرسودگی ۵۰درصدی ناوگان تهران

در همین حال، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران آمار جدیدی از وضعیت اتوبوس‏های موجود در ناوگان اتوبوس‏رانی کشور اعلام کرد و از فرسودگی ۵۰درصد اتوبوس‏های تهران خبر داد.

پیمان سنندجی گفت: این اتوبوس‏ها بالای ۸ سال عمر کرده‏اند و دولت نیز از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی برای شرکت واحد خریداری نکرده و تسهیلاتی نیز در این خصوص به شرکت واحد اختصاص داده نشده است. سنندجی معتقد است با توجه به لیست بلند نیازهای حمل ‏و نقل عمومی و سهم اندک آن از جابه‏ جایی‏های روزانه به نظر می‏رسد دولت باید بخشنده ‏تر از گذشته به‏ دنبال پرداخت سهم خود از توسعه حمل ‏و نقل عمومی باشد.

وی فرسودگی را مهم‏ترین چالش ناوگان اتوبوس‏ر‏انی دانست و گفت: درحال‏‏حاضر شرکت واحد اتوبوس‏رانی با متوسط عمر بیش‌از ۹سال دارای یکی از فرسوده ‏ترین ناوگان‏ها در طول تاریخ خدمات‏ رسانی است.

در این سال‏ها دولت اتوبوسی خریداری نکرده و هر سال تعدادی از اتوبوس‏ها نیز به‌دلیل فرسودگی بیش‏ از حد از رده خارج و اسقاط شده‌اند. ناوگان مینی‏بوس ‏رانی نیز به دلیل فرسودگی و تامین نشدن منابع مورد نیاز جهت نوسازی با همکاری سازمان تاکسی‏رانی اقدام به اسقاط مینی‏بوس‏ها کرد و مینی‏بوس‏های فرسوده را با تاکسی نو جایگزین کرد.

اکنون تعداد ۱۱۹دستگاه ناوگان مینی ‏بوس باقی‏مانده نیز در نوبت نوسازی یا تعویض با تاکسی قرار دارند. مهم‏ترین چالش این حوزه نامتناسب بودن گسترش شبکه خطوط با توسعه مناطق شهر تهران مانند پهنه غرب است.

نیاز ۲۵۰۰ دستگاهی تهران به اتوبوس‏

به گفته پیمان سنندجی، مطابق برنامه ۵ساله دوم شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‏های پایتخت باید تا اواخر سال آتی (۱۳۹۷) به ۹۰۰۰ دستگاه برسد و همچنین اتوبوس‏های برقی این شرکت نیز تا ۴۰۰ دستگاه ارتقا و افزایش یابد.

وی در این زمینه گفت: تا پایان آبان سال جاری، ۵۴ اتوبوس زیر یک سال به ناوگان اضافه شده و ۶۰۲ اتوبوس هم در فاصله سنی یک تا ۵سال قرار دارند. هزار و ۱۰۹ اتوبوس در سن ۶ تا ۸ سال، هزارو۸۳۲ دستگاه بین ۹ تا ۱۰ سال و دو هزار و ۵۵۷ دستگاه اتوبوس هم بالای ۱۰ سال عمر دارند.

همچنین بر‏اساس سند تحویل و تحول شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‏های شهرداری تهران از سال ۹۳ که شش‌هزار‌و۴۲۳ دستگاه بوده در سال ۹۶ به شش‌هزارو ۱۵۴دستگاه رسیده است.

سنندجی در ادامه افزود: تاکنون مجموعا ۹۴دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی به ناوگان اتوبوس‏رانی تهران افزوده شده که ۵۰ دستگاه آن در سال ۹۵ خریداری و ۳۴دستگاه آن نیز در همین سال مورد بهره ‏برداری قرار گرفته است. وی گفت: در حال حاضر حدود ۶هزارو۳۰۰دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فعالیت دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    باسلام جناب رییس جمهورتکلیف مارانندگان برون شهری اتوبوس که ٢١ساله دارم زحمت میکشم چی میشه ,امیدوارم فکری به حال این حقیرکه مستاجرم ودوفرزنددارم که یکی از انهامعلول میباشدهم بنماییدباتشکر
  • الهایی ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    باسلام به هم وطنان عزیز مارا از لطف خدای منان بیهوده نگیرید ما را در نظر بگیرید
  • الهایی حسین ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    ما هم دوست داریم که صاحب یه ماشین سنگین fhباشیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =